اتاق مصرف در گرمخانه ها راه اندازی شود / لزوم بازگشایی کمپ های ترک اعتیاد + فیلم
حجم ویدیو: 10.28M | مدت زمان ویدیو: 00:01:24

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، مراکز ماده 16 برای کاهش ابتلا به کرونا ویروس تعطیل شده اند و خیابان خواب ها، معتادان متجاهر و بی سرپناهان در خیابان تجمع کرده اند.

سیدمالک حسینی، رئیس سازمان مشارکت های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان داده و چند بار اعلام کرده که حضور معتادان در خیابان می تواند خطر بیشتری داشته باشد.

محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران معتقد است در دوره مبارزه با کرونا باید اتاق مصرف نیز در گرمخانه ها راه اندازی شود تا مددجویان این گرمخانه ها بتوانند 24 ساعته در گرمخانه بمانند و از ابتلا به کروناویروس در امان باشند.

اما باز هم تاکید بر این است که مراکز ماده 16بازگشایی شده و بی سرپناهان با رعایت نکات بهداشتی در آنجا نگهداری شوند. برخی از این بی سرپناهانی بدون آن که مددکاری زندان با آنها صحبت کند از زندان آزاد شده اند. باید قبل از آزادی زندانیان مشخص می شد که قرار است کجا زندگی کنند. پس از انتشار فیلم هایی از تجمع معتادان، بامداد امروز (16فروردین) شهرداری و نیروی انتظامی برای انتقال آنها به گرمخانه ها اقدام کردند.

جوادی یگانه- معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران- در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: تصمیم شهرداری تغییری نکرده است و تغییری که در سطح شهر مشاهده می کنید، به دلیل تصمیم سایر دستگاه های است. شهرداری گرمخانه ها را نبسته و همچنان خدمات خود را ارائه می کند. به جای آن موارد بهداشتی را افزایش داده ایم. میزان مراجعه بیشتر شده است. با وجود آن که در سال های گذشته با گرم شدن هوا بی پناهان ترجیح می دهند در فضای باز باشد.

او با تاکید بر این که شهرداری خدمات خود را کاهش نداده است، افزود: اما بخش دیگری از دستگاه ها خدمات خود را کاهش داده اند. تعبیر آنها این است که بازگشایی کمپ ها خودکشی جمعی است و این کمپ ها را تعطیل کردند. من موافق برخورد سلبی نیستم. اما افرادی که از زندان آزاد شدند و به هر دلیلی امکان بازگشت به خانواده را ندارند، معتادان، بی سرپناهان باید جایی داشته باشند، ما در شهرداری فضا را برای آنها فراهم کردیم. یکی از مشکلات این بود که گرمخانه های شهرداری بعد از سرو صبحانه بی سرپناهان را بیرون می کرد. ما امکان این که گرمخانه ها 24ساعته خدمات ارائه کنند را فراهم کردیم. حداقل در دوره کرونا اجازه مصرف آنها در گرمخانه صادر شود.

جوادی یگانه با اشاره به این که بخشی از معتادان برای مصرف موادمخدر از گرمخانه ها بیرون می آید، گفت: با راه اندازی اتاق مصرف در گرمخانه ها تردد آنها کمتر می شود. انکار واقعیت و راندن بی سرپناهان به کوچه های اطراف مشکل را حل نمی کند. یعنی باید بپذیریم افرادی بی سرپناه، معتاد و بی خانمان هستند، مشکلات اقتصادی دارند. سال گذشته که احتمال آمدن سیل بود، این اجازه صادر شد که معتادان در گرمخانه موادمخدر مصرف کنند و کنار رودخانه نروند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به این که نوع نگاه باید اصلاح شود، افزود: در شهرداری تلاش کردیم که نگاه را تغییر دادیم و خدمات را 24ساعته شده و نگاه انسانی تری به بی پناهان دارد. تقاضا داریم بقیه دستگاه ها نیز به ما کمک کنند.

جوادی یگانه تاکید کرد: تصمیم گرفته شد مراکز ماده 16 بسته شود و نتیجه آن را در سطح شهر می بینیم. در استانداری جلسه داریم و خوشبختانه استاندار تهران رئیس بهزیستی بوده و درک خوبی از آسیب های اجتماعی دارد. در 45روز اخیر از بین 2500 مددجوی گرمخانه ها حتی یک مورد ابتلا به کرونا هم مشاهده نشد. این نشان می دهد با مراقبت های بهداشتی مددجویان به این بیماری مبتلا نخواهند شد. در دستورالعمل بین المللی نیز تاکید شده، باید بی سرپناهان با رعایت فاصله فیزیکی و توصیه های بهداشتی نگهداری شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 556022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟