باید پیگیری مستمر اخبار منفی از سوی مردم را مدیریت کنیم

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، انگار قرار نیست اخبار حوادث به خط پایان نزدیک شود. این اخبار می دوند و روح و روان مردم را با خود روی زمین می کشند. از سوی دیگر به نظر می رسد مردم نیز به شنیدن این اخبار عادت کرده اند و اگر روزی حادثه ای تاپ و دهان پر کن نداشته باشیم مردم در فضای مجازی به دنبال اخبار دیگر کشورها می گردند.

چگونه با این اتفاقات مقابله کنیم

حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص تاثیر اخبار حوادث تلخ بر جامعه چنین گفت: بحران ها (بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی) بخشی از زندگی انسان هستند و به وجود بحران های طبیعی و غیرطبیعی هیچ کس نمی تواند ادعا کند در زندگی اش با بحران سر و کار ندارد. این اتفاقات ناگوار در زندگی طبیعی است و مهم این است که چگونه با این اتفاقات مقابله می کنیم.

ضعف در مدیریت بحران مصادف با دلنگرانی بیشتر مردم

او با بیان این که بخشی از بحران های غیرطبیعی، تاثیر زیادی بر افکار عمومی می گذارد، افزود: اگر اتفاقات به دفعات رخ دهند می توانند به شدت نگرانی را در جامعه افزایش دهند. اگر مدیریت بحران جامعه توانایی پاسخگویی درست و به موقع را نداشته و عملکرد ضعیفی داشته باشد مردم جامعه بیشتر نگران می شوند.

در گذشته سرعت انتقال اطلاعات اینقدر بالا نبود. تکنولوژی و فناوری های نوین مثل گذشته نیست و چرخش اخبار در فضاهای مجازی (و هر کسی می تواند عاملی برای انتقال این اخبار باشد) آنقدر سرعت دارد که نمی توانیم بگوییم رسانه های رسمی زودتر اخبار را انتقال می دهند یا رسانه های غیررسمی. اتفاقات متعدد و ناکارآمدی در پاسخگویی و اطلاع رسانی به موقع و درست عاملی برای نگرانی مردم است.

باید پیگیری مستمر اخبار منفی از سوی مردم را مدیریت کنیم

رئیس انجمن مددکاران ایران با اشاره به این که اخبار حوادث همیشه جذابیت داشته و دارد، تاکید کرد: حوادث واقعی و عجیبی است و جذابیت های خود را دارد. این جذابیت خاص کشور ما نیست ولی بحران ها بر زندگی ها ،مستقیم تاثیر می گذارد و مردم به همین دلیل مکرر دنبال شنیدن اخبار منفی هستند. گاهی اوقات به مردم توصیه می کنیم که گوشی های خود را خاموش کنند و اخبار منفی را بازنشر ندهند. اما این بدان معنا نیست که برواقعیت سرپوش بگذاریم. در حقیقت باید پیگیری مستمر اخبار منفی را مدیریت کنیم.

موسوی چلک تاکید کرد: البته نمی توانیم بخش مطالبه گری را نفی کرد و باید مردم و رسانه ها مطالبه گر باشند اما در ایران بیش از حد به جزئیات اتفاقات پرداخته می شود. به عنوان مثال در سقوط هواپیمای اوکراینی یک اتفاق بود اما مردم سقوط و کشتن را مطالبه نمی کردند، نوع پاسخگویی و شفافیت را مطالبه می کردند. جنس این دو با هم متفاوت بودند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 541679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟