خطر زندان گناباد برای سلامت دانش آموزان 2 مدرسه !

به گزارش رکنا، بنا و تاسیسات زندان کنونی گناباد در منطقه مسکونی به نام خیابان ناصر خسرو قرار دارد. واقع بودن زندان در جوار و روبروی ۲ مدرسه سبب شده است دانش‌آموزان آن‌ها هر روز شاهد تصاویر ناخوشایند و نامناسب از ورود و خروج مجرمان زندانی با دستبند و پابند باشند.

این در حالی است که انتقال زندان به خارج محدوده شهری از سه دهه پیش تاکنون روی میز مسئولان این شهرستان قرار دارد.

بر همین اساس ساخت زندان جدید گناباد نیز قدیمی‌ترین طرح نیمه‌تمام در این شهرستان محسوب می‌شود. طرحی که اجرای آن از ۱۳۷۴ آغاز شده، اما با گذشت ۲۴ سال هنوز به سرانجام قابل قبول نرسیده است.

ساخت زندان جدید گناباد در محدوده خارج شهر، از همان سال‌های ابتدای اجرای آن به خاطر تنگنای مالی با رکود مواجه شد.

گرچه تاکنون ۷۰ درصد کار ساخت زندان جدید گناباد اجرا شده، اما روند کند ساخت و ساز سبب فرسودگی شدید آن شده بطوری که بخشی از آن پیش از فرارسیدن موعد بهره‌برداری رو به تخریب است.

هیات وزیران مرداد ماه امسال در چارچوب آیین‌نامه اجرایی قانون برنامه ششم توسعه دستورالعمل "بهبود وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و شتاب در انتقال زندان‌ها به خارج محدوده شهرها" را به نهاد‌های ذیربط ابلاغ کرد و بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش‌های دولتی و خصوصی برای تکمیل زیرساخت‌های زندان‌ها و انتقال آن‌ها تاکید نمود.

حمید رضا بنی اسدی دادستان عمومی و انقلاب گناباد گفت: وجود ساختمان زندان در بافت شهری با توجه به مشکلات اجتماعی برای شهروندان به هیچ عنوان صحیح نیست و باید با رفع موانع و تنگنا‌های تکمیل ساختمان جدید زندان این مرکز به خارج از شهر انتقال یابد.

او تصریح کرد: کمبود اعتبار مشکل مهم تکمیل ساختمان جدید زندان گناباد است و خواستار پیگیری‌های بیشتر مسئولان ذیربط نسبت به انتقال زندان فعلی گناباد هستیم.

انتقال زندان گناباد مطالبه مهم مردم

حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مسائل و مشکلات و دغدغه مردم نسبت به وجود ساختمان زندان در داخل شهر گفت: تکمیل ساختمان جدید زندان و انتقال زندان فعلی به این مکان یکی از مطالبات مهم مردم است.

او ادامه داد: این مساله در جلسات متعدد با حضور مسئولان استانی و کشوری پیگیری شده و در دست اقدام است.

اختصاص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل زندان گنابادتا سال۱۴۰۰

حامد قربانی فرماندار گناباد گفت: به دلیل طولانی شدن روند ساخت ساختمان جدید زندان این شهر بخش‌هایی از آن رو به تخریب نهاده و نیازمند بازسازی است.

او ادامه داد: از ابتدای ساخت ساختمان زندان گناباد تا سال ۱۳۹۶ مبلغ ۶۰ میلیارد ریال و امسال ۹ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تخصیص یافته است.

فرماندار گناباد گفت: تا سال آینده ۲۰ میلیارد ریال و تا سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل زندان گناباد اختصاص می‌یابد، امیدواریم این طرح طی این مدت به بهره برداری برسد.

قربانی افزود: انتقال زندان از داخل شهر یکی از مطالبات مهم شهروندان است و تلاش مجموعه اجرایی و قضایی گناباد سرعت بخشیدن به تکمیل این طرح است.

30 سال بلاتکلیفی طرح انتقال زندان گناباد

علیرضا شریفی یکی از شهروندان گنابادی ساکن خیابان مجاور زندان این شهر گفت: وجود زندان در داخل شهر نه تنها تصویر نازیبا ایجاد کرده بلکه از منظر فرهنگی و اجتماعی نیز به هیچ عنوان مناسب نیست و این در حالی است که طرح انتقال زندان گناباد به خارج از شهر پس از حدود سه دهه هنوز بلاتکلیف مانده است.

او ادامه داد: ساختمان زندان گناباد در مجاورت مدرسه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا نه تنها دانش‌آموزان کم سن و سال بلکه حتی ساکنان محلی همواره ناگزیر از رودرویی با مجرمان در حال ورود و خروج از زندان هستند که بخاطر تاثیرات روانی، تبعات منفی بر احساس امنیت از سوی شهروندان دارد.

سرعت بخشیدن به ساخت بنای زندان گناباد

محمد محمودی یکی دیگر از شهروندان گناباد نیز گفت: از مسئولان خواستارم با توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی وجود زندان در داخل شهر، تکمیل ساختمان زندان در حال ساخت گناباد را در اولویت طرح‌های عمرانی این شهرستان قرار داده و از محل اعتبارات سایر بخش‌ها به این امر اختصاص دهند.

او تصریح کرد: این خوشایند نیست که مردم و نوجوانان و جوانان این منطقه همیشه شاهد ورود و خروج زندانیان به داخل این شهر باشند و این امر به عنوان یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

این شهروند گنابادی گفت: وجود زندان در داخل شهر موجب نارضایتی مردم منطقه شده لذا مسئولان ذیربط باید روند تکمیل ساختمان جدید زندان و انتقال زندان فعلی به آن مکان را سرعت بخشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟