نهادهای ثروتمند به کمک مردم بیایند/ یاری نرسانند پرداخت وام یک میلیونی با مشکل مواجه می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر به خواست منطقی این افراد رسیدگی نشود در آینده نه چندان دور، آمار بزهکاری و فقر اوج می گیرد. به طور حتم کمک هایی که دولت تاکنون قولش را داده بود هم نمی تواند کمک حائز اهمیتی  برای زندگی این افراد با توجه به قیمت کرایه خانه، اقلام خوراکی و ... باشد. دولت برای این قشر چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ در این خصوص با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس صحبت کردیم.

مسعود رضائی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره کمک هایی که دولت به افراد کم توان و متوسط جامعه برای گذر از بحران اقتصادی کرونایی می تواند انجام دهد   گفت: معمولا زمانی می توانیم پاسخگو واقعی مشکلات معیشتی مردم باشیم که جامعه در حالت سلامت باشد، مادامی  که از لحاظ اقتصادی جامعه بیماری داریم و اقتصاد ما شکننده است و به هر بخش از اقتصاد دست بزنیم عیب آن از بخش دیگری بیرون می زند نمی توان پاسخگویی مناسبی برای تامین معاش جامعه داشت .

وی با گفتن از اینکه با شیوع بیماری کرونا خانواده های بسیاری به مشکلات و معضلات عدیده ای گرفتار شدند و زندگی آنان نمی چرخد و توانایی امرار معاش ندارند ادامه داد :  سلامت جامعه بر اقتصاد مقدم است بدین معنی که اگر در جامعه ای انسان زنده باشد نیاز به اقتصاد دارد اما اگر آن انسان مرده باشد که نیازی به اقتصاد ندارد بنابراین در وهله اول حاکمیت و دولت این وظیفه را دارد که سلامت جامعه را تامین کند و درکنار توجه به سلامت باید به مسائل اقتتصادی نیز بپردازد.

مسعود رضائی در ادامه افزود: چالش های اجتماعی بسیاری را بعد از پایان بحران کرونا خواهیم داشت. اگر حاکمیت برای آینده چاره ای نیندیشد چالش های بسیاری  پیش رو داریم   چرا که اقتصاد ما پیش از شیوع ویروس کرونا فلج بود و اگر بودجه دولتی را مورد بررسی قرار دهیم دولت هیچ گونه منبع درآمدی به جز نفت ندارد و منابع درآمدی از خط نرمال پایین آمده و دولت درآمدی ندارد.برای این جامعه از لحاظ اقتصادی باید فکر دیگری کرد،باید برای رونق اقتصاد آن سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری هم در استطاعت دولت نیست و برای پویایی اقتصاد باید از منابع دیگر به فکر جذب سرمایه داخلی و حتی خارجی باشیم .

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عمدتا به دلیل ایدئولوژی که حاکم بر نظام ما است و این اجازه را به ما نمی دهد که نسبت به گشایش کره زمینی فکر کنیم درنتیجه باید از منابع درآمدی که در بودجه دولتی و عمومی کشور نیست استفاده کنیم گفت: سازمان ها و ساختارهایی را دارا هستیم که سالیان طولانی در کنارهمین نظام به آنان منفعت رسیده است  و حتی معاف از مالیات بودند این ها نهادها در حال حاضر باید به کمک نظام بیایند.

رضائی خاطر نشان کرد: اگر این نهادها و سازمان ها به کمک معیشت مردم نیایند در این شرایط پرداخت  وام 1 میلیونی نیز به بن بست می خورد مثل پول افزایش نرخ بنزین که قرار بود به حساب مردم ریخته شود که مشخص نیست به حساب چه کسانی واریز می شود . بنابراین واریز این 1 میلیون تومانی هم که از آن حرف زده شده  است به نظر بنده محقق نخواهد شد مگر اینکه  منبع قوی تری پای کار بیاید و حداقل یک دوره 3ماهه را در نظر بگیرند و هزینه این جامعه آسیب پذیر را تامین کنند . بعد  بتوانند قرنطینه سفت و سختی را اعمال کنند تا بتوانند بیماری  را کنترل کرده  و به مرور شغل هایی که آسیب پذیری و خطر کمتری دارند را بازگشایی کنند و آن دست از مشاغلی که پر خطر تر هستند دیرتر شروع به کار کنند. با کمک نهادهایی که ثروت دارند و مالیات تاکنون نداده اند و این روزها توان کمک برای گذر از بحران این روزها را دارند  می توان زندگی کارگران از کار بیکار شده بخاطر کرونا را کمی سر وسامان داد تا دولت هم بتواند برای این بحران راه حل پیدا کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟