تهران در وضعیت قرمز  کرونا / بازگشایی باشگاه های ورزشی ممنوع / شهریور واکس آنفولانزا بزنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رئیسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به 14 نکته مهم اشاره داشت که در ادامه می خوانید:

اگر عادی سازی شود موج جدید در راه است

1)  بزرگترین دغدغه ما نگرانی در مورد ویروس، بیماری و عوارض آن نیست. دغدغه ما در عادی سازی بیماری است و اگر مردم فکر کنند که ویروس ضعیف شده است و دیگر نیازی به  رعایت را نیست  بزرگترین معضل را به وجود خواهد آورد. از مردم عزیز درخواست می کنم نباید این را فراموش کنیم که ویروس وجود دارد و فکر نکنیم که بر بیماری غلبه کرده ایم. از همه خواهش می کنم که به طور جدی فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیریم. رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم. فروشگاه ها و اماکنی که تشریف می برند اگر می بینند که پروتکل ها رعایت نمی شود تذکر دهند. این از مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. بسیج مقابله با کرونا برگ زرین است در جمهوری اسلامی ایران که با همت تمام مردم رقم خورد و دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در اولین نکته به بسیج ملی اشاره کرد. بیش از 71میلیون نفر غربالگری شدند. حدود یک میلیون و نیم تست قرار است انجام شود. مجددا اعلام می کنم که اگر عادی سازی شود موج جدید برمی گردد.

یک نسخه واحد برای کل کشور در برابر کرونا نمی توان تعیین کرد

2)    برای تصمیم گیری در کشور نمی توانیم یک نسخه واحد حتی برای یک استان تعیین کنیم . فرض کنید، آمار تجمیعی یک استان پایین است. ممکن است لیست شهرستان های سفید  چند روز دیگر قرمز شوند. بنابراین نمی توانیم به قطعیت بگوییم یک شهرستان یا استان وضعیت سفید است.

دعا خوانی و سخنرانی در مساجد ممنوع

3)    اعلام کرده ایم که در مساجد مراسم دعاخوانی و سخنرانی نباشد. به مرحله ای رسیده ایم که نگرانی ها از شیوع بیماری کاهش یافته و به دغدغه عادی سازی تبدیل شده است. علیرغم میل باطنی ما تا پایان ماه مبارک رمضان شرایطی وجود ندارد که مراسم مذهبی برگزار شود.

اجداد کرونا با گرم شدن هوا نرفتن، کرونا هم نمی رود

4)    با شناختی که از اجداد کروناویروس مانند سارس و مرس و... شواهدی بر این وجود ندارد که با هوای گرم این ویروس از بین می رود. در خوزستان، بوشهر، هرمزگان افزایش بیماری داریم. 116 شهرستان وضعیت سفید اعلام شده است مربوط به مناطق جنوب نیست و تقریبا با 24 استان است یعنی کمتر آلوده هستند.

فروش ماسک ارزان در مترو و اتوبوس

5)    اگر توانایی انجام پروتکلی که وزارت بهداشت و درمان  تعیین کرد وجود داشت که در ارتباط با فاصله گذاری  بود مشکلات کمتر می شد. استفاده از ماسک به شدت توصیه می شود. برنامه این است که شهرداری و وزارت صمت در محل اتوبوس و مترو ماسک های ارزان در اختیار مردم قرار دهند. ماسک ها را در خانه هم  می توان درست است. حتی اگر خانم ها روسری خود را جلوی دهانشان بگیرند کافی است. ترجیح این است که هر کسی در جمعی قرار می گیرد استفاده از ماسک قویا توصیه می شود.

بازگشایی رستوران ها و باشگاه های ورزشی ممنوع

6)   اولویت اول وزارت بهداشت و درمان سلامتی است. بازگشایی ها اگر صورت گیرد و سلامت را زیرسوال ببرد، واکنش نشان خواهیم داد. اماکن صنفی پرریسک اجازه بازگشایی ندارند. مانند تالارها، رستوران ها، باشگاه های ورزشی و... باز نخواهد شد. بیش از 300واحد در کشور پلمب شده اند. بیش از 800 تذکر گرفته اند و اگر جایی باز باشد مردم می تواند با 190 تماس گرفته و آن را گزارش دهد. تغزیرات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی جزو همکاران ما در حوزه نظارت هستند و اتحادیه ها و اصناف نیز باید بر فعالیت اصناف نظارت داشته باشند.

تهران در وضعیت قرمز کرونا

7)  جاهای مختلفی وضعیت قرمز دارند. میانگین 60 شهرستان بیشترین میزان بروز بیماری دارند و مراکز 31 استان شامل این رده بندی شده و وضعیت قرمز دارند. برخی شهرستان ها در لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان، شیراز وضعیت قرمز هستند. در اکثر استان ها حداقل یکشهرستان علاوه بر مرکز استان وضعیت قرمز است. منطقه زرد نیز وجود دارد که با کنترل می تواند به منطقه سفید تبدیل شود یا با چند ابتلا می تواند به وضعیت قرمز تشخیص شود.

تست آنتی بادی نمی تواند تست تشخیص کرونا باشد

8) تست آنتی بادی نمی تواند تست تشخیصی کرونا باشد. فقط مواجهه با ویروس را نشان می دهد و بعد از 14روز از علائم بیماری می تواند یک مواجهه وجود داشته است. برای کسانی که مبتلا به بیماری شده اند، با این تست متوجه می شویم در خطر ابتلای دوباره وجود دارد یا خیر؟ برای تحقیق از این تست استفاده می شود. در انگلیس 3میلیون و نیم تست انجام شد ولی متوجه شدند که نمی تواند دقیق باشد.

کلینیک های خصوصی می توانند باز باشند

9) کلینیک های خصوصی می توانند باز باشند و منعی برای تعطیلی آنها وجود ندارد. اما مردم تمایلی حضور به کلینیک های خصوصی نشان نمی دهند. به همین دلیل این کلینیک ها اعلام کردند که مجبورند بسیاری از نیروهایشان را تعدیل کنند. به همین دلیل برنامه ریزی کردیم و فکر می کنم در آینده نزدیک تسهیلاتی برای آنها قائل شویم.

بسیج ملی عامل کاهش ورودی به بیمارستان ها

10) اگر می بینید که ورودی بیمارستان ها کاهش یافته راه اندازی بسیج ملی است که از 71 میلیون غربالگری حدود  یک میلیون مشکوک بودند و 700 ویزیت انجام شد و حدود 123هزار نفر اقدام موثر (ارجاع به بیمارستان، درمان سرپایی) انجام شد و 9هزار نفر در بیمارستان بستری شدند. با توجه به شرایطی که کرونا ویروس در چین داشت، حدود 20هزار تخت نقاهت گاه تجهیز کردیم اما نیازی به این بیمارستان ها نبود. اما در ایتالیا بسیار گسترده عمل کرد و بیش از ایران مبتلا داشت.

مبتلا شدن کادر پزشکی کرونایی ها در زمان لوله گذاری

12) وجود تهویه در مترو شانس ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. بیشترین انتقال در ارتباط با هوا مربوط به کادر درمان است که برای بیماران لوله گذاری می کنند یا لوله را از بیماران جدا می کنند.

روزانه 10 هزار تست کرونا انجام می شود

13)  369 مرکز نمونه برداری داریم و پیش بینی ما این است که احتمال زیاد روزانه 10هزار تست در مراکز انجام شود. در عرض 20 روز تا یک ماه 1.5 میلیون تست انجام می دهیم.

غربالگری از زنان باردار

14) مرحله دوم غربالگری را شروع کرده ایم و بیماران مزمن را غربالگری کردیم. افراد بالای60 سال و  1200مادر باردار را شروع کرده ایم. حدود 12میلیون نفر تست هایشان انجام می شود.

شهریور واکسن آنفولانزا را بزنید

15)این بیماری با ما خواهد بود و منتظر موج بعدی در پاییز هستیم. در پاییز بیماری فصلی مانند آنفولانزا را هم داریم. در شهریور ماه توصیه می کنیم که واکسن آنفولانزا را بزنند. به شرکت های دانش بنیان داخلی هم درخواست دادیم که تست هایی به ما بدهند که بتواند هم زمان کرونا و آنفولانزا را بسنجد. این بسیار کمک می کند. در کشور باید بانک داری الکترونیک را تقویت کنیم. آموزش های مجازی باید قوی شود. خرید کالا باید بیشتر شود و خرید خانگی نیز الکترونیکی انجام شود و دولت باید تسهیلاتی را برای آن در نظر بگیرند. قطعا بسیاری از مردم برای کارهای ضروری در شهرها تردد می کنند. وقتی می گوییم برای یک میلیون وام باید مردم سیم کارت بخرند معلوم است که بیرون می آیند. اگر مشکل تولید ماسک داریم، باید از الان برنامه ریزی کنیم که مردم در پاییز از ماسک استفاده کنند. مجموعه ای از برنامه ریزی ها باعث می شود که پاییز ایمن تری داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 562919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟