جای خالی پرداخت یارانه کرونا از سوی دولت / لزوم مشاوره های رایگان به خانواده ها پس از دوره کروناویروس

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، کرونا ویروس دنیا را تحت سیطره خود گرفته و با گرفتن جان آدم ها جولان می دهد. ایران نیز از چشم این ویروس پنهان نماند و با مرگ یک دو مرد  قمی در 29بهمن حضور کروناویروس در کشور رسمیت پیدا کرد. اما این ویروس که اقتصاد جهان و ایران را تحت تاثیر قرار داده و بازارها را در باتلاق رکود عجیبی گرفتار کرده است، چه تاثیرات اجتماعی در ادامه بر جامعه جهانی خواهد گذاشت؟

مجید ابهری، رفتار شناس و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به این که گسترش بیماری های واگیردار با آسیب های طبیعی تفاوت ماهیتی دارد، تاکید کرد: در بلاهای طبیعی سیل، زلزله و... که غیرقابل پیش بینی هستند، ابتدا بلاها اتفاق می افتد، سپس عوارض ناشی از آنها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه می شود. در حالی که بیماری های واگیردار موضوع متفاوت است. اگر دستورات بهداشتی که از سوی نهادهای متولی توصیه می شود، در این گونه بیماری ها رعایت نشود، مرگ به سراغ افراد می آید و تعارفی نیز وجود ندارد. متاسفانه تعدادی از هموطنان ما موضوع کروناویروس را به شوخی گرفته اند و این دلیلی برای گسترش روزافزون مبتلایان به این بیماری و باعث بالا رفتن آمار در بعضی استان ها و شهرهای پاک شده است.

استان هایی که قربانی سفر شدند

او با بیان این که استان گیلان و مازندران قربانی نافرمانی مردمی شدند که سفر را به ماندن در خانه ترجیح داده و این استان ها را آلوده کرده اند، افزود: دولت باید با قاطعیت بیشتری با موضوع سفرهای غیرضروری برخورد کرد. چرا که با برخی نمی شود با مماشات رفتار کرد. اگر با اعلام خبر ابتلای یک فرد به کرونا، شهر قم قرنطینه شده بود، شاید امروز آمار کشته ها به این تعداد نمی رسید. بعضی از شهرها و استان ها مانند گیلان، مازندران و شهرهای جنوبی به لیست مناطق آلوده اضافه شده اند چون برخی به حساسیت شرایط توجه نکردند.

دولت بازار کساد اقتصاد خرد را مدیریت کند

ابهری با اشاره به از نگاه رفتار شناسی اجتماعی تاکید کرد: در شرایط حاضر که نزدیک به پایان سال هستیم، بسیاری از کسبه و فروشندگان خریدهایی کرده اند تا با فروش آن در شب عید سود کنند در حالی که رکود اجباری بازار باعث زیان آنها خواهد شد. در این میان مشاغل اقتصادی جزئی مانند دستفروشان، خرده فروشان، مشاغل خدماتی، کارگران روزمره و... نیز دچار زیان های اقتصادی شده اند که دولت باید یارانه کرونا به مشاغل کم درآمد پرداخت کند تا از آسیب پذیری بیشتر این افراد و خانواده هایشان پیشگیری کند. از سوی دیگر این افراد تشویق می شوند تا قرنطینه خودخواسته را رعایت کردند و از خانه خارج نشوند. برخی برای تهیه نیازهای خود مجبورند از خانه خارج شوند، هر روز به کاسبی خود بپردازند و نیازهای خانواده را روزانه تهیه کنند، چاره ای هم ندارند. اگر دولت به این اقشار یارانه کروناویروس پرداخت کند از زیان های بزرگ تر جلوگیری می کند. یکی از زیان ها پیشگیری از گسترش کروناویروس و از مرگ و میر بیشتر این بیماری است که هزینه های درمان آن چند برابر است. از سوی دیگر در کسادی بازار افرادی که مشاغل خرد دارند با مشکل روبرو نمی شوند. مسلما مصائب تهیه نیازهای روزمره می تواند به بزهکاری منجر شود.

آسیب های کرونا تا سالها باقی می ماند

این جامعه شناس به نزاع های خانگی اشاره کرده و گفت: اضطراب کرونا در رفتار خانواده نیز تاثیر می گذارد به نزاع های خانوادگی و خانگی در بعضی از خانواده ها تبدیل می شود و این نزاع ها در آخر به طلاق های عاطفی و حقوقی منجر می شود. در این میان نقش صدا و سیما بسیار مهم است. رسانه ملی باید برنامه های شاد و سرگرم کننده را در کنار برنامه های آموزشی برای مردم تهیه و پخش کند تا اندکی از اضطراب اجتماعی کاسته شود.

ابهری با بیان این که مجازات محتکران و کسانی که با جان مردم بازی می کنند می تواند کمک موثری به پیشگیری و مقابله کند، افزود: آسیب های رفتاری کرونا بعد از فروکش کردن این بیماری ظاهر خواهد شد. بنابراین ارائه مشاوره های خانوادگی به صورت رایگان یا ارزان از سوی دولت می تواند از این آسیب ها جلوگیری کند. آسیب های کرونا از لحاظ روانی و رفتاری و از نگاه آسیب های اجتماعی تا سال ها باقی خواهد ماند. چرا که عوارض روانی و رفتاری اضطراب، استرس و وسواس ها موقتی نبوده و جز سندروم های بادوام هستند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 549565 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟