جهانپور: تاکنون هیچ دارویی به طور خاص برای درمان کرونا شناسایی نشده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این که دانشمندان جهان ، شبانه روز در تلاش برای یافتن داروی کرونا هستند امری واضح است ولی اینکه تا چه میزان به این موفقیت نزدیک شده اند و دانشمندان ایرانی در چه مرحله از تحقیقات خود هستند سوالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران به پاسخ داد.

کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این مسئله که تحقیقات دانشمندان  ایرانی در رسیدن به  داروی درمان کرونا در چه مرحله است بیان کرد: در دنیا طرح های تحقیقاتی زیادی درباره داروها و اقدامات و شیوه های درمانی برای کرونا از همان هفته های اول آغاز شده و ادامه دارد  که در کشور ما نیز به نسبت جمعیت تعداد طرح ها یا کلینیک کانتر ها بیش از 73 RCT و طرح تحقیقاتی برای موضوع کرونا به طور خاص طراحی شده است.

وی ادامه داد: عمده این طرح ها درباره درمان کرونا است که بعضا درباره پیشگیری، تشخیص، واکسن و یا تشخیص بوده که این عدد با توجه به اینکه حداقل یک پنجم آنها جزو RCT های بزرگ تلقی میشود اقدام بسیار مفید و موثر در این حوزه است که قطعا به تولید علم و دانش در دنیا کمک می کند و هم اینکه نتایج این تحقیات می تواند برای ما سودمند باشد.

جهانپور درباره اینکه چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی پخش شد که وزارت بهداشت ایران  داروی ضد کرونا را تست کرده و تا 5 روز دیگر پاسخ آن مشخص می شود تاکید کرد: تا امروز هیچ دارویی به طور خاص به عنوان دارویی اختصاصی علیه ویروس کرونا یا کووید_19 وجود ندارد که این مسئله در ایران نیز صدق می کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: داروهایی هستند که بر اساس مطالعات اولیه کمک هایی به بیمار می کنند که این داروها تماما در ایران تولید می شوند و بعضا مواد اولیه آنها نیز در ایران تولید می شود کمااینکه در پروتکل های ما برای درمان سرپایی دارو وجود دارد که همین داروها در پروتکل های بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیست به دلیل اینکه برایشان تهیه آن سخت است.

او در پایان تاکید کرد: ما هیچ داروی موجود در پروتکل و توصیه شده نداریم که دسترسی عام به آن امکان پذیر نباشد کمااینکه با کم ترین قیمت امکان خریداری برای همه افراد وجود دارد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 558060 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟