وضعیت مبهم عملکرد وزارت گردشگری در شش ماه گذشته  / سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوط دولت ها بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 24 تیر ماه 98 با رای 68 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد. سوال این است که از آن روز تا کنون  شاهد چه تغییرات در فضای گردشگری ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی ...بودیم؟ وزارتخانه ، هنوز ماهیت سازمان گونه خود را حفظ کرده است

مرتضی شکوهی کارشناس در حوزه میراث فرهنگی و مدیرکل سابق  امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری   در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره وضعیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: افرادی که امروز در وزارت جدید تاسیس حضور دارند، خود مخالف تبدیل سازمان به وزارت بودند. حال کسانی که خود اعتقادی به وزارت شدن نداشتند، نمی‌توانند وضعیت فعلی آن را متحول کنند.

تنها شاهد تغیر نام وزارت میراث فرهنگی هستیم

وی ادامه داد: سازمان تبدیل به وزارتخانه شد اما فعلا تنها شاهد یک تغییر نام هستیم. ساختار جدیدی هنوز شکل نگرفته است بنابراین بازنگری در شرح وظایف خود وزارتخانه نیز صورت نگرفته است. البته قانونگذار یک سال به این وزارتخانه وقت داده است تا اصلاح ساختار و بازنگری در شرح وظایف خود را انجام دهد. می‌توان گفت فعلا وزارتخانه در یک دوره گذار به سر می‌برد.

شکوهی با بیان اینکه باید ببینیم که تاسیس این وزارتخانه چقدر با مطالعه و نیاز سنجی صورت گرفته است تصریح کرد: عموما در خیلی از مواقع تجربه کرده ایم که ساختار برای اینکه فردی پست بگیرد تغییر کرده است. یعنی بر اساس نیاز و واقعیت های موجود ما تغییر ساختار را انجام نمی‌دهیم. اینکه چقدر کار کارشناسی در این زمینه انجام می‌شود جای بحث دارد.

سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوط دولت ها بود

این کارشناس در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد: هدف مجلس از تصویب این قانون برای این بود که سازمان دیگر حیاط خلوت دولت‌ها نباشد. همچنین اگر تغییرات مدیریتی را در ده سال اخیر بررسی کنید، نزدیک 13 مورد رییس سازمان عوض شده است که این تغییرات سازمان را از رسیدن به اهداف و ماموریت هایی که دارد، دور نگه می‌دارد.

وی اذعان کرد: بسیاری از این آقایان که در مجلس رای نمی‌آوردند به عنوان رییس سازمان و معاون رییس جمهوری معرفی می‌شدند. مجلس برای اینکه سازمان را تحت نظارت قرار بدهد و آن را پاسخگو کند این سازمان را به وزارت تبدیل کرد تا برنامه های خود را به مجلس ارائه دهند و در واقع مجلس رای به برنامه این وزارتخانه می‌دهد و سطح کار نیز بالاتر می‌آید.

تغییر نگرشی در وزارتخانه میراث فرهنگی اتفاق نیافتاده است

شکوهی با بیان اینکه مجلس علاقه داشت تا نهاد نوپای گردشگری را توسعه دهد مطرح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های زیادی دارد اما باید کنار این مسئله تغییر رویکرد را نیز شاهد باشیم. آدم های کنونی همان آدم های سازمان هستند و تغییر نگرشی در آن رخ نداده است.

بودجه وزارت میراث فرهنگی تغییر نکرده است

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به بودجه این وزارتخانه در سال جدید بیان کرد: سازمان تبدیل به وزارتخانه شده است اما هیچ تغییری در بودجه آن رخ نداده است. اگر این حوزه برای دولت اهمیت دارد باید متناسب با تغییرات صورت گرفته در بودجه آن نیز تغییر و تحولی انجام می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه ما یک دوره گذار را در پیش داریم گفت: شاید مناسب ترین انتخاب همین انتخاب فعلی بود که شاید در دولت بعدی در یک بازه زمانی 4 الی 8 ساله شاهد تغییر رویکرد باشیم و ساختار نیز بر اساس نیاز باشد تا بتوانند کارشناسان و متخصصان وظایف این وزارتخانه را بازتعریف کنند و فرماندهی گردشگری به این وزارتخانه داده شود که متاسفانه تاکنون اثری را ندیده ایم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟