شهادت سردار سلیمانی جنگ روانی آمریکاست/ سکوت کنیم اشتباه استراتژیکی انجام داده ایم

محمد علی الستی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  رکنا در خصوص شرایطی که بعد از شهادت سردار سلیمانی ممکن است به وجود بیاید مطرح کرد: سردار سلیمانی در یک جایگاه استراتژیک حضور داشتند که شهادت ایشان یک وضعیت حساسی را ایجاد می‌کند و به شکل نمادین می‌تواند علامت خطر بزرگی باشد.

وی ادامه داد: ما در مباحث مربوط به امنیت و موازنه از بود و نمود صحبت می‌کنیم. بود چیزی است که به طور واقعی وجود دارد و نمود چیزی است که انعکاس آن در اذهان وجود دارد. سردار سلیمانی شخصیت مهم و وزینی در موازنه قوا بودند اما با شهادت ایشان امنیت ما به خطر نخواهد افتاد. آمریکایی ها در بٌعد نمود و جنگ روانی ضربه بزرگی به ما زده اند. اما نمی‌توان گفت که در موازنه واقعی و عینی توانسته باشند امنیت ما را به خطر بیاندازند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: این اقدام بیشتر یک مانور خودنمایی آمریکا بود تا بگوید ما قدرت زیادی داریم در حالی که نیروهای ما نیز آنقدر در بحث جنگ روانی قدرت دارند که بخواهند به این مسئله پاسخ بدهند. آمریکا تمام توان خود را بکار برد تا ایران را بترساند اما خود آن کشور نیز ترسیده است.

الستی خاطرنشان کرد: ما اگر دربرابر غربی ها در این مسئله کوتاه آمده و سکوت کنیم نه تنها یک اشتباه تاکتیکی انجام داده ایم بلکه دچار یک اشتباه استراتژیک نیز می‌شویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تنش ها در منطقه افزایش پیدا کند تصریح کرد: در خصوص تبلیغات سیاسی و جنگ روانی اگر شهادت سردار سلیمانی برای غرب بدون پاسخ بماند از نظر موازنه قدرت به نفع آنها است.

محمد علی الستی در پایان افزود: همانطور که ما در جنگ های روانی دیگری مثل زدن پهپاد آمریکایی قدرت خود را نشان دادیم و گفتیم که آمریکا هیچ پاسخی نمی‌تواند بدهد. بی‌پاسخی شهادت سردار سلیمانی می‌تواند موجب استفاده تبلیغاتی آنها بشود. بنابراین ما نه باید دچار انفعال شویم و واکنش نسنجیده نیز که کفه را به سمت آنها برگرداند به دور از تدبیر است. بنابراین باید پاسخی در خور در زمان و مکانی انجام شود تا موازنه قوا از نظر روانی تامین شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 531587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟