شهرداری تجهیزات ضد عفونی معابر را در اختیار مردم قرار می دهد / برای مقابله با کرونا

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، پر بیراه نیست اگر بگوییم یکی از دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته مشارکت اجتماعی مردم آن کشورهاست. در کشور سردسیر کانادا شهرداری وظیفه برف روبی خیابان های بزرگ و روبروی خانه سالمندان و معلولان را به عهده دارد و بقیه شهروندان موظفند روبروی خانه هایشان را برف روبی کنند.

در کشورهای دیگر نیز این مشارکت ها وجود دارد. ایران هم از کشورهای دیگر مستثنی نیست و بعد از ورود کرونا ویروس، بسیاری از مردم برای ضدعفونی کردن معابر اعلام آمادگی کردند.

غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در مورد جذب مشارکت های مردمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: موضوع اصلی فعالیت کارگروه مشارکت های اجتماعی و مشارکتهای مردمی و رسیدگی به امور داوطلبان است. در سامانه ۱۳۷ نیز شماره ۶ را برای داوطلبان در نظر گرفته ایم اخیراً سازمان خدمات اجتماعی ما شهرداری اعلام کرد افرادی که در حوزه بهداشتی پزشکی و پرستاری تخصص دارند، می‌توانند خدمات داوطلبانه خود را در سراهای محله و مددسراها ارائه کنند این خدمات تخصصی است و نیاز به آموزش های آکادمیک دارد و کسانی که در این زمینه متخصص هستند می توانند با شهرداری همکاری کنند.

ضدعفونی معابر توسط مردم

او با اشاره به فعالیت های عمومی در سطح شهر مانند ضدعفونی معابر،کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت افزود: در مورد ضدعفونی معابر شهرداری نیازی به داوطلب ندارد چرا که در این مورد شهرداری کار خود به صورت اصولی و طبق پروتکل بهداشتی انجام می دهد و سازمان بسیج نیز اعلام آمادگی در این مورد اعلام آمادگی کرده است. برنامه تجهیزات شهرداری کاملاً مشخص است اما گروه هایی هم هستند که با آموزش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت خودجوش به ضدعفونی کوچه ها و معابر خود اقدام می کند اگر نکات کلیدی در این ضدعفونی ها رعایت شود همه مردم می‌توانند کوچه و خیابان خود حتی ساختمان خود را ضد عفونی کنند. البته به نظر می رسد شهرداری وظیفه اصلی خود را انجام می دهد و نیازی به هماهنگی ویژه برای انجام مسئولیت مدنی مردم وجود ندارد. چرا که مردم از آگاهی های لازم برخوردارند. در این میان نیز رسانه‌ها باید در آموزش های اجتماعی و بهداشتی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا مردمی که می‌خواهند معابر خود را ضدعفونی کنند بتوانند به خواسته خود برسند.

ضدعفونی تخصصی شهر

محمدی در پایان تاکید کرد: شرایط پیش آمده نشان داد که شهرداری به عنوان یک سازمان عمومی کار خود را طبق اصول و ضوابط انجام می دهد اما مردم نیز در این مورد حساسیت نشان داده و با سازمان های ذیربط همکاری داشتند. نشان دادند که مسئولیت مدنی این نیست که همیشه منتظر باشیم سازمان‌های عمومی پیش دستی کنند. مردم متوجه هستند که حجم کار ضدعفونی بسیار سنگین است و اما شهرداری کار خود را به صورت تخصصی انجام می دهد. از سوی دیگر شهرداری از مشارکت مردم استقبال می‌کند و اگر نیازی به تجهیزات خاصی برای ضد عفونی معابر وجود داشته باشد در اختیار آنها قرار خواهد داد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 549433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟