نیاز صلح جهانی در برابر تهدیدات تغییرات اقلیمی / سرعت بالا تحولات محیط زیستی در بسیاری از کشورها

به گزارش رکنا، چندی پیش رئیس سازمان ملل اعلام کرد که جهان به مشارکت های مردمی بر پایه صلح نیاز دارد و لازم است تا با همکاری های اجتماعی با تهدیدات محیط زیستی مقابله کنیم.

حقیقت این است که تغییر اقلیم تاثیرات زیادی بر جهان داشته و بر خلاف گذشته شاهد آتش سوزی جنگل ها، سیل و.... به صورت گسترده هستیم که باید هرچه سریع تر فکری به حال آن کرد.

فاطمه شفیعی فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چگونه گروه های جهانی باید برای تغیرات اقلیمی دست بکار شوند گفت: سازمان ملل در خصوص محیط زیست ورود پیدا کرده است و حتی قوانین، توافق نامه ها و معاهدات زیادی نیز بسته شد؛ اما مهم این است که کشور هایی که این توافق نامه ها را امضا کرده اند به آنها پایبند باشند.

سرعت بالای تغییرات اقلیمی در بسیاری از کشورهای جهان

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که هم اکنون در بحث محیط زیست وجود دارد و جهان را با چالش روبرو کرده، بحث تغییر اقلیم است که هرچه سریع تر باید مد نظر قرار بگیرد چراکه در بسیاری از کشورها به سرعت در حال گسترش است.

شفیعی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در ایران و بسیاری از کشور ها شاهد هستیم، بحث ممانعت های اقلیمی است و حتی سازمان ملل نیز برروی آن در حال کار کردن است. همچنین در بحث تغییر اقلیم نیز ما شاهد آتش سوزی جنگل های استرالیا، بارش های شدید در جهان آب شدن یخ های قطبی و .... هستیم.

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه با عمل به توافقنامه پاریس می‌توان از رخ دادن بسیاری از اتفاقات در آینده جلوگیری کرد تشریح کرد: در این توافق نامه قرار بود تا کشورهای امضا کننده مصرف سوخت های فسیلی خود را کاهش دهند. اما آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ در حالی از توافق نامه خارج شد که خود بیشترین سوخت فسیلی را در بین کشور ها مصرف می کند.

بی سواد اقتصادی پنداشتن فعالان محیط زیستی از نگاه ترامپ

وی افزود: هنوز هم ترامپ اعتقاد دارد که فعالین محیط زیستی چیزی از اقتصاد نمی‌دانند. البته در این زمینه کارتل های نفتی نیز تاثیر بسزایی داشتند و جلوی این تعهدنامه ها گرفتند. از طرفی کشورهای دیگری نیز وجود دارند که آنچنان که باید و شاید به توافق های خود عمل نمی‌کنند. در کل اگر همه کشورها مانند کشور های اروپایی مصرف سوخت خود را کاهش بدهند بدون شک بسیاری از مشکلات کمتر خواهد شد.

جمعه روز تجمع  نوجوانان جهان در برابر تغییرات اقلیمی

 

فاطمه شفیعی در پاسخ به این سوال که فعالین محیط زیستی چگونه باید مردم را پای کار بیاورند اظهار کرد: یکی از کسانی که در نوع خود بی نظیر رفتار کرد گرتا تونبرگ بود که توانست صدای نوجوانان و جوانان باشد که حتی تا مرحله کاندیداتوری صلح نوبل نیز پیش رفته است. این دختر در 72 کشور نوجوانان را فعال کرد تا روزهای جمعه نسبت به تغییر اقلیم اعتراض مدنی داشته باشند.

منتشرنکردن اخبار فعالیت های فعالان محیط زیست

وی ادامه داد: جنبش های محیط زیستی در جهان به خوبی عمل می‌کنند و حتی دولت های زیادی نیز با آنها برخورد می‌کنند. این در حالی است که رسانه ها نیز از بازتاب خبر این جنبش ها خودداری می‌کنند. نیاز است تا روشنگری در زمینه تغییر اقلیم صورت نگیرد این بحث به مطالبه نخست مردم تبدیل نمی‌شود.

این فعال محیط زیستی در پاسخ به این سوال چرا یک سازمان جهانی برای محیط زیست مثل صلیب سرخ در دنیا تشکیل نمی‌ شود اظهار کرد: در سازمان ملل UNION وجود دارد، همچنین NGO هایی نیز به صورت جهانی فعالیت می‌کنند منتهی تعداد آنها زیاد نشده است. از طرفی در اروپا نیز حزب سبز ها به طور فعال وارد عرصه سیاستگذاری و تصمیم گیری شده اند.

اشتباه بزرگ، جدا دانستن سیاست از محیط زیست

او ادامه داد: کسانی که سیاست را از محیط زیست جدا بدانند اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. محیط زیست تا به اتاق تصمیم گیری های مسئولین نفوذ نکند، نمی‌تواند تصمیمات را به سمت محیط زیست و توسعه پایدار برگرداند. بنابراین این تجربه موفق در اروپا اتفاق افتاده و این حزب جزو دومین حزب پرطرفدار در حوزه سیاست است که این اتفاق در سایر کشورها نیز می‌تواند رخ بدهد.

محیط زیست ملعبه دست سیاستمداران ایران

شفیعی با بیان اینکه در کشور ما سیاست مداران از محیط زیست به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند تصریح کرد: محیط زیست در ایران هنوز وارد حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی نشده است که فقط به عنوان یک تریبون تبلیغاتی استفاده می‌شود. بنابراین تا این اتفاق رخ ندهد ما شاهد تغییر نخواهیم بود.

این فعال محیط زیست در پایان با بیان اینکه رشد حزب سبز در اروپا باعث شده است تا شاخص های توسعه پایدار بالاترین امتیاز را کسب کند تاکید کرد: امیدوارم روزی فرابرسد که محیط زیست از تابلوی تبلیغاتی آقایان پایین بیاید و تبدیل به یک اتاق فکر شود. مسئولان نیز اجازه بدهند تا در تصمیم گیری ها کارشناسان نیز همراهی کنند که نتیجه کارها به توسعه پایدار ختم شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟