فیلم / گفتگو اختصاصی با کولبران در مسیر مرگ 2 برادر خسروی /  بررسی مشکلات 100 هزار کولبر
حجم ویدیو: 69.24M | مدت زمان ویدیو: 00:07:42

به گزارش خبرنگار رکنا، سیاهی شب هنوز استوار است که از خانه بیرون می‌زنند و بعد از طی کردن مسیری با خودرو به ابتدای جاده می‌رسند. جاده ای که هر سال جان صدها مرد را برای لقمه ای نان می‌ستاند.

هوا گرگ و میش است که از ماشین پیاده می‌شوند و بعد از 6 ساعت کوه پیمایی به آن دست کوه می‌رسند تا هرکدام به اندازه توانی که در بدن دارند باری را تحویل بگیرند.

نوجوان 13 ساله اگر رشد خوبی داشته باشد 15 کیلو و بزرگسالان نیز تا 50 کیلو را می‌توانند حمل کنند که اگر طوفانی آنها را غافل گیر نکند، بهمنی فرو نریزد، پایی نلغزد که از بالای کوه به پایین پرتاب شوند یا گلوله ای از تفنگ سرباز مرزی خارج نشود بعد از 12 ساعت می‌توانند مبلغی از 150 تا 600 هزار تومان را بدست آورند.

اما مگر یک آدم چقدر توان دارد که بخواهد هر هفته این مسافت را طی کرده و هربار نزدیک 50 هزار تومان تنها خرج خود کند تا شاید شب مبلغی را برای سپری کردن زندگی به خانه ببرد.

با خودرو یکی از دوستان به ابتدای مسیر کولبری رفتیم که تپه اول ما را از نفس انداخت. دائم به این مسئله فکر می‌کردم که چگونه می‌توانند این مسیر را هفته ای دو الی سه بار در سرما و گرما بپیمایند. البته منظره زیبایی دارد که اگر هرکدام از شما آن صحنه را ببینید مبهوت زیبایی می‌شوید ، راستش را بخواهید این مسیر بهشت واقعی است اما باید کولبر باشی تا بفهمی حتی این بهشت نیز می‌تواند برایت جهنم باشد.

نزدیک ساعت دوازده بود که کولبران از دور به ما نزدیک می‌شدند. همان جا بود که یادی از فرهاد خسروی کولبری نوجوانی کردیم که چندی پیش به دلیل گیر کردن در طوفان جان خود را از دست داد. با صحبت های فردی که در آنجا حضور داشت فهمیدیم که فرهاد تنها 500 متر تا جاده اصلی فاصله داشته که جان خود را از دست داده و این غمی بود که در جان ما خانه کرد.

کولبران بالاخره به ما می‌رسند. از نوجوان تا پیر، از پدر تا پسر، از پسر عمو تا پسر خاله و حتی برادر در بین آنها حضور دارد. هر کدام در ساعت های مختلفی مسیر را طی کرده اند یکی 4 صبح ابتدای جاده بوده و دیگری ساعت 5 اما به نسبت سن و توانی که داشته اند با یکدیگر به ابتدای جاده رسیده اند تا بارهایشان را سوار ماشین کنند. تا به این زندگی سراسر درد به دلیل نبود کار ادامه دهند تا.....

کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مشغول به کار هستند واما فعالان و مسئولان در خصوص اینکه چگونه می توان مردم این استان ها را از شغل خطرناک کولبری دور کرد و چه بسترهایی نیاز است اینگونه به رکنا گفتند:

 

طرح های اشتغال زایی روستایی ضعیف است

 

دارا ترسیم عضو مجمع ملی جوانان سازمان های مردم نهاد کردستان درباره امرار معاش کولبران در کردستان به خبرنگار رکنا می‌گوید: امرار معاش کولبری به دلیل این است که طرح های اشتغال زایی روستایی ضعیف است. اگر این طرح ها تقویت شوند بدون شک افراد در روستاها مشغول بکار می‌شوند و دست به کولبری نخواند زد. همچنین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، قاچاق فروش آن کولبری نیست که در کردستان کولبری می‌کند بلکه باید جلوی باندهای قاچاق را بگیرند.

استفاده از از کولبران تحصیل کرده در آموزش و پرورش

او ادامه داد: تعدادی از کولبران نیز تحصیل کرده هستند بنابراین در بحث آموزش و پرورش روستاها و کارگاه های کوچک می‌توانند استفاده شوند. همچنین اگر بتوان بازارچه های مرزی را نیز بر اساس یک قانون مشخص باز کرد تا هر کولبری بتواند مقداری بار را جابجا کند اتفاق مثبتی است.

این فعال اجتماعی افزود: باید برنامه ریزی کرد تا این افراد بتوانند یکسری از اجناس مشخص را که کشور لازم دارد به به ایران وارد کنند. تا نه زیادی روی تو این امر اتفاق بیافتد و نه هرکسی بتواند کولبری کند.

تولید اگر وجود داشته باشد دیگر کولبری وجود نخواهد داشت

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا در بحث مشاغل روستایی اتفاقی رخ داده است تصریح کرد: مشاغل شهری نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، مشاغل روستایی که جای خود دارند. در کردستان ما کارخانه یا کارگاه نمی‌بینیم چرا که بیشتر آنها تعطیل شده و تبدیل به انبار شده اند. امروز تنها لاستیک بارز در کردستان وجود دارد که آن نیز افرادی را که نزدیک به خودشان هستند، استخدام می‌کند و کسانی را که تحصیل کرده هستند، نادیده می‌گیرد.

ترسیم ادامه داد: نیاز است تا کارخانجات استان احیا شوند چرا که اگر بخواهند کارخانه جدید بسازند، سالها به طول خواهد انجامید و باید ده ها بار افتتاح شود تا بتوان از آن بهره برداری کرد. اگر چند کارخانه بزرگ را احیا کنند، دیگر کولبری وجود نخواهد داشت.

طرح بیمه کولبران فقط نوشته شده است

سید حسن علوی نماینده مردم کردستان درباره فعالیت هایی که برای بهبود شرایط اقتصادی مردم منطقه و دور شدن از کولبری انجام گرفته است چنین به رکنا گفت‌: طرح بیمه کولبران نوشته شده اما هنوز در دستور کار نیامده است. حتما باید مسئله آنها برای اینکه بتوانند وضعیت بهتری در مرزها داشته باشند مشخص شود.

شغل کولبران را قانونی کنیم

وی ادامه داد: کولبران باید شرایطی داشته باشند که فکر کنند متعلق به این مملکت هستند و باید کاسبی حلالی داشته باشند. بنابراین نیاز است تا شغل کولبران را قانونی کنیم تا وضعیت آنها ساماندهی شود. تعداد کولبران شاید بیش از 100 هزار نفر باشد فلذا برای ساماندهی این افراد و ایجاد یک صنف کاری باید مشخص شود تا چه جنس هایی را وارد یا سهمیه بندی کنند.

افراد ناگزیر به کولبری هستند

علوی در پاسخ به این سوال که به گفته یک فعال اجتماعی  بسیاری از کارخانه های منطقه غیر فعال شده اند ، اقدام شما برای راه اندازی کارخانه ها برای ایجاد کار در کردستان و کمتر شدن کولبری چیست. اظهار کرد: اگر چرخ تولید در کردستان بچرخد دیگر کسی کولبری نخواهد کرد چرا که کولبری شغل خطرناکی است. اما متاسفانه به دلیل اینکه شرایط در کردستان اینگونه است این افراد ناگزیر هستند تا به دنبال این کارهای خطرناک بروند. بماند که درآمد آنچنانی نیز برای آنها ندارد.نیاز است تا سرمایه گذاران به این منطقه آمده و سرمایه گذاری کنند تا چرخ تولید در منطقه بچرخد.

نماینده مردم کردستان گفت: بحث قانونی شدن کولبری را پیگیری کردیم تا این کار برای آنها تسهیل شود و ما جز این تصمیم کار دیگری نمی‌توانیم انجام بدهیم.  هر طرحی را به مجلس بردیم به نتیجه نرسیده ایم. بنابراین کار ما این است که یک قانون خوب برای آن تصویب کنیم که طرح آن تحویل داده شده اما هنوز در دستور کار مجلس نیست.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

گزارشگر: جعفر پاکزاد

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 533770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟