60 درصد افت تولد در ایران به زودی  / طلاق در پساکرونا کاهش پیدا خواهد کرد

مصطفی اقلیما پدر مددکاران اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که چرا سن ازدواج در بین جوانان بالا رفته است گفت: هر سالی که تورم و بیکاری بالاتر باشد ازدواج کم تر خواهد بود بنابراین اگر آمار های 15 سال گذشته را بررسی کنیم، سن ازدواج هر سال در کشور ما افزایش داشته است.

وی ادامه داد: کرونا ویروس نیز در این وضعیت، اوضاع را برای بسیاری از خانواده ها بدتر کرده است چراکه خانواده هایی که به صورت روزمزد هستند در این شرایط سختی بیشتری را تحمل می کنند و مشاجرات بین اعضای آنها بیشتر از دیگر خانواده ها است.

از جوانان برای ازدواج، توقع نداشته باشید

اقلیما با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا برای ازدواج وام نمی دهند تاکید کرد: کشورها وظیفه دارند تا کار تولید کنند بنابراین بجای وام اگر برای جوان های کشور اشتغال ایجاد کنیم بدون شک خود آنها به فکر ازدواج خواهند بود. حال امروز شاهد این هستیم که افراد با کم ترین حقوق به دلایل مختلف تعدیل می شوند بنابراین دیگر نباید توقع داشت که آن جوان به ازدواج هم فکر بکند.

خطر ایتالیا شدن در کمین ایران

پدر مددکاران اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: اگر به همین منوال ادامه بدهیم کشورمان مانند ایتالیا خواهد شد. همانطور که 30 هزار نفر به دلیل کرونا در ایتالیا با سن بالا از بین رفتند ما نیز اگر همین روند را ادامه بدهیم بدون شک باید جوانان کشورهای دیگر را به کشورمان بیاوریم تا چرخ تولید در کشور بچرخد.

60 درصد افت تولد در ایران

او در پاسخ به این سوال که با ادامه روند فعلی چقدر افت جمعیت خواهیم داشت تصریح کرد: جمعیت ایران تا 10 سال آینده با ادامه این وضعیت 60 درصد افت در متولدین خواهد داشت چرا که شاهد آن هستیم در کنار افزایش سن ازدواج، مدت سن باروری برای زوج ها نیز پایین اماده است و خانواده ها بیشتر تک فرزندی خواهند بود.

اقلیما اضافه کرد: خلاق بودن جمعیت ما در حال از بین رفتن است و از تولید کنندگی به مصرف کنندگی می رسیم بنابراین در بلند مدت، جامعه خلاقیت و پویایی خود را از دست خواهد داد.

مشکلات جامعه مربوط به روانشناسان است

این جامعه شناس با بیان اینکه بعضی از روانشناس ها گفته اند که دعواهای پیش آمده در دوران کرونا باعث افزایش طلاق خواهد شد اذعان کرد: این روانشناسان و روانپزشکان جهان سومی هستند و فرهنگ ایران را به درستی درک نمی کنند فلذا در بسیاری از موارد، مشکلات پیش آمده در جامعه ما مربوط به این افراد است.

طلاق بعد از کرونا کاهش خواهد داشت

اقلیما تاکید کرد: بعد از کرونا بدون شک میزان طلاق زوج های ایرانی نسبت به قبل کم تر خواهد بود چراکه از نظر فرهنگی این افراد بیشتر با یکدیگر اشنا شده اند و حالا می توانند در کنارهم بدون مشکل زندگی کنند. باید بپذیریم که دعواهای خانوادگی در جامعه ما طبیعی است و هم اکنون با توجه به کنارهم بودن افراد بسیاری از مسائل خانواده ها خواهد شد.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه بیشتر طلاق ها به دلیل دور بودن زن و شوهر است اذعان کرد: وقتی افراد یکدیگر را بشناسند بدون شک دعوای کم تری خواهند داشت که در زمان کرونایی کنونی این مسئله قابل لمس است. همچنین باید بگویم که خانواده های ما بیشتر مسئله دارند تا اینکه بیمار و افسرده باشند اما متاسافانه در کشور ما افراد را بیمار می بینند بنابراین مسائل آنها هیچ زمان حل نخواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟