داعشی ها شعار تکه تکه کردن اصلاح طلبان را می دهند/ رئیس جمهور در حق زنان خلف وعده کرد + فیلم
حجم ویدیو: 61.18M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59

به گزارش خبرنگار رکنا، احمد مازنی از ۱۵ سالگی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت به سبب مبارزات سیاسی اش در رژیم پهلوی توسط ساواک دستگیر و مدتی در زندان بود که با پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد. مازنی که به عنوان یکی از جوان‌ترین زندانیان سیاسی در رژیم پهلوی شناخته می‌شود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از فعالان اصلی جریان خط امام بود و پس از راه‌اندازی حزب جمهوری اسلامی به آن پیوست. مازنی در سال ۱۳۹۳ از بنیاد شهید بازنشسته شد و پس از آن فعالیت‌های سیاسی خود را به‌طور جدی ادامه داد.

وی از نمایندگان منتخب مجلس از ائتلاف اصلاح طلبان از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو تفصیلی با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره مسائلی همچون رونق اقتصادی، فساد اداری، فوتبال و بیکاری توضیح داد.

یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بحث رونق اقتصادی بود اما این روزها مردم نقد گسترده به مدیریت اقتصادی دارند ، به حتم تنها تحریم ها نبود که شرایط اقتصادی به نابسامان کشید واکاوی شما از شرایط چیست؟

اعتقاد دارم  باید در همه مسائل اصل انصاف رعایت شود. روحانی دولت را با وجود 4 تحریم شورای  امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و تحریم های یکجانبه دولت ها تحویل گرفت که اگر ادامه پیدا می‌کرد و از داخل کشور به جای صدای گفت‌وگو و تعامل با دنیا ، صدای خشونت همانند حرف هایی مثل" اینقدر قطعنامه بدید که قطعنامه دونتان پاره شود" می‌آمد، ما به کجا می رسیدیم؟ عقلانیتی که با تدبیر رهبری و عقلای قم در کشور حاکم شد ما را از آن وضعیت خارج کرد. گره های کور ما مربوط به سیاست خارجی بود که آن قفل ها در نهایت باز شدند.

در آن شرایط شرکت توتال به ایران آمد و پشت سر هم شرکت های دیگر هم به ایران می‌آمدند تا زمینه رونق اقتصادی ایجاد شود . انصاف اقتضا می‌کند که نقش دو عامل  در کند کردن  شعار رونق اقتصادی فراموش نکنیم. یکی نقش ترامپ است که بعد از آمدنش به کاخ ریاست جمهوری از بسیاری از معاهدات و توافق های بین المللی مثل برجام خارج شد و این درحالی بود که  قبل از بهار 97 تورم تک نرخی شده بود، نرخ رشد هم بالا آمده بود و اگر آن مسیر ادامه پیدا می‌کرد وضع کنونی ما این نبود.

با هر کسی برای خرید نفت صحبت می شد آمریکا تهدیدش می کرد

اما در بهار 97 با خروج ترامپ از برجام مواجه شدیم و تحریم برگشت اما با این تفاوت که فشار حداکثری داشت در حالی که در گذشته ما چهار تحریم داشتیم و حتی آنها را دور می‌زدیم اما در این مقطع، ترامپ عزم خود را جزم کرد .فشار حداکثری به گونه ای بود که با بعضی از افراد که برای خرید نفت می‌خواستند اقدام کنند تماس می‌گرفتند و حتی خانواده هایشان را تهدید می کردند، در این وضعیت ، دولت ها و موسسات که در بحث تهدید جای خود داشتند.

این فشار ها باعث شد تا کشور ها بر اساس منافع خود تصمیم بگیرند ، حتی چین که به نوعی همپیمانی با ما دارد و گرایشی بین ما، روسیه و چین است به ما اعلام کرد که  رابطه اقتصادی  با آمریکا ارجح تر از رابطه اقتصادی با شماست . بر این اساس ،متغیر خارج از کنترل نظام است.

داعشی های داخلی کمر اقتصاد کشور را شکستند!

عامل دومی که به شرایط اقتصادی کشور ضربه زد، مربوط به داخل ایران بود، عناصر افراطی در داخل ایران هستند که بی شباهت با ترامپ نیستند  از آنها تعبیر به کسانی می‌کنم که تفکری آمیخته با انجمن حجتیه و داعش دارند. این گروه تفکر حذف رقیب دارند در حدی که شعار می دهند ما اصلاح طلبان را تکه تکه می کنیم. این گروه با تمام وجود تلاش کردند تا هر سنگی جلوی پای دولت، برجام و مجلس بگذارند اما در عین حال انتظار می‌رفت که دولت نیز با توجه به رای 24 میلیونی برای حفظ اعتماد به وجود آمده است، به این رای وفادار می‌ماند و تفکر اقتصادی و سیاسی همسو با نظر رای دهندگان می‌شد. در کل همین که نظام جمهوری اسلامی توانست در این شرایط سخت کشور را مدیریت کند جای قدر دانی دارد اما مردم حق دارند که این انتظار را از ما و مسئولان برای بهتر شدن وضعیت داشته باشند.

 دولت تدبیر و امید تاکید بر شفافیت و دوری از فساد دارد ولی افشاگری ها و رسیدگی های قضایی به پرونده های فسادهای اقتصادی و اجتماعی در چند سال اخیر ضربه ای محکم به اعتماد مردم زد ، برای برگشت اعتماد و باور مردمی چه راهکارهایی وجود دارد؟

از شعار شفافیت نیز مانند بسیاری از شعار ها می‌توانستیم به خوبی استفاده کنیم .شفافیت می‌توانست در اجرای قوانینی به وجود بیاید که آن قوانین از قبل تصویب شده بود. مثلا ما قانون دسترسی آزاد به اطلاعات داریم. بر اساس این قانون هر فرد حق دارد درباره اطلاعات مربوط به سازمان خود دسترسی داشته باشد و همچنین عموم مردم جامعه نیز می‌توانند اطلاعاتی درباره قراردادها داشته باشند بنابراین ما نیاز به قانون شفافیت نداشتیم.

اگر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا می‌شد دیگر نیازی به قانون دیگری نداشتیم. بحث بعدی نیز دولت الکترونیک است که خود من یکی از تذکر هایی که دادم مبنی بر این بود که دولت الکترونیک تشکیل شود اما گفتند که هنوز چند سازمان هستند که به دولت الکترونیک وصل نشده اند. از قوه قضاییه، سازمان صدا و سیما و حتی تا مقطعی خود قوه مقننه که قانون گذار بود به آن نپیوسته بود.

در برنامه ششم توسعه نیز مصوبه ای داریم که حقوق مدیران باید به صورت آنلاین در دسترس مردم باشد. تذکر در خصوص اجرایی شدن این قانون  به رییس جمهوری دادم، از طرف معاون ایشان گزارشی ارائه شد که بسیاری از دستگاه ها گزارش نداده اند، درخواست کردیم همان تعداد که اعلام کردند را ارائه کنند که همان هم ارائه نشد.

کسی سراغ میزان اموال مرا نگرفت، تذکر دادم

مسئله دیگر، پیگیری اموال مقامات بود، وقتی وارد مجلس شدم و دیدم کسی سراغ اموال من نیامد، تذکر دادم و قرار شد 6 ماهه رییس قوه قضاییه آیین نامه اجرایی، قانون اموال دارایی مقامات را ابلاغ کند که این 6 ماه به چند 6 ماه تبدیل شد.

کتبی نامه زدم و از وزیر دادگستری توضیح خواستم. با خود آقای آملی لاریجانی _ رییس وقت قوه قضاییه _ در دفتر مقام معظم رهبری درباره این مسئله بحث کردم . پاسخ آقای لاریجانی این بود که  من این قانون را قبول ندارم و اشکالاتی بر این قانون وارد است که اجرایی نمی‌شود به ایشان گفتم که نمی‌شود قانون مصوب شورای نگهبان و مجلس را کسی  به خاطر اینکه خودش قبول ندارد اجرا نکند.

اواخر دوره آقای آملی لاریجانی پیش نویسی را آماده کردم اما آقای رییسی که آمد، آیین نامه اجرایی اموال و دارایی ها را ابلاغ کردند و دو ماه پیش نیز سیستم خود را به مجلس آوردند و دارایی ها را ثبت کردند.

 البته این مسئله نیز مطرح بود که بعضی ها می‌خواستند با شفافیت آرا دهان افراد را ببندند اما در کل پنهان کاری آسیب های بیشتری دارد. می‌گفتند افزایش قیمت بنزین را اعلام نکنید تامردم صف نبندند اما هزینه پنهانکاری بیشتر شد.

مشکل شفافیت و پنهانکاری در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی اقتصاد و از جمله ورزش ما را نیز درگیر کرده است. فوتبال یکی از دلخوشی های مردم ماست و مسئولان ورزش ما باید به اهمیت این ورزش توجه کنند. من به شرایط حاکم بر ورزش نقد دارم. آن چیزی که جنبه انتخابی در فوتبال ما دارد همچنان سایه دولت بر سر آن است و حتی یک جاهایی شخص وزیر به آن ورود پیدا می‌کند.

البته نمی‌خواهم کسی را متهم کنم  زیرا می‌دانم این ورود ها ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد تا یک بخشی را کنترل کنند اما در دراز  آسیب می‌زند. بنابراین باید انتخابات ها شفاف شوند و از روابط شان با مربیانی که دعوت می‌کنند، شفاف باشد تا منجر به اتفاق های امسال نشود.

عدم رعایت روندهای دموکراتیک در فوتبال می‌تواند در عرصه های سیاسی و عمومی نیز اثر گذار باشد. در یکی از بازی های خارجی که شکست خوردیم مقام معظم رهبری از آن مثال زدند که بازی جوانمردانه بوده و همه زحمت کشیدند ما نیز می‌توانیم در فوتبال و عرصه های سیاسی طوری رفتار کنیم که احساس مثبت در همه افراد وجود داشته باشد. امروز  در فوتبال، در انتخابات و در همه عرصه های عمومی با بی اعتمادی مواجه هستیم که نیاز به بازسازی دارد که اگر اتفاق نیافتد مردم به هیچ کدام از موارد گفته توجه نخواهند کرد و بی اعتماد تر می شوند.

دولت بر حضور 30 درصدی زنان بر مسند های مدیریتی کلان تاکید دارد ولی این دستور رئیس جمهور آنچنان که باید به اجرا در نیامده است چرا؟

اگر بنا باشد که اصلاح طلبان لیست بدهند، یکی از مصوبات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان این است که 30 درصد کاندیداهای ما بانوان باشند البته اگر اصلاح طلبی مانده باشند.

 باید فضای حضور برای همه مردم و جناح ها از جمله زنان وجود داشته باشد. من نیز در این خصوص نقدهایی دارم. شاید دولت بگوید که از طرف برخی افراد ممانعت هایی وجود دارد که اگر چنین شرایطی وجود دارد باید رسما اعلام کنند نه اینکه دستور را اجرا نکنند.

خلف وعده رئیس جمهور نسبت به حق زنان

 ما هیچ وجه شرعی و فقهی برای نداشتن وزیر زن نداریم ، کسی که مخالف این را بگوید، فقه و شرع را نفهمیده است.  بر چه اساس و منطقی، کشور را با برداشت های اشتباه فقهی افراد اداره می‌کنیم.  یک میثاقنامه به نام قانون اساسی داریم و هیچ جای میثاقنامه نیامده است که ما نمی‌توانیم وزیر زن داشته باشیم.  رییس جمهور خلف وعده کرده است و ما نیز این مسئله را بارها به سهم خود اعلام کرده ایم. 17 خانم نماینده مجلس تلاش کردند اما متاسفانه رییس جمهور وزیر زن معرفی نکردند.

برداشتی که از واژه رجال انجام می گیرد غلط بوده و مشروع مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی نیز این معنا را منتقل می‌کند که رجال به معنای تعبیر زن و مرد است. مثل این می‌ماند که آیه ای در قرآن باشد و بگویند چرا از فعل مذکر استفاده شده است. حتی در زمان پیامبر  یکی از بانوان می‌گوید چرا ما این همه زحمت می‌کشیم اما آیه ای برای ما (زنان) نازل نشده است . در پاسخ این زن ،آیه« إن المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات» نازل شد یعنی هرچه که برای مومنین است برای مومنات هم وجود دارد و لازم نیست که در تمام آیه های قرآن به نوع جنسیت اشاره شود و رجال نیز از همین نوع کلمات است اما ما درگیر تعارفات و رودربایستی هایی هستیم که باید یکجایی متوقف شود و به میثاق رسمی کشور رجوع کنیم.

شرایط اقتصادی حاکم این تصور را ایجاد می کند که پایان سال با تعدیل های نیروی انسانی چشمگیری در بخش خصوصی و  دولتی مواجه شویم برآورد شما از آمار بیکارهای سال آینده چیست؟

 دولت باید با شفافیت وضعیت را برای مردم توضیح دهد .یک تعبیری آقای حاج شیخ محسن قرائتی دارد که می‌گوید به کسی گفتند در یک ساعت چند کیلومتر می‌دوی ؟  گفت یک کیلومتر. بعد به او می‌گویند: اگر سگ دنبالت کند چقدر می‌دوی؟ می‌گوید شاید 10 کیلومتر .  در شرایطی هستیم که دولت ترامپ ، معاملات و فروش نفت را محدود کرده است ما در کنار مذاکره و استفاده از شرایط دیپلماسی برای گشایش فکر می‌کنیم ، مانند فردی هستیم که سگ دنبالش کرده است و باید بیشتر تلاش و همت کنیم. راه عقلانی آن  است که در انتخابات دوم اسفند همه صاحبان فکر، اندیشه و سلیقه ها حضور داشته باشند و در یک گفت‌وگو، ملی، همگانی با مجلس و دولتی داشته باشیم که از همه استفاده شود. اگر چنین فضایی را شاهد باشیم و درهای باز سیاسی و اقتصادی را باز کنیم. از ظرفیت های انسانی خارج کشور استفاده کنیم ومحدودیت کار آفرینی را برداریم و صدور مجوز را در زمینه صنعت و کشاورزی راحت تر کنیم، با ثروت انبوه ملت ایران به نظر ، می‌توانیم بر این شرایط غلبه کنیم .

در کنار ایجاد این شرایط  برای ارتباط با کشور های هدف، گفت‌وگو های پارلمانی را با مجالس داشته باشیم حالا این کشور می‌تواند آمریکا نباشد فضا را برای رابطه بهتر آماده کنیم و در پایان تاکید بر این نکته مهم که دولت باید با شفافیت با مردم صحبت کند و ابعاد وضعیت کنونی را بدون کم و کاست عنوان کند تا مردم بدانند دقیقا در چه وضعیتی هستند و نسبت به حقیقت وضعیت همراه باشند، برنامه ریزی کنند و حتی نسبت به حقیقت اوضاع ، منتقد باشند.

 خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟