افزایش ناباروری و سرطان در بوشهر / سرطان زا شدن ماهی ها با پساب های پالایشگاه  فجر جم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال 1367 شرکت پالایش گاز فجر جم برای تصفیه گاز میدان های گازی نار و کنگان واقع در منطقه جم و ریز در شرق استان بوشهر مورد بهره برداری قرار گرفته است. بیش از ۲۵ درصد گاز کشور در این شهرستان فرآورش و تصفیه می شود این در حالی است که سهم شهرستان جم از اعتبارات آلایندگی فقط ۸ درصد است و این توزیع طبق آن چیزی که ما از آلودگی می‌بینم، ناعادلانه است.

چند سال قبل بود که در رودخانه جنگل گلوبردکان بوشهر، هزاران ماهی جان خود را از دست دادند و به گفته فعالان محیط زیست منطقه، این اولین بار نبود که آبزیان رودخانه ای در شهرستان جم اینچنین تلف میشدند. در همان زمان مقامات استان بوشهر علت آن را ورود پساب های پالایشگاه گاز فجر جم به رودخانه دانستند.

اگر از جان ماهی ها بگذریم، باز انسان های زیادی هستند که به دلیل آلودگی های زیست محیطی جان و سلامتی آنها مورد تهدید قرار گرفته است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره بیماری های شایع در این استان می‌گوید: بیماری های قلبی و عروقی و سرطان از بیماری های شایع در استان بوشهر است که به گفته ابراهیم عصفوری فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان، سرطان خون، مثانه و روده بزرگ نیز سرطان‌های شایع در استان هستند.

حال شبیر فکوریان فعال اجتماعی در شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا درباره پساب پالایشگاه جم می‌گوید: پساب پالایشگاه به رودخانه ای می‌ریزد که از بین دو شهر عبور می‌کند. این در حالی است که منابع آب شرب مردم، کشاورزی و دامداری آنها نیز از آب همان رودخانه تامین می‌شود که به شدت می‌تواند به جان و سلامتی انسان ها، حیوانات و محیط زیست آسیب بزند.

او با اشاره به صحبت های یکی از مسئولان منطقه ای در سال 94 اظهار کرد: در آن سال تنها 40 درصد از 22 هزار متر مکعب پساب تولیدی صنعتی مدیریت شد و اضافه آن به رودخانه و اطراف می‌ریخت. یعنی مدت 8 سال 22 هزار متر مکعب پساب آلوده تولیدی صنعتی وارد رودخانه شده و ما از آنها استفاده کرده‌ایم که بر اساس همین سالها نزدیک 2 میلیون و 112 هزار متر مکعب می‌شود.

فکوریان با بیان اینکه  آلوده شدن آب های سطحی بخش ریز در شهرستان جم بوشهر توسط پساب های پالایشگاه گاز فجر جم بی سابقه نیست و قبلا تحقیقاتی نیز درباره آن صورت گرفته که این موضوع را به اثبات رسانده است گفت : برای مثال در  کارشناسان  بعد از تحقیقات تخصصی و بررسی تاثیر پالایشگاه فجرجم بر آلودگی آب زیرزمینی حوزه آبخیز باغان بیان کرده اند که  آب ابتدای دشت ریز واقع در شهرستان جم به واسطه پساب های پالایشگاه فجر آلوده است.

این فعال اجتماعی افزود: یکبار از 30 منبع انتخابی آب زیر زمینی نمونه برداری شد که جواب آزمایش های شیمیایی نشان ‌داد، پساب ها تاثیر مخربی برروی آب زیر زمینی گذاشته است. قرار گیری این پالایشگاه در ابتدای یک دشت باعث شد تا نه تنها منابع آبی بلکه کیفیت آبها نیز به دلیل بجای ماندن پساب ها در خاک، تخریب شود.

وی با بیان اینکه هر یک لیتر پساب می تواند 50 لیتر آب را آلوده کند افزود: تحقیقات به عمل آمده از برداشت نمونه آب رودخانه کنار پالایشگاه فجر جم از وجود مواد  سرطان زا و جهش زا حکایت دارد. با وجود افزایش بیماری سرطان و ناباروری های درون شهرها و روستاهای زیر دست پالایشگاه فجر جم آیا میتوان این احتمال داد که عامل چنین معضلاتی پالایشگاه فجر جم باشد؟ آیا  دام هایی که از آب رودخانه کنار پالایشگاه فجر جم می نوشیده اند و با توجه به محرز بودن جواب برخی آزمایشات می تواند گوشت آنها عامل سرطان زا باشد؟ در طی سال های زیادی که میزان زیادی از پساب ها سرطان زا و جهش زا وارد رودخانه باغان، رود مند و دریای خلیج فارس شده است می تواند ماهی ضد سرطان را به عاملی برای شیوع سرطان تبدیل کند؟

فکوریان ضمن بیان این موضوع که عدم شفافیت پالایشگاه فجر جم موجب بی اعتمادی مردم بومی شهرستان شده است؛ نامه ای از طرح های پژوهشی پالایشگاه فجر جم در دست ماست که در اولین بند آن ذکر شده است: سودسوزاور مصرفی و دور ریز پالایشگاه به چاه عمیقی تزریق می شود و تاثیر آن بر آبهای زیر زمینی مشخص نیست. این محلول قلیایی حاوی کاتالیست مراکس و ترکیبات گوگردی است و از ابتدا در چاه عمیقی که به عمق 1000 متر حفر شده است تزریق می شود. در حال حاضر از تاثیر سوء احتمالی آن بر آبهای زیر زمینی و یا انتشار آن به بستر فوقانی اطلاعی در دسترس نیست.

فکوریان با گفتن  یک تیم کارشناسی طی تحقیقی در پساب و آبهای سطحی مجاور پالایشگاه گاز فجر، جنوب شرق بوشهر  بصراحت اعلام کردند که آبهای سطحی مجاور پالایشگاه گاز فجر جم به واسطه پساب های این پالایشگاه آلوده هستند ادامه داد :دو سال پیش بود به همراه  دادستان ، وارد پالایشگاه جم شدیم  در آن روز شاهد یکسری از مسائل ضد محیط زیستی و ضد انسانی بودیم. در این میان بعضی از مسئولان نیز بجای کمک به محیط زیست یا حفظ جان انسان‌ها با نادیده انگاشتن حقوق مردم بر ضد سلامتی آنها کمک می‌کنند.حال باید دید که مسئولان وزارت بهداشت بعد از گذشته سالها خسارت پنهان به انسان ها چه تدابیری را برای موضوع سرطان و ناباروری زنان اندیشیده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 525627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟