کپرنشینان کرونا ندارند / مردم مستضعف سیستان و بلوچستان توان خرید ماسک ندارند

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و بسیاری از شهرهای جنوبی و مرزی که با محرومیت و فقر دست و پنجه نرم می کنند، از کمترین امکانات بهداشتی مانند دستشویی و حمام محروم هستند حال در این میان ، کرونا ویروس بیماری است که با بهداشت فردی و جمعی کنترل می شود. با وجود کرونا شرایط در این مناطق به ویژه استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟ آیا ضد عفونی کننده و ماسک در دسترس مردم سیستان و بلوچستان وجود دارد؟ حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زابل در مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و گفت: مواد ضدعفونی کننده در دسترس مردم نیست. البته گروه های جهادی در این استان فعال هستند اما این طور نیست که مواد ضدعفونی کننده به راحتی در دسترس مردم باشد یا ماسک در داروخانه ها به راحتی عرض شود. در تهران هم به این راحتی مواد ضدعفونی کننده و ماسک به فور در اختیار مردم نیست چه برسد به استان سیستان و بلوچستان.

وی تاکید کرد: اگر هم ماسک در داروخانه ها باشد اینقدر قیمتش بالاست که مردم مستضعف آنجا توان خرید ندارند. ولی مسئولان دانشگاه ها، طرح های بسیج، ارتش و سپاه تلاش می کنند. البته نیازی نیست که همه مردم ماسک استفاده کنند. اینقدر فضا خراب شده که همه فکر می کنند که باید ماسک استفاده کنند. اگر مواد ضدعفونی کننده هم در دسترس مردم نبود، شستن دست با آب و صابون کافی است.

این نماینده مجلس دهم با بیان این که رعایت فاصله های اجتماعی و شستن دست ها بسیار مهم است، افزود: متاسفانه در سیستان و بلوچستان این توصیه های بهداشتی هیچ کدام رعایت نمی شود. در حال حاضر نگرانی ها به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی است.

وی با اشاره به آموزش های بهداشت فردی، تاکید کرد: رادیو و سیمای استان سیستان و بلوچستان به لهجه بلوچی و سیستانی برنامه دارد و به طور مرتب آموزش های لازم داده می شود. مجریان با زبان محلی (سیستانی و بلوچی) آموزش های لازم را می دهند.

شهریاری در پاسخ به این سوال که وضعیت مناطق کپرنشین چگونه است؟ گفت: الحمدالله کرونا در کپرها وجود ندارد چون ارتباطات قطع است. این بیماری معمولا توسط انسان ها منتقل می شود. پراکنده بودن جمعیت در استان باعث پیشگیری از شیوع کرونا شده است. استان سیستان و بلوچستان 2میلیون و 800نفر جمعیت دارد که 185 کیلومتر پخش شده اند. در جنوب استان ابتلا به بیماری کرونا خیلی نیست و مشکل خاصی نیست.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 559915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟