علل اصلی موفقیت استان فارس در کنترل بیماری کرونا / لغو بیش از 1000پرواز در روزهای اول

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، استان فارس تاکنون مقام اول را در مقابله با کروناویروس به دست آورده است. اقداماتی که در این استان صورت گرفته باعث شده که ابتلا به این ویروس مهلک کاهش یافته و بر سکوی نخست کنترل شیوع این ویروس در کشور بایستد. اما چه اقدامات در این استان برای مهار کرونا صورت گرفت. استاندار فارس پاسخ داد.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، اقدامات صورت گرفته را چنین تشریح کرد: اطلاع رسانی به موقع و دقیق تمام رسانه ها در کنترل بیماری کرونا تاثیر به سزایی داشته است.

استفاده از نظرات کارشناسان و مردم

او تاکید کرد: اولین باید بدانیم که خداوند همیشه به مردم ایران توجه داشته و مردم استان فارس نیز از این توجه بهره مند هستند. دومین علت موفقیت کنترل کرونا در استان فارس همکاری خوب مردم در زمینه مباحث بهداشتی بود. مردم این استان به دلیل فرهنگ بالایشان و احساس مسئولیت اجتماعی در خانه ماندند. سومین مسئله بین دستگاه های اجرایی و نهادهای مدنی، سمن ها، NGOها، جمعیت های مذهبی – علمی و دانشگاهی همکاری های بسیار خوبی صورت گرفت. مسئله چهارم تلاش مجموعه بهداشت،درمان، کادر پزشکی و بیمارستانی استان فارس است. پنجمین علت تصمیمات به موقعی بود که در استان اتخاذ و منجر به اقدامات مناسب شد.

تعطیلی های به موقع

رحیمی با اشاره به این که علیرغم این که استان فارس پهناور است و 122هزار کیلومتر جمعیت، 4هزار روستای دارای سکنه و 113 شهر دارد، افزود: تعطیلی به موقع مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه ها، مراکز تجمعات فرهنگی – مذهبی و ورزشی کنترل مبادی ورودی و خروجی، غربالگری و تعطیلی داوطلبانه اصناف، هتل ها، متل ها، مراکز پذیرایی، گردشگری و مراکز اقامتی، توریستی، زیارتی و سیاحتی، از جمله اقداماتی بود که در استان فارس انجام شد. در روزهای اول اثر انگشت در انتخابات نیز حذف شد.

استاندار فارس تاکید کرد: امروز در ایران 2378 فوتی در ایران داشتیم که فوتی استان فارس 27نفر بوده و ترخیصی در کشور 11133 نفر بودند که در استان فارس 54 ترخیص شده اند. تعداد تست مثبت در کشور 32332نفر است که از این جمعیت 669 نفر در استان فارس هستند.

پیشگیری از تجمع بیماران در بیمارستان

رحیمی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در حوزه درمان گفت: بیمارستان مرکزی استان فارس به موقع مشخص شد و بیمارستان علی اصغر بلافاصله بیمارستان چمران و شهید فقیهی را به عنوان پشتیبان اعلام کردیم و هر سه بیمارستان در حال حاضر بیماران را پذیرش می کنند. همچنین از تمرکز بیماران در یک مرکز درمانی جلوگیری کردیم. با تدبیری که اندیشیده شد 9مرکز را پیش بینی کردیم تا مردم به آن مراجعه کنند. در نتیجه تردد به بیمارستان اصلی کمتر صورت گرفت و از شیوع ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کرد. 36 بیمارستان را در سطوح شهرستانی تدارک دیدیم که اقدامات اولیه بیماری را انجام می کردند. جلوگیری از تجمع بیماران در قطع زنجیره انتقال بیماری بسیار اثرگذار بود.

لغو سفر به استان های آلوده

او افزود: علاوه بر تعطیلی بازارهای روز، حرم شاه چراغ، کافی شاپ ها و کنترل مبادی ورودی شهر، پروازها به مقصد استان های آلوده لغو شدند. بیش از 800پرواز داخلی و 227 تا 300 پرواز خارجی لغو شد. کاهش سفرهای قطار شیراز – تهران و حذف سفر شیراز به مشهد، کاهش بیش از 90درصد تردد جاده ای را در دستور کار قرار دادیم. حرکت اتوبوس ها به استان و شهرهای آلوده لغو شد و تردد اتوبوس ها نیز کاهش چشمگیری داشت به طوری که اتوبوس های شیراز به تهران از 77 سرویس به کمتر از 3 سرویس کاهش یافته است.

موافقت با در خانه ماندن مردم

رحیمی با اشاره به ابلاغ دورکاری کارمندان، تاکید کرد: با مرخصی کارکنان در ابتدای امر (7 اسفندماه) موافق شد. تهیه طرح مشکلات متاثر از بیماری کرونا پیش بینی شد و طبق این طرح برنامه ریزی کردیم. نقاهت گاه ها را تجهیز و در اختیار مسئولان امر و شهروندان قرار دادیم.

استاندار فارس در مورد گندزدایی و ضدعفونی شهرها و روستاهای استان فارس گفت: در شهرها و روستا با مشارکت مردم، بسیج، سمن ها، شهرداریها و دهیاری ها گندزدایی شهرها و روستاها انجام شده و استمرار دارد. اما شاید مهم ترین اقدام در مقابله با ویروس کرونا جذب مشارکت مردم بود. سمن ها، خیریه ها، نمایندگان نظام پرستاری و نظام پزشکی، هیئت های اندیش ورز، روسای بیمارستان های خصوصی و دولتی، نظام داروسازی و... در تمام تصمیم گیری ها حضور داشتند و نظرهای کارشناسی خود را اعلام می کردند.

افزایش تولید در استان فارس

رحیمی از افزایش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در استان خبر داده و تاکید کرد: در ابتدای امر 5هزار ماسک در روز تولید می شد اما با استفاده از ظرفیت های استان تولید را به بیش 100هزار ماسک در روز رساندیم. همچنین محلول های ضدعفونی در برخی مناطق استان وجود ندارد و در کل کمتر 10تن مواد ضدعفونی کننده داشتیم اما تولید را به 95تن در روز رساندیم. از سوی دیگر تمام تجمعات حتی مراسم عروسی و عزا لغو شدند و پیشنهادات پزشکان را در تصمیم گیری ها اخذ کردیم. مدیران، بخشداران، فرمانداران و شهرداران در ایام عید آماده باش کامل بودند و مردم از طریق سامانه تعریف شده پیام های خود را به مدیران می رسانند.

حمایت از اقشار آسیب پذیر

او با تاکید بر مدیریت و توجه به فضای روانی استان فارس، گفت: به اقشار آسیب پذیر جامعه توجه شد و بیش از 10هزار پک های بهداشتی را در مناطق حاشیه شیراز، دیگر شهرها و شهرستان ها به صورت رایگان با کمک خیرین توزیع شده و در ارائه آن استمرار خواهد داشت. ضمن آن که کمیته امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان امام (ره)، سپاه و بسیج و خیریه ها در این زمینه تلاش بسیار چشمگیری داشتند. ارزاق عمومی نیز تامین شد و مشکلی در این مورد نیز وجود نداشت. همچنین به دانشگاه شیراز ماموریت دادیم تا در مورد رفتار این ویروس، چگونگی کنترل و مقابله با آن تحقیقاتی را شروع کنند.

استاندار فارس در پاسخ به این سوال که این اقدامات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ تاکید کرد: اول باید از مردم تشکر کنم چرا مردم استان فارس همکاری خوبی در زمینه مبارزه با کرونا داشتند و تشکر می کنم از مردم دیگر شهرها و استان ها که به استان فارس سفر نکردند. انتظار ما بر این است که مردم در خانه بمانند چرا که هنوز خطر وجود دارد. اصناف و مجموعه هایی که برای تامین نیازهای مردم فعال هستند، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. انتظار ما این است که تا اردیبهشت ماه بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. تعطیلات عید تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و در طرح فاصله گذاری اجتماعی، اگر به نتایج خوبی دست یابیم با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تا 20 فروردین ماه این تعطیلات ادامه پیدا خواهد کرد.

راهکارهای اساسی برای پیشگیری از کرونا

او در پاسخ به این سوال که فکر می کنند استان های دیگر چه راهکارهایی را در پیش بگیرند تا بیماری را در زمان کمتری کنترل کنند؟ گفت: مراجعه مراکز بیمارستانی را کاهش دهند و غربالگری را انجام دهند. به جای یک مرکز چند مرکز درمانی را تعریف کنند و تاکید آنها بر این باشد که مردم در منزل بمانند. مطمئن هستم که استانداران در سراسر کشور این اقدامات را انجام داده اند. مردم نیز برای حفظ سلامتی خود و دیگران حتما همکاری لازم را خواهند داشت.

رحیمی با اشاره به حمایت از اقشار آسیب پذیر استان فارس، افزود: به رئیس جمهوری در مورد بیمه بیکاری، تخفیف مالیاتی و تامین اجتماعی برای شغل های موقت و روزمرد را پیشنهاد کردیم و به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسید. سایتی هم تعریف شده تا افرادی که دچار خسران و بیکاری شده اند در آن ثبت نام کنند و از مزایای طرح بیمه بیکاری استفاده کنند. برای افرادی که بیمه ندارند نیز طرح های حمایتی در نظر خواهیم گرفت. ضمن آن که بسته های حمایتی 206هزار تومانی نیز برای افراد در معرض آسیب در نظر گرفته شده که به این خانواده ها ارائه می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 554843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟