تکلیف بیمه بیمار کرونایی اگر در محل کارش فوت کند چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، طبق قانون کار اگر مشخص شود فردی در محل کار به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی فوت کرده است، کارفرما مسئول فوت او بوده و دیه و بیمه او را پرداخته می کند. اما در شرایطی که کرونا وارد ایران شده است، اگر فردی در محل کار به دلیل مبتلا شدن به کرونا  فوت کند چه کسی پاسخگوی دیه و بیمه او خواهد بود؟

صغری علی آبادی، مدیرامور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز به این سوال پاسخ نداده است. اگر به این موضوع با نگاه حادثه دیده شود، در قانون کار، فوت ناشی از کار پیش بینی هایی صورت گرفته است. اما به کارگیری پروتکل های بهداشتی در محیط کار در این مورد حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که اتاق بازرگانی تهران این سوال را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده است، افزود: اتاق بازرگانی تهران از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است که اگر فردی براثر ابتلا به کرونا در محل کار فوت کند، نباید آن را حادثه ناشی از کار قلمداد کند و خسارت آن از کارفرما مطالبه کند.

مدیرامور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اگر فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در محل فعالیتش، ناشی از کار تلقی شود، کارفرما مسئول پرداخت مطالبات او خواهد بود. اما اگر این فوت ناشی از کار تلقی نشود، مسئولیت آن متوجه کارفرما نیست و به نظر من مسئول آن دولت است. طبق ماده 29قانون اساسی بیماری هایی مانند کرونا، سیل، زلزله و... دولت مکلف به ساماندهی است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی برای محیط کار تدوین کرده است.

وی با اشاره مجدد به این که هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز پاسخ صحیحی به این سوال مطرح شده توسط فعالان اقتصادی نداده است، گفت: در روند عادی جامعه، اگر حادثه ناشی از کار اتفاق بیفتد، تیم بازرسی متشکل از وزارت کار، قوه قضائیه، وزارت بهداشت و تامین اجتماعی، حادثه را مورد بررسی قرار می دهند و مشخص می شود مقصر حادثه کارفرما یا کارگر است. در صورتی که کارفرما مقصر است، درصد آن مشخص می شود و اگر مسائل ایمنی رعایت شده باشد، کارفرما مبرا می شود.

علی آبادی با اشاره به شرایط شیوع بیماری کرونا در جامعه، تاکید کرد: در صورت حادثه ناشی از کار، کارفرما موظف است ظرف 72ساعت حادثه را اعلام کند و تیم بازرسی به محل کار کارگر مراجعه می کنند. به نظر من در شرایط شیوع بیماری کرونا این تیم باید مشخص کند بیماری براثر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی رخ داده یا کارگر فوت شده خارج از محل کار به این بیماری مبتلا شده است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 557213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟