حق‌شناس تبرئه شد

به گزارش رکنا،نیمه تیر ماه سال گذشته بود که محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران را برای انتشار قرائت ربنا  با صدای لیلا تهرانچیان به دادسرای ارشاد اظهار کردند.

دلیل این احضار تشویق مردم به فساد عنوان شده بودو حالا در روزهای ابتدایی ماه رمضان حکم دادگاه به وی ابلاغ شده است .

در یکی از شب‌های قدر ماه رمضان محمد جواد حق شناس در صفحه اینستاگرام خود صدای قرائت ربنای لیلا تهرانچیان را منتشر کرد و آیات آن را ذیل این پست هشتگ کرد. این پست اینستاگرامی باعث شد حق شناس به اتهام «تشویق مردم به فساد» نه به دادسرای فرهنگ و رسانه  که به دادسرای ارشاد احضار شود.

آن زمان او درباره جزئیات احضار و بازداشتش گفت : انتشار یک پست در اینستاگرام در فضای رسانه مطرح می‌شود، زیرا این مساله در حوزه رسانه مجازی است لذا این موضوع باید در دادسرای فرهنگ و رسانه مورد مطالعه قرار بگیرد، به همین دلیل ورود دادسرای ارشاد به این موضوع که معمولا حوزه رسانه را پوشش نمی‌دهد، یکی از عجایب این ماجراست.

معلوم نیست دادسرای ارشاد چگونه به خود اجازه داده  وارد حوزه رسانه شود .در همین راستا او خواستار توضیح درباره این اتفاق شد و اعلام کرد : وقتی ما درباره این موضوع سوال کردیم توضیح مشخصی وجود نداشت و عنوان کردند که این ماجرا براساس گزارشی بوده است که معاونت پلیس امنیت با موضوع محتوای پست اینستاگرامی بنده به آن‌ها ارجاع کرده است.

حق شناس در توضیح بیشتر اتهامی که به وی تفهیم شده بود گفته بود : آن‌ها انتشار قرائت قرآن توسط یک خواننده زن را جرم تلقی کرده و تحت عنوان تشویق مردم به فساد من را تفهیم اتهام کردند.

هنوز نتوانسته‌ام این موضوع را هضم کنم که چطور قرآن خواندن توسط یک بانوی هنرمند و قرائت آیاتی که محتوای آن مناجات و درخواست رحمت خداوند است؛ آنهم در پستی که مدت زمان آن کمتر از یک دقیقه است می‌تواند معادل تشویق مردم به فساد تلقی شود. این اتهام منجر به صدور قرار وثیقه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان شد که به دلیل اعتراضی که به این اتهام داشتم و همچنین عدم توان تامین وثیقه، قرار را نپذیرفتم که این موضوع منجر به بازداشت بنده شد و چند ساعتی مهمان بازداشتگاه دادسرای ارشاد در خیابان بخارست بودم.

حضور او در دادسرای ارشاد از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب طول می کشد . حق شناس درباره جزییات روزی که بازداشت شد گفت : آن روز تعدادی از همکارانم در شورای شهر تهران به دادسرا آمده و با بازپرس پرونده صحبت کردند و در نهایت با توجه به گفتگو‌هایی که شد و نظر همکارانم در شورا که منتخبین مردم بوده و ما پذیرفته‌ایم که یک جمع هستیم، قبول کردم به صورت موقت و تا زمان پایان دادرسی پست را حذف کنم و بازپرس هم پذیرفت قرار وثیقه را به قرار کفالت تبدیل کند و چون میزان قرار تغییر کرد، ۳ نفر از دوستان شورا ناچار شدند فیش حقوقی خود را برای تامین این مبلغ بگذارند.

مبلغ ۲۰۰ میلیون وثیقه اگر برای اتهام تشویق مردم به فساد باشد احتمالا از نظر آن‌ها رقم مناسبی است، اما اگر این رقم به دلیل جایگاه متهم است با توجه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای مردم که پشتوانه من است باید گفت این رقم بسیار کم بوده و باید تبدیل به ۱۳ میلیارد می‌شد که با میزان رای مردم همخوانی داشته باشد.

به گفته حق شناس موضوع پرونده من موضوعی شخصی نبوده بلکه مساله این است که خوانش قرآن توسط یک خانم نباید توسط رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در اینستاگرامش گذاشته می‌شد،وی تصریح می‌کند: در این پرونده این سوالات مطرح است که آیا زنان اجازه خواندن قرآن با صوت را دارند یا خیر؟ آیا باید اجازه انتشار صوت قرآن خوانی آن‌ها داده شود یا نه؟ و آیا فردی که مسئولیت فرهنگی دارد می‌تواند چنین چیزی را منتشر کند یا خیر؟

وی اضافه می‌کند: حتی در دادسرا این سوال را طرح کردند که آیا تا به حال با این خانم دیداری داشتید یا خیر که اعلام کردم تا کنون هیچ نوع ارتباط، دیدار و شناختی از این خانم نداشته‌ام و آن پست در فضای شب قدر گذاشته شد که می‌توانست به جوانان و زنان این پیام را بدهد که ارتباط گرفتن با خداوند اختصاص به یک نفر ندارد و قرآن مربوط به همه انسان‌ها و برای هدایت تمام مردمان نازل شده نه فقط برای مسلمانان، شیعیان، موحدین، حزب‌اللهی‌ها و هیاتی‌ها، این خیلی بد است که فکر می‌کنیم قرآن مخصوص افرادی خاص است.

حالا در روزهای ابتدایی ماه رمضان حکم حق شناس به وی ابلاغ شده است . محمدجواد حق‌شناس در این رابطه می‌گوید: امروز حکم نهایی دادگاه به وکیل من ابلاغ شده و قرار منع تعقیب صادر شده است. جالب است که در صفحه یکی دیگر از شخصیت‌های سیاسی نیز همین نوای ربنای خانم طهرانچیان بارگزاری شده اما من به دلیل این مطلب دادگاهی شدم. در آخرین بند حکم من آمده است که «برای اتهام من مبنی بر تشویق مردم به فساد و فحشا در تاریخ 98/9/29 قرار منع تعقیب صادر شده است».

 

کدخبر: 562758 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟