شروع  سیل گرانی در جغرافیای ایران  / افزایش نرخ بنزین به صلاح معیشت کارگران نبود

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، افزایش قیمت بنزین چه سودی برای  زندگی قشر کارگری جامعه خواهد داشت ؟ با توجه به اینکه بسیاری از کارگران در ماه های قبل از افزایش نرخ بنزین ، تعدیل ، بیکار یا با تاخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق مواجه بودند بسته معیشتی دولتی چگونه می تواند خوراک ، پوشاک و سلامت روحی و جسمی آنان را از آسیب و بحران دور نگهدارد با توجه به اینکه  شواهد سال های گذشته نشان داده است که افزایش قیمت بنزین بر کل چرخه اقتصاد کشور تاثیر داشته و همیشه با ایجاد گرانی همراه بوده است .

«علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با بیان اینکه روند افزایش قیمت ها تا پیش از افزوده شدن قیمت بنزین کاملا مشخص بود با تاثیر پذیری از سایر متغییرهای  تا قبل از 24 آبان ماه به تدریج  بر زندگی خانوارهای کارگری اثرگذاشته بود گفت: طبق اعلام سازمان  آمار  قیمت ها تا پایان مهرماه   60 درصد به طور میانگین نسبت به سال گذشته افزایش داشت، این آماربدین  معنی است که تا قبل از افزایش نرخ بنزین، سبد معیشتی خانوارهای کارگری به طور متوسط نزدیک به 40 درصد ارزش خود را نسبت به سال گذشته از دست داده بود . وضعیت  کارگران  به مراتب نسبت به سال گذشته دچار بحران ها و آسیب بیشتری شده بود. حال در خصوص  اینکه افزایش قیمت بنزین چگونه خود را در زندگی کارگردان نشان خواهد داد باید چنین گفت ،در سال های گذشته نیز که با افزایش نرخ بنزین مواجه شدیم ، شاهد بودیم که تورم با ارقام مختلف و درصد های مختلف ایجاد شد، میتوانیم به تاریخ مراجعه کرده و مشاهده کنیم که بالا رفتن نرخ بنزین بر سایر قیمت ها به چه شکلی خود را نشان داد.

وی تاکید کرد : اگر فرض کنیم که  میزان نفوذ و سهم بنزین درقیمت تمام شده همه کالاها و خدمات تغییر نکرده باشد و همان اثری که سال های گذشته با افزایش نرخ بنزین بر شرایط قیمت ها حاکم شد را ایجاد کند، امسال با شدت بیشتری در افزایش قیمت ها مواجه خواهیم بود  زیرا اینبار افزایش قیمت بنزین ، متفاوت با سال های گذشته بوده است. 50 درصد به شکل رسمی و 300 درصد با تناسب میزان مصرف مازاد بر قیمت 1500 تومان می تواند اثر خود را بر کالا و خدمات در دو بخش نشان دهد. ابتدا ، اثر 50 درصدی  که بلافاصله با اعلام نرخ در هفته اول خود را بر قیمت هایی که مستقیم با بنزین در ارتباط است مثل حمل و نقل نشان داد  و اثر 300 درصدی که در ماه های آینده بر کالا و خدمات خود را نشان می دهد. بعضی از کالاها و خدمات به تدریج افزایش قیمت خواهند داشت. قیمت ها بعضا از تولید کالاها آغاز و تا مرحله مصرف به تناوب افزایش قیمت پیدا می کنند  و بدین صورت به مرور زمان در چند ماه با رشد قیمتی مواجه خواهیم شد و افزایش قیمت کالا و خدمات درست مثل سیل عمل  خواهد کرد، از یک جایی شروع می شود و تا رسیدن به نقطه اثر ، زمانی را طی می کند و  قیمت ها متاثر از نرخ بنزین بر کل قیمت ها خودنمایی می کند. بنابر این قطعا موج گرانی با افزایش قیمت بنزین در پیش خواهد بود و وضعیت معیشت کارگران را از این که هست به حتما وخیم تر خواهد کرد.

حیدری در خصوص اینکه سبد حمایتی که دولت قصد ارائه آن را دارد تا چه میزان می تواند بر وضعیت زندگی آحاد جامعه اثر خنثی کننده داشته باشد چنین بیان داشت : باید منتظر ماند و دید که سرانجام این روند شناسایی و پرداخت افراد چگونه خواهد بود ولی با شواهد و بررسی تاریخی اگر بخواهیم بگوییم که افزایش نرخ بنزین به صلاح وضعیت معیشتی جامعه بخصوص جامعه کارگری بوده است یا خیر باید با تاکید گفته شود که به صلاح نبود. اگر اهداف دیگری در بین نباشد و صرفا هدف این باشد که بخواهیم از طریق توضیح مجدد ناشی از قیمت حامل های انرژی ، تقویت  طبقات و دهک های پایین جامعه را داشته باشیم به نظر می آید که با این افزایش نرخ بنزین از هدف بسیار دور خواهیم شد و  اتفاق  مورد نظر شکل نخواهد گرفت.

 

کدخبر: 521150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟