شب یلدا سرمایه اجتماعی است / ریشه کریسمس مسیحیان در شب چله

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برای ایرانیان شب چله یا شب یلدا بلندترین شب سال به حساب می‌آید. در این شب افراد خانواده گرد هم آمده و با خوردن آجیل، هندوانه و انار و  حافظ خوانی به شب زنده داری می‌پردازند. باید گفت که آیین شب چله مطابق با هر یک از مراسم‌های جوامع بشری، از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی عمیقی برخوردار است و خانواده های ایرانی در این مهمانی، هویت قومی و ملی ایران را مکرر بازتعریف می کنند.

این رسم باستانی هزاران سال است که در بین ساکنان ایران ، سینه به سینه منتقل می‌شود. ایرانیان باستان درباره این شب بر این باور بوده اند که فردای شب چله با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی فزونی می‌یابد. آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند.

 امان الله قرایی مقدم، استاد جامعه شناسی درباره ریشه های این آئین ایرانی  چنین به رکنا گفت : ریشه این جشن مربوط به ایران باستان و زمان هخامنشیان است که در آن دوران هر ماه یک روز جشن برگزار می‌شد. چهارشنبه سوری، پنج روز آخر اسفند و 15 روز نوروز، اردیبهشت، خرداد، تیرگان، امرداد، شهریور، مهرگان، آبان و شبه چله مراسم های باستانی بودند که در این سرزمین برگزار می‌شد.

پیوند کریسمس و شب چله

قرایی مقدم تاکید کرد: مسیحیت جشن تولد مسیح و کریسمس را از شب چله گرفته است چرا که تولد مسیح مشخص نیست.

شب یلدا سرمایه اجتماعی است

این جامعه شناس درباره اینکه چرا ما باید در نگهداری و پاسداری از این میراث گرانقدر و ارزشمند کوشش کنیم. اظهار کرد: شب چله یک سرمایه اجتماعی است. این شب سرمایه ای است که نظیر ندارد حتی باعث می‌شود ما در جامعه شناسی این رسوم را ارزشمند تر از حتی سرمایه تکنولوژیکی، انسانی و طبیعی بدانیم.

حفظ آئین ها مانع گزند دشمنان به فرهنگ

او با بیان اینکه این رسوم برای سرمایه اجتماعی ما به نوعی خاصیت چسبندگی دارد تشریح کرد: برگزاری این جشن یک سرمایه اجتماعی است چرا که انسجام، وحدت، همدلی، اتحاد و پاسداری از کشور را دوام می‌بخشد. آن چیزی که باعث شد ما از گزند حوادث و عجانب مثل اعراب، مغول، اسکندر مصون و محفوظ بمانیم و نام ایران و زبان پارسی را زنده نگه داریم همین پاسداری از ارزش ها و میراث فرهنگی است.

دولت هزینه ها را کم کند تا مردم بتوانند دور  هم جمع شوند

قرایی مقدم در پایان اذعان کرد: باید کوشش کنیم تا  جشن های ملی  به فرزندانمان منتقل شود و دولت باید هزینه ها را به حداقل برساند تا خانواده ها بتوانند دور یکدیگر جمع شوند. بنابراین امروز وظیفه رسانه ها و دولت است که شرایط را به گونه ای کنند تا ما بتوانیم آئین هایمان را حفظ وتقویت کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 527136 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟