ادامه فعالیت کودکان زباله گرد عاملی برای شیوع کرونا / نیاز به هم افزایی نهادهای دولتی و خصوصی در ساماندهی

قاسم حسنی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه متوقف کردن بخش زباله گردی در بخش غیر دولتی یکی از راهکاری های جلوگیری از گسترش این ویروس است، گفت: خوشبختانه شهرداری تهران طی هفته های اخیر تلاش های بسیاری را در راستای حفظ سلامت شهروندان در مقابله با ویروس کرونا داشته است اما لازم است نهادهای دولتی و غیر دولتی در راستای جلو گیری از آسیب وارده از سوی کودکان زباله گرد در شیوع ویروس کرونا تعاملات بیشتر و تنگاتنگی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید با توقف فعالیت سایت های غیر قانونی تفکیک زباله، جذابیت درآمد حاصل از این کار را برای کودکان از بین ببریم، بیان داشت:با همکاری شهرداری تهران، قوه قضائیه و همچنین نیروی انتظامی و سایر نهادها می توان اقدامات قاطعانه و اثرگذاری در این زمینه انجام داد.

عضو هیئت امنای انجمن حمایت از کودکان کار با اشاره به اینکه امروز موضوع کودکان کار در جامعه وضعیت وخیمی دارد، بیان داشت: اگر فاجعه را جلوگیری نکنیم به آماری تبدیل می شود که در آینده برایمان مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه به ارائه راهکار در حوزه مقابله با فقر کودکان پرداخت و افزود: متاسفانه در حوزه کودکان نهاد متولی قدرتمند نداریم و هرچندمرجع ملی حقوق کودک را در وزارت دادگستری داریم اما این مرجع ابزار و ماموریت و شرح وظیفه لازم را برای صیانت از حقوق کودک ندارد.

حسنی ادامه داد:این در حالی است که خوب میدانیم کودکان امروز سرمایه های انسانی کشورمان هستند،بنابراین نباید سطحی به آنها نگاه کنیم،پس لازم است نهاد متولی قدرتمندی در این حوزه ایجاد شود تا بتواند از حقوقشان دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه بازگرداندن بخشی از کودکان کار نیازمند اصلاح و تجدید نظر در ساز و کار اقتصادی است، افزود:علاوه بر این تعداد کودکان کار که حاصل حاشیه نشینی در تهران است بخشی از آنان نیز از کشورهای همسایه برای کار به تهران و بسیار از شهرها سرازیر شده اند، بنابراین راهکار حل و برطرف کردن آسیب‌های  اجتماعی وارده شده از سوی این کودکان به جامعه ضمن اقدام مشترک بین دولت ها، نیازمند ایجاد ظرفیت های تعادل بخش در ساز و کار تقسیم ثروت در جامعه است.

به گفته مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان کار، حل مسائل این کودکان باید در اولویت قرار گیرد تا مانع از ایجاد آسیب‌های اجتماعی گسترده در بخش های مختلف به ویژه گسترش ویروس خانمان سوز کرونا شود، چرا که این کودکان به خصوص کودکان زباله گرد، زنجیره انتقال و شیوع را تسریع می بخشند.

 

کدخبر: 554879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟