ایرانیان شبیه «نهنگ 52 هرتز» شده اند / رسانه ها به گفتمان یکتا سازی کمک کنند

علی بزم آمون جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره علل ناپایداری روابط در جامعه ایرانی گفت: روابط بر پایه علم جامعه شناختی است که به تعبیری زمانی که ما بر اساس خرد جمعی صحبت می‌کنیم مانند یک چسبی به یکدیگر وصل بوده که ابزار آن چسب روابط است. حال در جامعه ای که ما در آن زندگی می‌کنیم به نظر می‌رسد اختلال در این روابط وجود دارد.

وی با اشاره به پیوندهای مولکولی که هرچه محکم تر باشند از یکدیگر سخت تر جدا می‌شوند اظهار کرد:  ارتباطاتی که بین آدم ها وجود دارد که جامعه را بسازد، دچار اختلال است.جامعه ما دچار یک دگردیسی شده است که در مفاهیم مشترک خود نقص دارد. ارزش های جامعه مشخص می‌کند که آدم ها چگونه با یکدیگر تعامل کنند. این تعاملات اخلاقی ، جامعه را می سازد.

بزم آمون با بیان اینکه به نظر می‌رسد همه ما دچار اختلال ارتباطی هستیم تصریح کرد: در جامعه ما بحران معنا اتفاق افتاده است و در جهان در هم شکسته ای زندگی می‌کنیم. برای مثال در اروپا بعد از جنگ جهانی ‌دیگر سنگ روی سنگ بند نبود جامعه ما نیز در هم شکسته است و آدم ها دچار اختلال ارتباطی هستند یعنی مفاهیم مشترکی که باعث می‌شود من و شما از یک تصویر، نماد و کلام به یک نشانه گری برسیم اتفاق نمی افتد.

وی افزود: در جامعه ما آدم ها صدای کسی را نمی‌شنوند مثل «نهنگ 52 هرتزی» که فرکانس صدای آن با جامعه نهنگ ها از بین رفته بود به او نهنگ تنها می‌گفتند. این در جامعه ما نیز وجود دارد و افق صوتی ما به یکدیگر نمی‌خورد. هرکس در خلا برای خودش زندگی می‌کند و مفهوم مشترکی بین ما وجود ندارد.

بزم آمون در پایان خاطرنشان کرد: اختلال در روابط وجود دارد که رسانه در این بین می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد تا به گفتمان یکتا سازی کمک کند.

 

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 523170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟