حجم ویدیو: 60.19M | مدت زمان ویدیو: 00:09:28

به گزارش رکنا، فضای مجازی به واقع دنیای ناشناخته‌ای است و به جرات می‌توان گفت که خطرات بیشتری در قیاس با دنیای واقعی دارد به خصوص آن که قانون‌گذاری و اعمال نظارت کافی بر این فضا وجود ندارد و همین امر آن را تبدیل به جنگلی کرده است که در صورت هشیار نبودن، می‌تواند کاربر را تبدیل به یک طعمه و به تبع آن یک قربانی کند. با گسترش تکنولوژی و توسعه ابزار آلات هوشمند مانند تلفن همراه، تبلت و همچنین افزایش سرعت اینترنت، دسترسی به فضای مجازی به‌ویژه سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان تر شده است. این سهولت دسترسی سبب شده تا بسیاری از نوجوانان و جوانان با امکاناتی که در اختیار دارند بتوانند به سادگی وارد دنیایی شوند که هیچ شناختی از آن ندارند.

وجود سایت‌هایی با تبلیغات فریب دهنده و ظاهری جذاب و با شناسایی نیازهای مخاطب جوان، هر چه بیشتر این فضا را ناامن می‌کند؛ سایت‌هایی که در قالب تبلیغات به بهانه نیازشناسی، دختران نوجوان و جوان را طعمه قرار می‌دهد و آن‌‌‌ها را وارد دنیای ناشناخته‌تر و به مراتب خطرناک‌تر می‌کند.

دختر نوجوان کم سن وسالی که هنوز شناخت درستی از خود و دنیای پیرامونش ندارد، ناگهان وارد فضایی می‌شود که هیچ محدودیتی در آن نیست و ممکن است تحت تاثیر این آزادی کاذب قرار گرفته و با اولین وعده به دام بیفتد و این تازه آغاز راه است. این دختران با وعده‌های پوشالی و به امید داشتن آینده‌ای روشن و حمایت از سوی این سایت‌ها برای تامین نیازهایشان، فریب خورده و طعمه فاحشه خانه‌داران می‌شوند. اسارتی بی چون وچرا که به ندرت راه بازگشتی برایشان باقی می‌گذارد. عده‌ای فرصت طلب پس از آنکه آن‌‌‌ها را از محیط امن و آرام خانه بیرون کشیده و آواره خیابان‌هایشان کردند، با دادن سرپناه و مقداری مایحتاج اولیه مانند غذا، با آن‌‌‌ها تجارت می‌کنند. قربانیان این تجارت پر سود اما کثیف، در ازای کمترین امکاناتی که در اختیارشان قرار داده می‌شود، به اجبار به شغل روسپی‌گری گماشته می‌شوند. برای آن‌‌‌ها روزانه سقف درآمدی تعیین می‌شود و اگر کمتر از حد تواققی باشد، مورد عتاب و آزار واقع می‌شوند.این واقعیت تلخ، تنها بخشی از معضلات نبود آموزش و سواد رسانه‌ای کافی در جهت آگاه‌سازی دختران است تا اینچنین ابزار سودجویی و فرصت طلبی نشوند. مستندی که در ادامه ارائه شده است، مربوط به تحقیق یک زوج درباره این شغل کاذب است. این مستند حاوی گفتگوهایی از برخی از قربانیان این اتفاق است. همانطور که مشاهده می‌شود وجه اشتراک تمام آن‌‌‌ها ناآگاهی است. دختران جوانی که در سنین پایین و در شرایطی به این منجلاب کشیده می‌شوند که هیچ تصوری از آنچه در انتظارشان است ندارند. در دنیای کودکانه خود و تحت تاثیر آنچه برایشان به دروغ تصویرسازی شده، رویا پردازی می‌کنند.

نکته جالب و قابل تامل اینکه این مستند مربوط به جوامعی است که سالیان سال ادعای دفاع از حقوق زنان داشته‌اند و در ظاهر امر به زن جایگاهی ویژه داده‌اند تا بتواند با آزادی عمل بیشتر از حق خود دفاع کند. ظاهری جذاب و دلربا که شاید از خیلی از فریب خوردگان دلبری کند؛ آن‌‌‌ها که هر روز سنگ غرب را به سینه می‌زنند و آن ور آب را مدینه فاضله‌ای می‌پندارند که همه چیز در آن بر وفق مراد است. غرب در نگاه آن‌‌‌ها مهد تمدن و آرامش است. شاید هم به واقع از آنچه در آن سوی مرزها و در جوامع غربی و اروپایی در حال وقوع است بی‌خبرند. هر چه هست، فرسنگ‌ها با واقعیت بیگانه و دور است.

افزایش ۳۹ درصدی قاچاق انسان از سال ۲۰۱۱ به بعد

در سال‌های اخیر قاچاق انسان به معضلی اساسی برای اغلب کشور‌های جهان تبدیل شده است تا جایی که سازمان ملل آخر ماه جولای را به «روز جهانی مقابله با قاچاق انسان» اختصاص داده است. دفتر مبارزه با جنایت سازمان ملل در گزارشی با مقایسه ۴۵ کشور جهان به طور سازمان یافته آمار خود در این مورد را منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۱ به بعد قاچاق انسان ۳۹ درصد افزایش داشته است.

قاچاق انسان که در دهه‌های اخیر در کنار قاچاق اسلحه و مواد مخدر از پرسودترین تجارت‌های جهان بوده، معمولا با خشونت، بی‌رحمی، اجبار و سودجویی همراه است. سودی که این تاجران کثیف بایت تحویل قربانیان از باند‌های سوءاستفاده جنسی می‌گیرند در سال ۲۰۱۴ به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده و هر ساله در حال افزایش است. در این میان ۷۲ درصد از افراد قاچاق شده را زنان تشکیل می‌دهند که اغلب به روسپی‌گری اجبار می‌شوند.

باندهای زیادی در کشور ما هم دستگیر شدند که سعی داشتند دختران ایرانی را وسیله‌ای برای درآمدزایی خود قرار دهند. برای مثال الکس شخصی آمریکایی بود که قصد داشت این صنعت را در ایران رواج دهد که خوشبختانه دستگیر و تیمی که داشت منهدم شد.

سخن پایانی

کلام آخر اینکه فضای مجازی همانقدر که می‌تواند تریبون خوبی برای ابراز عقیده و راهی ساده برای واکنش در مقابل اتفاقات جهان پیرامون باشد، اگر مدیریت نشود می‌تواند از سوی دیگر آسیب‌های جبران ناپذیری را برای کاربران جوان و خانواده‌ها به همراه داشته باشد. اندکی هشیاری و کسب اطلاعات بیشتر و شناخت دام سودجویان از وقوع برخی اتفاقات پیشگیری کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 503635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟