10گلوگاه سیلابی، تهران را تهدید می کند / آمادگی شهرداری برای مقابله با سیل + فیلم
حجم ویدیو: 11.01M | مدت زمان ویدیو: 00:01:29

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، در تهران۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آبهای سطحی و سیلابی وجود دارد. برخی نقاط دارای محدودیت ظرفیت گذردهی آب است و به تعبیر دیگر ظرفیت هیدرولیکی شبکه در آن نقاط نمی تواند ایمنی را در سیلاب های بالا تحمل کند.

به این نقاط اصطلاحا «گلوکاه سیلابی» گفته می شود. در تهران گلوگاه های سیلابی اولویت بندی می شوند. الویت یک همان مناطقی است که آژیر قرمز را به صدا در می آورند و اگر سریعا رفع نشوند احتمال دارد سلامت و حتی حیات شهروندان را به خطر بیندازد. در تهران ۱۰ نقطه گلوگاه سیلابی الویت یک وجود دارد. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: اقدامات ما برای بارندگی و مدیریت سیلاب معطوف به بارندگی نمی شود. تقریبا تمام سال لایروبی رودخانه ای فصلی، لایروبی مسیل ها، بازسازی کانال ها، رفع گلوگاه هایی که گزارش می شود در طول سال انجام می دهد. در حال حاضر رفع حل مشکلات گلوگاه اصلی در مسیر سیلاب ها در دستور کار قرار داده و به صورت جدی این پروژه مدیریت می شود.

وی افزود: برخی از رودخانه ها مانند رودخانه کن روزانه لایروبی می شود. آبهای سطحی گل و لای را با خود به پایین دست منتقل می کنند و اگر لایروبی انجام نشود در گلوگاه ها باعث پس زدگی سیلاب می شود. اقدامات شهرداری در مدیریت سیلاب ها از تابستان شروع می شود و تا بهار ادامه دارد. در حقیقت یکی دو ماه این اقدامات گسترده متوقف می شود.

رئیس مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران با اشاره بارندگی ها در زمستان، گفت: ب وجود این که بالاترین رکورد بارش 50سال گذشته در تهران ثبت شد اما اتفاق خاصی در شهر رخ نداد. دو شب گذشته نیز نیروهای شهرداری مشغول به کار هستند و آمادگی لازم برای پیش بینی افزایش بارندگی ها وجود دارد.

محمدی با تاکید بر این که تقاطع های برخی از رودخانه ها و مسیر هایی که به جاده و اتوبان تبدیل شده اند، گلوگاه های سیلاب هستند، افزود: باید تدارکات ویژه ای برای گلوگاه ها در نظر گرفت و این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. 10نقطه گلوگاه سیلابی اولویت یک در تهران وجود دارد. اگر گلوگاه ها ساماندهی نشوند، ممکن است سیلاب ها با دروره بازگشت 10 ساله شهر تهران را در خطر قرار دهند. رفع مشکل تمام این گلوگاه ها در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 558014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟