جمع آوری زنان بی خانمان برای برگرداندن به نقطه خشونت! /تا زمانی که مشاوره ارزان نداریم آسیب های خانوادگی حل نمی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود آنکه خشونت انواع مختلفی مثل کلامی، روحی، روانی، جسمی و جنسی دارد، بر اساس آمارهای جهانی 90 درصد زنان بی خانمان، قربانی خشونت های جسمی و جنسی خانواده ها هستند. این در حالی است که مردان بی‌خانمان معمولا بعد از درمان به خانه های خود بر می‌گردند اما زنان بی خانمان فراری از خشونت خانگی از خیابان به کجا باید پناه ببرند؟

لیلا ارشد فعال حقوق زنان و رییس خانه خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در این خصوص گفت: بسیاری از زنان ما در دوران کودکی و نوجوانی مورد آزار و آسیب قرار گرفته اند. یکی از کاستی های جامعه ما این است که پیشگیری سطح یک  را که سازمان بهداشت جهانی به کشور ها توصیه می‌کند، انجام نمی‌دهیم. این نوع پیشگیری به عموم مردم آموزش های اولیه را می‌دهد.

قوانین حمایتی از زنان کم است

ارشد اضافه کرد: ما قوانین حمایتی کم داریم و بخشی از قوانین ما نیز خود عامل ایجاد خشونت هستند. برای مثال دختران در سن 9 سالگی مسئولیت کیفری دارند اما پسران در سن 15 سالگی که به غیر از تبعیض آمیز بودن این قانون در قرن 21 اصلا قانون مناسبی نیست. همه این مسائل باعث خشونت می‌شوند.

نیاز به فضای مناسبی برای اسکان موقت دختران داریم

وی ادامه داد: هم اکنون اگر دختری در خانواده مورد خشونت قرار بگیرد و فرار کند، مسئولان مربوطه مداخله کرده تا دوباره آن دختر را به خانواده برگردانند. همین مسئله باعث می‌شود تا آن دختر دوباره از هر راهی برای فرار استفاده کند. بنابراین ما نیازمند فضاهای مناسب برای دختران هستیم تا وقتی چنین اتفاق هایی رخ می‌دهد آنها بتوانند برای مدتی در آن زندگی کنند.

نیاز به مشاوره باکیفیت ارزان و رایگان داریم

این فعال اجتماعی با بیان اینکه بارها شاهد این مسئله بوده ام که دختری از شهرستان به دلایل مختلفی مثل آزارهای جنسی و جسمی فرار کرده اما باز او را به خانواده برگردانده اند تصریح کرد: تا وقتی در کشور ما مشاوره با کیفیت ارزان و رایگان نداریم، مشکلی از خانواده ها حل نخواهد شد.

رییس خانه خورشید افزود: اگر دختری در یک خانواده شیشه مصرف کند به دلیل اینکه درمان دارویی ندارد باید حدود یکسال به مشاوره مراجعه کند که متاسفانه هزینه مشاوره نزدیک 100 تا 150 هزار تومان است، حال چطور یک خانواده که با مشکلات زیادی از جمله مشکل مالی روبرو است می‌تواند هزینه های مشاوره را پرداخت کند. طبیعی است که اینها به مشاوره نمی‌روند.

نیاز به جلسات مشاوره برای پدرانی که دختران خود را مورد خشونت قرار داده اند

ارشد خاطرنشان کرد: بنابراین نیاز به یکسری مجموعه اقدامات است که قبل و بعد از مورد خشونت قرار گرفتن باید انجام شود. بعد از مورد خشونت قرار گرفتن باید آنقدر حمایت های اجتماعی وجود داشته باشد که پدر یک دختر که او را مورد آزار و خشونت قرار داده به 15 جلسه مشاوره مراجعه کرده و سپس دختر خود را تحویل بگیرد. نه اینکه با نصیحت بخواهند رفتار یک پدر را نسبت به دخترش عوض کنند.

او درباره اقدامات قبل از خشونت مطرح کرد: والدین آموزش های لازم برای شیوه های فرزند پروری را فرا نگرفته اند و کودکان نیز مهارت های اولیه یا بلد نیستند به همین دلیل در خانواده های ما انواع خشونت و کودک آزاری بسیار زیاد است. بنابراین یک بخشی از این اتفاق ها و افزایش آسیب های اجتماعی به دلیل همین عدم آگاهی است.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه خشونت و آسیب تنها یک بٌعد فیزیکی فقط ندارد تشریح کرد: یک بخشی از خشونت ها عاطفی و روانی هستند. وقتی خانواده ها دختر خود را ترد یا کوچک می‌کنند، به نوعی خشونت محسوب می‌شود.

مددکاران اجتماعی در مدارس حضور یابند

لیلا ارشد در پایان با بیان اینکه خشونت های جنسی را بیشتر در خانواده هایی دیده ایم که آموزش و بحث های مهارت آموزی در آن کمرنگ بوده اند اذعان کرد: باید امکاناتی فراهم شود که مددکاران اجتماعی در مدارس حضور داشته باشند تا کودکانی را که منزوی، پرخاشگر و رفتارهای ضد اجتماعی دارند، شناسایی و در این موضوع مداخله کنند تا هم کودک و هم والدین آموزش ببینند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟