قناعت / اصول قناعت در روابط زناشویی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا ، همیشه قناعت و صرفه‌جویی  باعث پیشرفت و ترقی نمی‌شود. بیشتر درگیری‌های خانوادگی و اختلافات زناشویی ناشی از درک نادرست از موقعیت‌ها و شرایط خانوادگی است، بنابراین تلاش و کوشش در همه عرصه‌های زندگی برای داشتن یک زندگی ایده‌آل امری پسندیده به نظر می‌رسد.

اصول نظم خانوادگی

دکتر عالیه شکر‌بیگی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا می‌گوید: در درون نظام خانواده هر عضوی به عنوان یک خرده سیستم دارای یکسری کارکردهاست و اگر کارکردها دچار مشکل شود، نظم درون خانوادگی به هم می‌ریزد، از این رو عوامل زیادی وجود دارد که نظم خانواده را تهدید می‌کند و باعث بی‌نظمی و از هم‌گسیختگی خانواده می‌شود. یکی از بحث‌هایی که باعث تعادل در خانواده و پیشرفت اعضای آن می‌شود، قناعت و صرفه‌جویی است. اما باید در وهله اول دانست که قناعت به چه معناست. قناعت به معنای ایجاد تعادل در جنبه‌های مهم زندگی است، اما متاسفانه رفتارهای برخی افراد در جامعه برگرفته از ساختارهای افراط و تفریط است. در برخی مسائل برخی رفتارها رعایت می‌شود و در برخی موارد نیز این رفتارها به حداقل و حداکثر خود می‌رسد که باعث پیدایش مشکلاتی می‌شود.

پایه اصلی قناعت، اعتماد زوجین به یکدیگر

این جامعه‌شناس در ادامه می‌افزاید: قناعت اگر به معنای تعادل در نظام خانواده باشد، مناسب و امری پسندیده برشمرده می‌شود، زیرا تاثیر‌گذاری بسزایی دارد. در خانواده بسیاری از زوج‌ها در چرخه زندگی خود قناعت پیشه می‌کنند و زمانی که زندگی در شرایط عادی قرار گرفت و به جایی مساعد رسید، خانواده به لحاظ مالی به خود متکی باشد که این مساله باعث اختلال می‌شود و نظم خانواده را بر‌هم می‌زند. همچنین برخی خانواده‌ها وجود دارند که قناعت کرده‌اند و یکباره مشکلات سر باز کرده است و این مساله باعث ایجاد اختلال شده است. این امر نشان می‌دهد وقتی زوج‌ها در نظام خانواده می‌خواهند پایه قناعت را پی‌ریزی کنند، باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند. طبیعتا صرفه‌جویی باعث می‌شود مسائل زندگی سیر خود را پیش بگیرد و مشکلاتی ایجاد نشود، اما اگر در این چرخه اعتماد که پایه‌گذار قناعت در نظام خانواده است، دچار خدشه شود و بحث بی‌اعتمادی رخ دهد، زوج‌ها دچار مشکل می‌شوند.

مختل شدن زندگی

وقتی به قناعت توجهی نداشته باشند و معنای واقعی آن را نادیده بگیرند، به تدریج از آن سوء‌استفاده می‌کنند و اعتماد به یکدیگر وجود نخواهد داشت، در نتیجه مشارکت در مسائل بین‌فردی کاهش پیدا می‌کند.

دکتر شکر‌بیگی می‌افزاید: در نتیجه بی‌اعتمادی همدلی و همبستگی در نظام خانواده بی‌ارزش می‌شود و خانواده از هم‌گسیخته خواهد شد.

طبیعی است که اغلب افراد خواهان تحکیم خانواده پایدار هستند و در جامعه و خانواده به مسائلی چون قناعت، اعتماد، مشارکت، همدلی و همبستگی رعایت می‌شود و اگر در خانواده به این چارچوب احترام گذاشته شود، خانواده پایدار خواهد بود، اما اگر خانواده دچار مشکل شود و اعتماد از اعضای آن سلب شود، سرمایه‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و کارکردهای خانواده دچار فرسایش می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید زوج‌ها در خانواده ارتباط‌شان مبتنی بر رابطه ذهنیت و عینیت باشد و قناعت را به معنای واقعی رعایت کنند، اما اگر در سطح صوری باشد و به عنوان یک منش عادت‌واره در زندگی باشد و در درازمدت تعریف نشود، خانواده در مسیر خود با مشکلاتی مواجه می‌شود.

پیامدهای مثبت و منفی قناعت

قناعت و صرفه‌جویی دارای پیامدهای مثبت و منفی در خانواده است و بستگی به تعامل زوج‌ها دارد و این سیستم باید طوری هدایت شود که قناعت مشکل‌ساز نشود.

اغلب خانواده‌هایی که در خلأ حرکت می‌کنند، در مسیری بوده‌اند که در این مسیرها گام‌های‌شان مطمئن نبوده و چنین مساله‌ای در خانواده باعث شکنندگی روابط می‌شود.

قناعت در بستر همکاری و مشارکت شکل گیرد

این جامعه‌شناس در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها می‌گوید:‌ رسانه‌ها باید در بستری از آگاهی و دانایی خانواده‌ها را با مسائل مختلف آشنا کنند، بنابراین بحث قناعت یکی از مباحثی است که باید علل و پیامدهای آن مشخص شود و در چرخه زندگی خانوادگی برای زوج‌ها این مبحث تعریف شود. قناعت به خودی خود مفید است، اما باید بازتعریف شود و به عنوان یک ابزار در نظر گرفته شود تا در بستر همکاری و مشارکت صورت گیرد و خانواده را به توسعه پایدار نزدیک کند، از این رو خانواده‌ای موفق خواهد بود که بر مبنای اصولی درست حرکت کند و از فاصله،‌ شکاف و از هم‌گسیختگی دور شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟