فقرا مهاجرت نمی کنند / فقر ربطی به قیمت نفت ندارد

اردشیر گراوند، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بحرانی که پیش روی زندگی زنان و کودکان خاورمیانه با کاهش چشمگیر قیمت نفت و بیکاری ناشی از شیوع کرونا   قرار دارد چنین گفت : کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر، عمان، عربستان، امارات و... اندوخته و ثروت های بی حد و حصری دارند که اگر چند سال دیگر هم قیمت نفت پایین بماند یا نفت به فروش نرسد آنها با مشکل روبرو نخواهند شد. علاوه بر نفت آنها از طریق ترانزیت، بنادری، حمل و نقل هوایی، مرکز تجارت کالا و... درآمدهای کلان ارزی به دست آورده اند. اما مردم دیگر کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عراق، ترکیه، سوریه، بخش هایی از فلسطین، یمن و... از گذشته مشکل داشتند.

وی با اشاره به این که زمانی که نفت را بشکه ای 150دلار می فروختیم  هم مشکل فقر وجود داشت  تاکید کرد: عراق با وجود منابع عظیم نفتی بیشتر ملتش فقیر هستند. موضوع وجود فقر در بخشی از کشورهای خاورمیانه بیشتر سیاسی است تا منابع مالی. کشورهای حاشیه خلیج فارس اگر تا یکی دو سال نفت نفروشند هم ثروت اندوخته دارند و با مشکلی روبرو نمی شوند. فلسطین، سوریه، لبنان و... هم نفت ندارند. بنابراین می ماند ایران، عراق و ترکیه که فقر آنها به دلیل نظام برنامه است. یعنی برنامه اقتصادی مانع توسعه می شود و مشکل فقر در این کشورها به نفت ربط ندارد. مگر تا چند وقت پیش که نفت بشکه ای 60دلار بود مشکل فقر وجود نداشت؟  فقر به فروش نفت یا شیوع کرونا ارتباطی ندارد بلکه محصول نظام برنامه است.

12 میلیون زن در حاشیه سفره ها

گراوند با اشاره به این که در تمام بحران ها همیشه زنان، دختران و کودکان در حاشیه سفره هستند، افزود: هر حادثه یا مشکلی که پیش می آید اول زنان را گرفتار می کند. طبق آمار رسمی حدود 30-40 میلیون نفر کم توان مالی  داریم به عبارت دیگر حدود 10 تا 12 میلیون خانوار بضاعت مالی مناسبی ندارند .این آمار نشان می دهند که حداقل 10-12 میلیون زن (مادر خانوار) و 7-8 میلیون دختر در حاشیه سفره نشسته اند. نیازهای زیستی نیازهایی مانند نیازهای زنانه، زایمان، مسائل بهداشتی و درمانی آنها با مشکل روبرو می شود. اگر زنی بیمار شود طبیعتا خانواده بیمار می شود. ممکن است عوارض را آنی ندید اما در طولانی مدت عوارض بیماری یک زن در خانواده نمایان می شود.

این جامعه شناس با بیان این که کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع کرونا حتما ایران و کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد: در این میان زنان به شدت تحت تاثیر این عوارض قرار می گیرند.

گراوند با اشاره به نظریه افزایش مهاجرت در شرایط افزایش فقر در خاورمیانه، گفت: مهاجرت افزایش می یابد. مهاجرت در خاورمیانه محصول فقر نیست. در کشورهایی مانند سوریه و... بیشتر مهاجران تابع جنگ ها پناهنده شده اند. اما حجم عظیمی از جوانان کشورمان مهاجرت خواهند کرد. مهاجرت ها در گذشته پسرانه بود اما امروزه مهاجرت دخترانه هم شروع شده است. اما یادتان باشد که مهاجران از خانواده های فقیر نیستند. خانواده های فقیر در ایران می مانند و می سوزند و می سازند تا نابود شوند. فقرای ایران در فاز مهاجرت نیستند بیشتر مهاجران قشر تحصیلکرده و متوسط هستند که ساز و کار مهاجرت را می شناسند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

 

کدخبر: 560481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟