در شرایط سخت دارویی به سر می بریم / درآمد نفتی یکسال ایران معادل هزینه چین در ووهان برای کرونا

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، دولت هر ساله مبلغی بالغ بر یک درصد بودجه کل کشور را به حوادث غیرمترقبه اختصاص می داد. با توجه به زمین لرزه هایی که هرساله بخشی از کشور را تهدید می کرد این بودجه در سال 98 افزایش یافته و 5درصد اعتبارات بودجه سال 98 را به خود اختصاص داده است. سوال اینجاست که آیا این مبلغ برای کشوری پرحادثه مانند ایران کافی است؟ و در شرایط کرونایی امروز آیا این بودجه می تواند درمانی برای مشکلات اجتماعی و اقتصادی و سلامت باشد؟

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس درخصوص شرایط بودجه حوادث غیرمترقبه با وضعیتی که کرونا در ایران ایجاد کرده است به خبرنگار رکنا گفت : پیشنهاد می کنم فارغ از مبلغ بودجه حوادث غیرمترقبه درباره مکانیزم این بودجه که دارای بروکراسی پیچیده ای است بحث کنید. مکانیزم این بودجه پیچیده و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

بعضی دستگاه ها پایشان را از بودجه غیرمترقبه بیرون بکشند

او افزود: وزارت کشور باید متولی این امور باشد اما برای اختصاص این بودجه به حوادث غیرمترقبه باید به با ارگان های بسیاری هماهنگی کند. بعضی از دستگاه ها باید پایشان را از بودجه غیرمترقبه بیرون بکشند و سهم دستگاهی مشخص شود. با آسان ترین روش باید میزان خسارت پرداخت شود. مهم تر از میزان مبلغ، نوع تخصیص این بودجه است. سه ماه پیش سیل آمده ولی هنوز این بودجه در گردش کار است که چقدر به سیل زدگان تخصیص پیدا کند و این تصمیمات در پروسه اداری مانده در حالی که زندگی مردم زیرآب است. بروکراسی مانع از خدمت مناسب می شود.

این نماینده مجلس با بیان این که میزان بودجه حوادث غیرمترقبه متناسب با منابع کشور می تواند تغییر کند، گفت: در این راستا می توان اختیارات رئیس جمهوری را افزایش داد و اختیار جا به جایی در ردیف بودجه ها را داشته باشد.

در شرایط تحریم مقابله با کرونا سخت تر است

جعفرزاده در پایان تاکید کرد: بودجه ای که چین در ووهان برای مقابله با کرونا خرج کرد معادل یکسال درآمد نفتی در حالت غیرتحریمی است. ما در شرایط تحریم نمی توانیم منابع و امکانات خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. تحریم کرونایی آمریکا باعث شده که نفت خود را نفروشیم و نتوانیم هزینه خرید دارو را نداشته باشیم و در شرایط سخت دارویی به سر ببریم.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 550457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟