وضعیت فعلی کشور محصول فیلترینگ شدید برای ورود به مجلس است/ رد صلاحیت ها قانونی شود تا مردم امیدوار شوند

به گزارش خبرنگار رکنا، به مناسبت شهادت آیت الله مدرس 10 آذر در تقویم به عنوان روز مجلس نام گذاری شد. مجلس به عنوان یکی از کانون های قدرت در کشورمان همیشه سعی داشته است تا در راس امور باشد اما متاسفانه مدت هاست که جایگاه آن در بین اقشار جامعه دچار افول شده  و به جرات می‌توان گفت که دیگر آن جایگاهی را که باید داشته باشد در بین مردم  ندارد .

مدت ها است که نمایندگان بیشتر به فعالان اجتماعی و سیاسی تبدیل شده اند که در فضای مجازی فعال هستند و در جایگاه منتقد قرار گرفته اند و عملکردهایشان برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم به حداقل رسیده است .

چند ماه دیگر ، انتخابات مجلس است و باور و اعتماد مردم نسبت به مجلس  هرروز روند کاهش را در پیش گرفته است . عباس عبدی-رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و  فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار  رکنا، درباره این مسئله که چرا نمایندگان مجلس به جای عملکردی در حوزه نمایندگی به فضای رویکردهای فعالان مدنی و اجتماعی کشیده اند  گفت: وضعیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت شرایط نظارت استصوابی و حزبی نبودن ساختار سیاسی تعریف می‌شود. متاسفانه با سختگیری هایی که در این سالها صورت گرفته است باعث شده تا بسیاری از افراد صالح و علاقه‌مند به کشور حاضر نیستند نامزد انتخابات شوند.

وی با بیان اینکه از طرفی نظام انتخاباتی ایران کاملا فردی بوده و نامزد ها به دنبال منافع خود هستند در حالی که یک نظام انتخاباتی درست باید حزبی باشد ادامه داد: یعنی اگر عملکرد یک نامزد در مقام نماینده بد بود باید گریبان حزب او را گرفت و حزب باید به دنبال این مسئله باشد که نامزد هایش رای بیاورند. بنابراین حزبی که می‌خواهد در مجلس نماینده داشته باشد، مجبور است به مسائل کشور و نه افراد فکر کرده، در آن سطح رقابت کند و برای آن مسائل طرح و ایده داشته باشد.

عبدی با بیان اینکه در اینجا نامزدها کاملا به صورت فردی هستند و هرکدام دوست دارند خود انتخاب شوند، اظهار کرد: این افراد کاری به این مسئله ندارند که در سطح کلان چه اتفاقی رخ خواهد داد. بنابراین وضعیت فعلی کشور ما، محصول فیلترینگ شدیدی است که برای ورود به مجلس اعمال می‌شود که در بسیاری از موارد غیر قابل دفاع است و نیز نبودن ساختار انتخاباتی در ایران است. تا این دو مولفه حل نشوند امکان بهبود وضعیت وجود ندارد.

این فعال سیاسی با اشاره به این مسئله که باید در مرحله نخست فیلترینگ کاملا حذف یا تعدیل جدی شود تصریح کرد: رد صلاحیت باید تنها به مسائل قانونی محدود شود تا امیدی درون مردم شکل بگیرد و تعداد قابل توجهی از افراد وارد انتخابات شوند که بتوانند تحرکی به انتخابات بدهند. اما متاسفانه با توجه به شروع ثبت نام های مجلس چنین شواهدی را نمی‌بینیم.

 

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 521945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟