به گزارش رکنا، قدیم خوشنام بودن، یک نفر باعث می‌شد که همه مردم او را بشناسانند و به صورت خودکار به امین مردم و مورد اعتماد همه تبدیل می‌شد. انتخابات با گذشت زمان به صورت یک فرآیند قانونی تبدیل شده و مردم نمایندگانشان را به طرق مختلف شناسایی و آن‌ها را به عنوان وکیل خود اختیار می‌کنند.

در کنار این قانون‌مندی در انتخاب افراد، راه و روش شناساندن نامزد‌های انتخاباتی هم طبق روالی که در قانون تعریف شده انجام می‌پذیرد. البته این یک مورد، گا‌ها دور زده می‌شود و کاندیدا‌ها برای تبلیغات خود به هر وسیله‌ای دست درازی می‌کنند.

سال‌های نه چندان دور در ایام انتخابات، وقتی سوت آغاز تبلیغات زده می‌شد، در یک شب تمامی شهر چهره‌ی دیگری به خود می‌گرفت، به یکباره همه درختان شهر میوه می‌دادند و الحق والانصاف نیز ثمردهی‌شان آنقدر زیاد بود که بیچاره درخت سر به زیر می‌گشت، انواع و اقسام نفرات با تیپ و سلیقه‌های مختلف از درختان شهر آویزان بودند و حتی رخسار کاندیدا‌ها در کف خیابان و زیر پایمان نیز چشمک می‌زد.

فضای مجازی با آنهمه دردسری که برای افراد فراهم کرده، در یک جا به داد مردم رسید، دیگر درختان شهر میوه کاندیدا نمی‌دهند و بیچاره پاکبانان شهرداری نیز مشغول جارو کردن نامزد‌های انتخاباتی در زباله‌های شهری نیستند یک نوع فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از تیلیغات کاغذی رواج یافته، ولی با این همه، عده‌ای سبک و سیاق گذشته را در پی گرفته‌اند و همچنان کارت و بسته‌های شکلاتی پخش می‌کنند.

همیشه ظهر جمعه‌ها از میدان ساعت تا مصلی تبریز رفت و آمد زیاد است و علت آن هم برگزاری نماز باشکوه جمعه می‌باشد. اما دیروز جمعه مقابل مصلی تبریز شلوغتر از همیشه بود، بیش از یکصد نفر در تبریز کاندیدای نمایندگی مجلس هستند و هر کدامشان یک نماینده را با کلی شکلات و کاغذ‌های رنگی روانه مصلی تبریز کرده بودند، در فاصله ۱۰ متری چنان هجمه‌ای به عابران وارد می‌شد که برخی راه خود را کج کرده و مسیر عوض می‌کردند، برای اینکه بشود سالم از این مخمصه عبور کرد باید چند دست دیگر قرض گرفته تا تراکت‌های رنگی و گرانقیمت برخی کاندیدا‌های نام آشنا را جمع‌آوری کرد.

از شام‌های آنچنانی و هدایای نقدی که بگذریم، بسته‌های شکلاتی با ورژن‌های جدید در سرتاسر خیابان‌های اصلی شهر توزیع می‌شود. قانون شفافیت‌هزینه‌های انتخاباتی که توسط خود نمایندگان به تصویب رسیده در این دوره به صورت مختصر به اجرا در خواهد آمد، اما اینکه سازو کار اجرایی این قانون چیست الله اعلم، البته چشم مردم هم زیاد آب نمی‌خورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟