عوارض روحی قرنطینه خانگی چیست؟

امروز چندم ماه است؟ امروز چندشنبه است؟ چند وقتی است که تاریخ و زمان از یادمان رفته و تقویم های جیبی مان خاک می خورند. دیگر برای آخرهفته هایمان برنامه پیک نیک و یا سفر یک روزه نداریم و مدتی است اعصاب هایمان خورد و کلافه شده ایم. این قرنطینه اجباری طاقت ها را طاق کرده و بحث و دعوا بین برخی خانواده ها و والدین بالا گرفته است.

برنامه های روزانه زندگیمان به طور کلی بهم خورده و دائم در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی سرگردان هستیم.

تمام سینمای ایران و جهان را در نوردیدیم و سریال های چند صد قسمتی ترکیه ای هم دیگر جذبمان نمی کند. دائم با خودمان مرور می کنیم چه بلایی به سرمان آمده است؟ همیشه به دنبال پیدا کردن تعطیلی و یا زمان کافی برای انجام کارهای عقب افتاده مان بودیم اما با این قرنطینه اجباری کرونایی فهمیدیم حتی اگر زمان کافی هم داشته باشیم خسته تر از این هستیم که کارهای عقب افتاده مان را انجام دهیم.

دچار ترس شدیم که آیا به افسردگی مبتلا شدیم یا خیر؟ آیا با بازگشت جامعه به شرایط عادی ، حال روحی ما هم بهتر می شود یا خیر؟ در این باره با یک روانشناس گفت و گو کردیم تا بدانیم عوارض روحی قرنطینه چیست؟

مریم نجابتیان مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا عوارض روحی ماندن در قرنطینه را اینگونه عنوان کرد: یکی از علل بروز استرس و اضطراب در افراد، بهم ریختگی برنامه روزانه آنان است و با شیوع ویروس کرونا فعالیت های روزانه اشخاص از روال عادی خود خارج و به حالت تعلیق درآمده است و علت دیگر هم ترس و نگرانی فرد از امکان ابتلای خود به این ویروس است چرا که به طور دائم از رسانه ها و شبکه های اجتماعی اطلاعیه و هشدار مبنی بر اینکه این روزها در خانه بمانید درحال پخش است و در این دوران اینگونه پیام ها برای افرادی که از نظر روانی متزلزل هستند و شخصیت باثباتی ندارند با وضعیت پیش آمده آن ها را دچار اختلالات و درگیری های ذهنی می کند و بیشتر دچار نگرانی و اضطراب می شوند.

وی در ادامه افزود: برای بعضی از افراد در خانه ماندن بسیار سخت و به نوعی شیوه زندگی اینگونه اشخاص با نشستن در خانه تغییر کرده است و تا زمانی که قصد بازگشت به شیوه عادی زندگی خود را داشته باشند گذراندن این دوره و سازگاری با بازگشت به حالت زندگی قبلی خود برای آن ها دشوار است. درواقع هرگونه تغییری که در محیط انسان ها رخ می دهد به نوعی هماهنگی که از پیش وجود داشته دچار بهم ریختگی و تزلزل می شود و دوره کوتاهی طول خواهد کشید تا ما با آن نظم اولیه خود سازگاری پیدا کنیم. به طور کلی انسان ها قدرت سازگاری دارند مگر آن دسته از افرادی که مشکلات و یا از هم گسیختگی روانی دارند که سازگاری برای آنان سخت است.

نجابتیان تاکید کرد: بازگشت به روال عادی زندگی و سازگاری با آن برای اشخاص به مراتب راحت تر است تا اینکه برنامه های روتین آنان متوقف شود. درواقع به نوعی پیش بینی ها اینگونه است که در پساکرونا میزان اختلافات خانوادگیمان افزایش پیدا کرده  و باید برای آن به دنبال راه حل باشیم و به احتمال زیاد میزان درخواست طلاق بالا می رود چرا که زوجین عادت به این نوع زندگی که مدت زیادی را در کنار یکدیگر باشند ندارند و درحال حاضر این بودن در کنار هم موجب بروز اختلافات می شود. در پیش از شیوع کرونا هنگام بروز اختلاف و دعوا یکی از طرفین فضا را ترک می کرد اما الان بابودن در کنارهم این اختلافات شدت می گیرد.

خبرنگار: مینا سجادی

 

کدخبر: 557841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟