اینترسپت: در میان شیوع کروناویروس، گروه فشار وابسته به ترامپ در پی توقف فروش دارو به ایران است

الی کلیفتون (Eli Clifton)، 6 مارس 2020

اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک "رجیستری کسب و کار ایران" راه اندازی کرده است که یک پایگاه داده‌های آنلاین از شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که به باور این گروه با ایران تجارت دارند- یک راهبرد "نام ببر- رسوا کن" برای افزایش انزوای اقتصادی ایران. این کارزار فشار، شرکت‌های پزشکی متعددی را هدف قرار داده که برای تجارت با ایران، مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دارند. دقیقا 9 شرکت داروسازی، بیوتکنولوژی و کالاهای پزشکی که همگی مجوز ویژه دارند در فهرست رجیستری تجاری این گروه قرار دارند.

گزارش‌های فراوان حاکی از آن است که کانال‌های قانونی تجارت بشردوستانه از ارائه جریان کافی از داروها و سایر کالاهای بشردوستانه بازمانده‌اند.

تلاش‌های گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به ویژه در سایه پیوندهای نزدیک این گروه با دولت ترامپ؛ دشمنان منطقه‌ای ایران از جمله عربستان، امارات و اسرائیل؛ و بزرگترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه یعنی شلدون و میریام آدلسون اهمیت می‌یابد.

بولتون پیش و پس از همکاری با دولت ترامپ، به عنوان مشاور ارشد با این گروه همکاری داشته است. دولت ترامپ به جز بولتون، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش را دو بار به کنفرانس سالانه گروه اتحاد علیه ایران هسته‌‌ای فرستاده و او در این نشست‌ها از راهبرد "فشار حداکثری" دولت ترامپ و همکاری اروپایی‌ها با تروریسم ایران برای مخاطبان این گروه که دیپلمات‌های ارشد و مقامات اطلاعاتی کشورهای خلیج فارس و اسرائیل را شامل می‌شدند، سخن گفته است.

 میهمانان ویژه نشست اخیر این گروه شامل ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در آلمان که اکنون منصوب ترامپ برای سرپرستی اطلاعات ملی آمریکا است، به همراه شرکای خاورمیانه‌ای تندروی ترامپ از جمله دیپلمات‌های ارشد پادشاهی‌های خلیج فارس و اسرائیل بود. توماس کاپلان، میلیاردر و بنیانگذار ارشد اتحاد علیه ایران هسته‌ای- سرمایه‌گذاری که شرکت‌هایش از "ناآرامی‌های سیاسی" در خاورمیانه، سود بسیاری می‌برند- هم در میان شرکت‌کنندگان نشست اخیر حضور داشت.

 سرانجام این‌که، حمایت مالی شلدون و میرایم آدلسون از اتحاد علیه ایران هسته‌ای باعث می‌شود تا ایده‌های افراطی و جنگ‌طلبانه این حامیان مالی حزب جمهوریخواه علیه ایران به اجرا درآید. شلدون آدلسون در 2013 میلادی در دانشگاه یشیوا گفت که اوباما باید حمله هسته‌ای علیه ایران انجام دهد و تهران را تهدید کند که در صورت پایان ندادن به برنامه هسته‌ای، ایران از روی زمین "محو" خواهد شد. آدلسون‌ها بزرگترین حامیان مالی ترامپ در انتخابات 2016 و بزرگترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه در 2018 میلادی بودند. پیش بینی می‌شود که آنها برای پیروزی ترامپ و حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال 2020 حداقل یک صد میلیون دلار هزینه کنند.

 تایلر کولینز می‌گوید گرچه فشار مالی شدید دولت ترامپ علیه ایران با شیوع کروناویروس همراه و همزمان شده است، اما تلاش‌ها برای ایجاد ممانعت از تجارت مطمئن تدارکات پزشکی و بشردوستانه با ایران از دولت‌های پیشین آمریکا آغاز شده بود. "گرچه این مشکلات در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شد، اما ریشه‌های آنها یک دهه پیش و زمانی شکل گرفت که دولت‌های قبلی فشار تحریمی شدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کردند."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟