شهری همسایه پایتخت که نه آب دارد و نه بانک! + فیلم
حجم ویدیو: 11.52M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط اقتصادی فعلی باعث شده، عده نچندان کمی از ساکنان پایتخت به دلیل افزایش اجاره خانه ها و بالا رفتن مخارج زندگی در شهری همچون تهران به حاشیه ها و شهرهای اطراف مهاجرت کنند یکی از شهرهای مقصد شهر گرمدره است.

جمعیت گرمدره در سال 1390، برابر با 13248 نفر بوده است اما در چند سال اخیر جمعیت زیادی از مردم تهران به سوی گرمدره سرازیر شدند. این شهر جزو توابع شهرستان کرج محسوب می‌شود و در کیلومتر 23 جاده مخصوص بزرگراه شهید لشگری واقع شده است.

ایستگاه متروی این شهر یکی از ایستگاه های خط پنج مترو تهران است که با وجود آنکه در سال 1387 به طور رسمی افتتاح شد اما عملا در بهمن 1395 پذیرش مسافر را آغاز کرد. البته گرمدره در حریم هیچ یک از شهرهای اقماری تهران و از جمله تهران بزرگ نیست که شهرداری تهران بخواهد برای آن تصمیم بگیرد.

زمانی که شما وارد این شهر می‌شوید، حجم بالای آپارتمان های تازه ساز توجه شما را جلب خواهد کرد و این نکته را متذکر می شود که این شهر نوساز است و تصور شما از شهر نوساز، امکانات به روز است.  اما  پشت این ظاهر ، مشکلات زیادی نهفته است.

وضعیت شهر از نگاه ساکنان

 مردی  25 ساله ساکن گرمدره که دریک رستوران کار می‌کند به خبرنگار رکنا می گوید : « 4 سال است که آب منطقه ما به دلیل افزایش جمعیت غیر قابل آشامیدن است و مجبور هستیم که آب را تهیه کنیم. درمانگاه نیز از ابتدا نداشتیم که امیدواریم کاری کنند تا هم برای ما و هم برای کسانی که به اینجا می‌آیند مناسب شود».

به پارک می‌رویم که زنانی در آلاچیق نشسته اند. یکی از آنها مطرح می‌کند که دو سال است از تهران برای سکونت به این منطقه آمده ام. منطقه ما بانک ندارد و مجبور هستیم مسافت زیادی را برای رفتن به یک بانک طی کنیم. از طرفی وضعیت آب اینجا به شدت خراب است و در حال حاضر دستگاه تصفیه آب وصل کرده ایم.

او درباره درمانگاه این شهر می‌گوید: «درمانگاه تجهیزات کافی ندارد و شبانه روزی هم نیست.  تابستان دو مرتبه به کمک پزشکی نیاز داشتم مجبور شدم به قلعه حسن خان و کرج بروم.»

مرد دیگری که یک سال است از شهر زیبا تهران به گرمدره آمده با بیان اینکه هنوز کوچه ما را آسفالت نکرده اند و در باران و برف به دلیل گل آلود شدن کوچه  با مشکل رفت و آمد مواجه هستیم تاکید کرد:  آب منطقه نیز مشکل دارد و مجبور هستیم آب خریداری کنیم .

این مرد درباه مشکلات دیگر این شهر اضافه می‌کند:  دو پسر دارم ، اینجا تنها یک مدرسه دبستان و یک دبیرستان دارد که  امکانات آموزشی مناسب ندارد و رسیدگی خوبی را شاهد نیستیم تا جایی که مستاصل  مانده ام  سال آینده پسرم را کجا ثبت نام کنم. درمانگاه شبانه روزی هم که ندارد .

زن دیگری که ساکن گرمدره است و حقوقدان است  نیز اظهار می‌کند: یک سالی است که از تهران به این منطقه آمده ام و با مشکلات زیادی رو برو هستیم. مجبوریم به دلیل اینکه آب اینجا بو می‌دهد آب مصرفی خود را خریداری کنیم ، حتی وقتی به دکتر مراجعه کردم به من گفتند که برای مسواک هم از این آب استفاده نکنید. از طرفی دخترم در تهران مدرسه شاهد درس می‌خواند اما اینجا مدرسه خوبی ندارد و من نگران دخترم هستم.

وی تاکید داشت : گرمدره  نزدیک تهران و  بخشی از استان البرز  است ولی آنچنان دچار کمبود است که انگار در شهری دورافتاده زندگی می کنیم.

 

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540007 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟