کرونا ورودی زندان ها را کاهش داد/ امکان آزادی زندانیان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، کروناویروس جهان را درگیر خود کرده است . ترس از ابتلا به این ویروس همه مردم در اکثر کشورها را مجبور به رعایت موارد پیشگیری کرده است و دولتمردان دنیا نیز موظف به تامین مواد ضدعفونی و ماسک برای نبرد با کرونا شده اند. در این میان یکی از اقشاری که با شیوع کروناویروس در میان آنان ، شرایط بحرانی ایجاد می شود زندانیان هستند.

در همین راستا غلامحسین اسماعیلی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، از تمهیدات ویژه بهداشتی و قضایی در زندان‌های کشور خبر داده و گفت: در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه و متعاقب گزارش سازمان پزشکی قانونی از وضعیت مبتلایان به این ویروس در برخی استان ها، حسب دستور ریاست محترم قوه قضاییه مقرر شد کمیته ویژه‌ای توسط سازمان زندان‌ها با همکاری و مشارکت پزشکی قانونی و وزارت بهداشت و درمان تشکیل و اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در جهت حفظ سلامت زندانیان انجام و پیش بینی لازم در زمینه تدارک بخش‌های پزشکی و درمانی صورت پذیرد.

سخنگوی قوه قضائیه به تشکیل کمیته‌ای قضایی با موضوع بررسی وضعیت زندانیان اشاره کرده و افزود: همچنین در جلسه شورای عالی قوه قضائیه مقرر شد.کمیته‌ای به ریاست معاون اول قوه وضعیت قضایی زندانیان را بررسی و به اتخاذ و ابلاغ سیاست کیفری مناسب به واحد‌های قضایی بپردازد. بر اساس این سیاست کیفری مقرر شد تدبیری اتخاذ شود که ورودی زندان‌ها در شرایط فعلی کشور حتی الامکان کاهش یافته و بجز مواردی که بازداشت متهمان ضرورت دارد، از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب شود. همچنین در مورد زندانیان واجد شرایط نیز بنا بر اعطای مرخصی ویژه قرار گرفت.

اسماعیلی به اقدامات روز‌های گذشته قوه قضائیه در این زمینه اشاره کرده و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، در هر دو بخش اقدامات خوبی انجام شده وضعیت تمامی زندانیان به صورت مستمر تحت رصد و مراقبت قرار دارد و تیم‌های پزشکی در زندان‌ها مستقر و وضعیت زندانیان تحت کنترل و مراقبت مناسب بهداشتی است و خوشبختانه در مورد این افراد جای نگرانی وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین به تهیه و ابلاغ دستورالعمل لازم در باره این موضوع اشاره کرده و گفت: در روز‌های گذشته دستورالعمل‌های لازم در جهت کاهش ورودی زندانیان و اعطای مرخصی به آن‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که کیانوش جهانپور - سخنگوی ستاد مبارزه با کروناویروس اعلام کرده است  که احتمال ورود کروناویروس به زندان ها وجود دارد و باید تمهیدات لازم برای ممانعت از این ورود انجام گیرد. و حتی خبرهایی از ورود این ویروس در زندان ها اعلام شده است .

ضمن اینکه  زندانیان طی تماس هایشان با خانواده های خود مدعی شده اند که افرادی در زندان های مختلف کشور مبتلا به کروناویروس شده و به مراکز درمانی منتقل شده اند .

البته باید تاکید داشت که کشور درگیر آنفولانزا بی نیز است که تشابه زیادی با علائم کروناویروس دارد.

محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص تمهیداتی که باید سازمان زندان برای ممانعت از گسترش کروناویروس در زندان ها داشته باشد چنین گفت : "مسئولان زندان می دانند که برای اپیدمی نشدن این ویروس در زندان ها باید موارد پیشگیری را رعایت کنند و مراقبت های بهداشتی زندانیان را بیشتر کنند و بخصوص ورودی های زندان را همانطور که رئیس قوه قضائیه گرفته اند رعایت کنند و مراجع قضایی حد المقدور از معرفی زندانیان جدید به زندان خودداری کنند. همه این موارد اگر رعایت شوند تدابیر خوبی هستند.

وی در خصوص اینکه خارج از زندان مواد ضد عفونی و ماسک کمیاب است حال درزندان این مواد محافظتی چگونه تامین می شود چنین گفت : کمیابی مواد ضدعفونی و ماسک  مواد یک مشکل عمومی است. بخاطر اینکه کروناویروس وارد ایران شده است نمی توانیم متهمانی که با اتهام های مختلف همچون قتل ، کلاهبرداری ، اختلاس ، سرقت ... در زندان هستند را آزاد کنیم. مسئولان زندان با توجه به حساسیت سرعت انتقال این ویروس باید مواد حفاظتی را تهیه کننده و امکانات بهداشتی زندان را افزایش دهند هیچ راهکار دیگری نمی توان برای این روزها و مقابله با کروناویروس برای زندان ها تعیین کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 546492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟