هزینه بی تدبیری مدیریت شهری را مردم می پردازند/شهرداری میراث دار 30هزار نیروی مازاد است

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، هزینه های شهرداری (به ویژه هزینه های جاری) رقمی نجومی است و شهروندان تهرانی هستند که این هزینه ها را با عوارض های شهری پرداخت می کنند.

محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا تاکید کرد: معتقدم در دوره مدیریت شهری گذشته، شهرداری بسیاری از اقدامات غیرکارشناسی صورت گرفت. در کل مدیریت شهری آن زمان را زیر صفر و منفی می دانم. در حال حاضر شهرداری میراث دار 30هزار نیروی مازاد،ف بیش از 60هزار میلیارد تومان بدهی، پروژه های نیمه تمام و... است. با توجه به اقتصاد بیمار و شرایط نامناسب مانند تحریم ها، شهرداری از لحاظ مالی با مشکل روبرو است. شهرداری دستش در جیب مردم است و درآمد خود را از مردم تامین می کند، وقتی مردم در تنگنا قرار می گیرند، شهرداری نیز با مشکل روبرو می شود. شهرداری به سختی درآمدهای جاری خود را تامین می کند. دولت هم در برخی از بخش ها که طبق قانون باید به شهرداری ها کمک کند، اما شرایط دولت طوری است که این کمک امکان پذیر نیست.

زیست محیطی و مترو را اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات شهر رفع خواهد شد

وی با اشاره به آلودگی هوا، گفت: بحرانی شدن آلودگی هوا در گرو زیرساخت های حمل و نقل عمومی است. بنابراین باید این زیرساخت ها را تقویت کنیم و به حد استاندارد جمعیت تهران (10میلیون نفر) برسانیم. اگر ما بتوانیم مسئله زیست محیطی و مترو را اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات شهر رفع خواهد شد. همیشه به دولت ها توصیه کردم حتی اگر بودجه درمان وزارت بهداشت را به مترو اختصاص دهیم، اشتباه نکرده اید. تنها راه حل کاهش آلودگی هوا، ترافیک و تردد خودرو ارتقا مترو است.

حقانی با بیان این که بی تدبیری و کم تدبیری ها باعث شده که شهرداری توفیق نداشته باشد، افزود: دوستان در شهرداری سعی می کنند راه را برای شهرداری هموار کنند، ولی متاسفانه به دلیل آن که از لحاظ اعتبارات در مضیقه هستیم باید شاهد این مسائل باشیم. به نظر من مشکل آلودگی هوا باید در تهران حل شود. همانطور که در مواقع بحرانی شهردار تهران رئیس بحران شهر است در این گونه موارد باید تمام اختیارات به شهرداری داده شود و همکاری تمام و کمال دستگاه ها با شهرداری وجود داشته و تصمیم گیری باید با همه ارگان ها باشد اما در اجرا همه تجهیزات در اختیار شهردای قرار گیرد.

زیرساخت های شهر را نابود کرده ایم

او با اشاره به مسائل زیست محیطی شهر، تاکید کرد: شاهد بارندگی های خوبی بودیم و هستیم ولی متاسفانه زیرساخت های شهر را نابود کرده ایم. به عنوان مثال درخت های تنومند را از بین بردیم و جای آن نهال های یکساله کاشتیم، باغات را از بین برادیم و ساختمان ساختیم و اطراف آن را گل کاری کردیم. در حال حاضر 2-3هزار چاه در تهران حفر شده تا نیمی از آب شرب شهروندان تامین شود. کشاورزان را از حق طبیعی داشتن آب محروم کردیم، تا در تهران ساختمان سازی شود. البته ساختار ها در حال اصلاح است و جای امیدواری است که شهر در آینده قانونمندتر اداره شود.

حقانی با بیان این که شورای شهر تهران عوارض پسماند را تصویب می کند، تاکید کرد: شهرداری نمی تواند از مصوبه شورای شهر عدول کند. اما شورای شهر براساس هزینه های شهر عوارض را تصویب می کند و ناچار به افزایش عوارض است. بخشی از عوارضی که شهرداری اخذ می کند حاصل بی تدبیری مدیریت هاست. به عنوان مثال در پسماند هزینه ها تقسیم بر تناژ زباله می شود و عوارض آن را از مردم اخذ می کنیم. حقوق نیروهای مازاد از جیب مردم اخذ می شود. باید هزینه ها کاهش یابد تا عوارض کمتری از مردم اخذ شود و مردم هزینه بی تدبیری مدیریت ها را پرداخت می کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 535135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟