تاجیک : ایران و آمریکا به نقطه بدون بازگشت می رسند

به گزارش خبرنگار رکنا، سحرگاه امروز جمعه طی یک عملیات تروریستی از سوی آمریکا، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی و «نعیم قاسم» جانشین «حسن نصرالله» رهبر گروه حزب الله طی یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیدند.

نصرت الله تاجیک، دیپلمات و سفیر سابق ایران در اردن و تحلیلگر مسایل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، درخصوص اینکه آینده خاورمیانه بعد از این اقدام تروریستی چه خواهد شد بیان کرد: آمریکا تا کنون اشتباه محاسباتی زیادی داشته است اما این اشتباه ترامپ می تواند خط قرمزهای ایران را رد کرده باشد. زیرا من هنوز نمیدانم حمله به این کاروان با اطلاع از حضور شهید قاسم سلیمانی در این کاروان بوده و یا با هدف حمله به کاروانی از مسئولین حشد شعبی بوده و این امر در روزهای آینده و با اطلاعاتی که از سوی آمریکا و دولت عراق منتشر خواهد شد مشخص میگردد. اما جدای از این تحلیل احتمالاتی که در تبعات مسئولیت آمریکا تاثیری نخواهد داشت با این جنایت احتمالا" اگر ایران سطح عکس العملهای خود را کنترل نکند، تنش ها به سمتی می‌رود که ما را به نقطه بدون بازگشت برای شروع یک درگیری منطقه ای می‌رساند. البته معتقدم ایران همه عوامل را در محاسبه تعیین نوع عکس العمل لحاظ خواهد کرد و این برد سیاسی را که آمریکا و سیاستهایش در منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد را صرفا" فدای انتقام جوئی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: حمله به کاروان حشد الشعبی در فرودگاه عراق که منجر به شهادت سردار سلیمانی، ابو مهدی المهندس معاون حشد الشعبی و سایرین شد را باید از چند جهت مورد بررسی قرار داد. با این حمله حاکمیت عراق پایمال شده است که هم تبعاتی برای آمریکا دارد و هم باعث دوری عراق و آمریکا خواهد شد. و هم با شهادت یک مسئول نظامی ایرانی که نقش بارزی در مبارزه با داعش و حفظ سرزمینهای عراق و سوریه شده باعث عکس العمل بخشی از مردم و نخبگان و سیاستمداران این دو کشور خواهد شد. یکی از تبعات چنین وضعیتی این است که امکان استفاده از دیپلماسی و رعایت خطوط قرمزها برای کنترل سطح تنشهای بین کشورها و منطقه ای کمتر میشود.

این دیپلمات بازنشسته با بیان اینکه واکنش مناسب نشان دادن ایران به این اتفاق طبیعی است افزود: به شهادت رساندن مسئول نظامی یک کشور تبعات خاص خود را دارد که بدون شک عکس العملی را شاهد خواهیم بود، اما باید یک روش معقول را انتخاب کرد و مطمئن هستم مسئولین ذیربط گذشته از تبعات احساسی این شهادت و نیز شهادت جمعی از مسئولین عراقی حشد الشعبی روش مناسبی برای بهره برداری سیاسی و دیپلماتیک برای رو در رویی با سیاستهای آمریکا در منطقه و حضور آینده اش استفاده خواهند کرد.

این تحلیلگر مسایل بین الملل تاکید کرد: امیدوارم دو طرف به سمتی حرکت نکنند که باعث به وجود آمدن یک جنگ تمام عیار شود چرا که منطقه ظرفیت این اتفاق را ندارد و دو کشور نیز از ابتدا نمی‌خواستند که به این سطح از درگیری ها برسند ولی با این اقدام نابخردانه ترامپ منطقه در شرایط حساسی قرار گرفته است.

تاجیک در پاسخ به این سوال که چرا دونالد ترامپ بعد از حمله تروریستی، پرچم آمریکا را توییت کرده است گفت: هدف ترامپ از این کار نشان دادن شخص وی و البته آمریکا در موضع قدرت بود تا از تبعات آن برای قهرمان نشان دادن خودش در گذراندن استیضاح و انتخابات آتی استفاده کند. اما اولا" در حال حاضر بیان اینگونه مسائل که قدرت را تنها نظامی بدانیم غلط است و روند آتی مشخص خواهد کرد که استفاده از ترور و افزایش سطح تنش و خشونتها کارساز نیست و ثانیا" اینگونه اقدامات باعث پیچیده تر شدن شرایط و وضعیت میگردد.

او با اشاره به خبری که هفته گذشته در زمینه ترور فرمانده هوا فضای سپاه منتشر شد و نیز حمله مردم عراق به سفارت آمریکا و حمله موشکلی کتائب حزب الله به یکی از پایگاه های آمریکایی در غرب کرکوک تاکید کرد: باید محافظت بیشتری از نیروهای ایرانی اتفاق می‌افتاد. البته ممکن است که آمریکایی ها برای ترور ابو مهدی مهندس اقدام کرده باشند بنابراین نیاز است تا جزییات بیشتری از حمله منتشر شود اما اینکه یک سردار ایرانی مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسیده است بدون شک تبعات خود را برای آمریکا و سیاستهایش در منطقه در بر خواهد داشت.

تاجیک خاطرنشان کرد: تبعات این اشتباه محاسبه ای ترامپ، گریبانگیر سیاست‌های آمریکا در منطقه خواهد شد و ترامپ با این اقدام هم نیروهای آمریکائی در منطقه را در تیر رس قرار داده و آنها را آسیب پذیر می‌کند و هم پیشبرد اهداف و سیاستهایش در منطقه را دچار مشکل کرده است.

این تحلیل گر خاورمیانه در پایان تاکید کرد: آمریکا با این تصمیم خطوط قرمز را رد و ممکن است تنش ها را به نقطه بدون بازگشت برساند که گریبانگیر سیاستهای آمریکا در منطقه می‌شود و با این جنایت:1-حضور و مشروعیت اش را سخت تر،2- نیروهای آمریکائی در منطقه را آسیب پذیر و3-پیشبرد اهداف و سیاستهایش در منطقه را دچار مشکل خواهد کرد و یقینا" چنین ملاحظاتی و همچنین رایزنی سیاسی دیپلماتیک با مجامع بین المللی و مقامات سایر کشورهای منطقه و از جمله عراق که حاکمیت سرزمینی و سیاسی اش نقض گردیده در تعیین نوع و سطح عکس العمل ایران به همراه سایر عوامل و پارامترها مد نظر قرار خواهد گرفت تا بتوان از این خونهای ریخته شده به نحو مطلوب تری استفاده کرد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 531559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟