قضیه خانواده‌های چادر نشین پروژه همت چیست؟!

به گزارش رکنا، اتصال بزرگراه همت به کرج از جمله طرح‌های ملی بشمار می‌رود که بهره برداری آن با وجود وعده‌های مکرر مسئولان کشوری و استانی همچنان محقق نشده است. این پروژه از سال ۸۹ آغاز شده است؛ طول پروژه ۱۴/۵ کیلومتر است که از انتهای حوزه منطقه ۲۲ شهرداری تهران آغاز و با عبور از منطقه گرمدره و کلاک کرج در محدوده منطقه حصار به جاده چالوس متصل شود که بعد از افتتاح نقش موثری در کاهش ترافیک خواهد داشت.

اما در حاشیه مسیر این پروژه مهم در منطقه ۸ کرج سه خانواده چادر نشین زندگی می‌کند که در شبکه‌های مجازی ادعا شده است که به دلیل قرار گرفتن خانه‌های آن‌ها در مسیر پروژه، این خانه‌ها تخریب شده و این سه خانواده مجبور به چادرنشینی در محل خانه‌های تخریب شده خود شده اند.

ماجرای خانه‌های تخریب شده چیست؟

یک ماه پیش در جریان تخریب خانه‌های واقع در طرح، سه خانه با مشکل مواجه می‌شوند؛ به طوری که بعد از تخریب منازل، سه خانوار در همان محل بعد از تخریب مجبور می‌شوند در چادر زندگی کنند.

مهدی لطفی شهردار منطقه ۸ کرج، هرگونه تخریب توسط عوامل این منطقه را تکذیب و اظهار بی اطلاعی کرد. همچنین طبق استعلام صورت گرفته از معاونت خدمات شهری این منطقه طی یکسال گذشته هیچگونه تخریبی در این منطقه صورت نگرفته است.

با پیگیری‌های مکرر خبرنگار ما عسگر نصیری معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج که متصدی این پروژه است از کرج تملک و تخریب املاک منازل توسط این معاونت را رد.

یکی از اعضاء سه خانواده در این باره توضیح داد: ما در این خانه‌ها مستاجر بودیم و قرار بر این بوده مالکان بعد از دریافت پول از شهرداری، ودیعه رهن مستاجرین را پرداخت کنند تا بتوانند در منطقه‌ای دیگر منزلی را برای سکونت انتخاب کنند. اما همچنان با گذشت یک ماه خبری از مالکان نشده و پاسخگو نیستند. از طرفی هم شهرداری بدون دادن مهلت و بی توجه به اسکان موقت مستاجران به آن‌ها اقدام به تخریب کرده است.

وی ادامه داد: در طول یک ماه هیچ کدام از مسئولان استانی پیگیر حال ما نشده اند. در خانه هم فرد مریض احوال وجود دارد که تحمل این شرایط را سخت کرده است.

مسئولیت تملک منازل واقع شده در طرح پروژه همت با اداره املاک ومستغلات شهرداری است و نظارت بر اجرای ماده ۱۱ لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی، همچنین طبق ماده ۸ نظارت برامور کارشناسی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت در حیطه کاری معاونت املاک ومستغلات شهرداری قرار دارد.

امین والی نژاد مدیر پروژه اتوبال شمالی، در این باره توضیح داد: طی جلسه‌ای وزارت راه و شهرسازی اراضی این محدوده که این منازل در آن واقع شده اند را برای اجرای طرح‌های ملی به شهرداری کرج واگذار کرد. اما برخی با ساخت وساز‌های غیر مجاز آن جا را تصرف می‌کنند؛ بنابراین با توجه به قرارگیری منازل در مسیر اتوبان همت، طبق قانون، شهرداری باید منازل را از مالکین خلع و از آن‌ها جریمه هم دریافت می‌کرد.

وی افزود: مالکین مقصر نبودند چراکه خود آن‌ها از چند اعیان زمین‌ها را خریداری کرده بودند و همچنین بدلیل اینکه از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند نمی‌توانستیم با آن‌ها وارد معامله شویم و اقدام به تخریب منازل بکنیم؛ بنابراین در نهایت تصمیم بر این شد که بر اساس مصوبه شورای حل اختلاف استان این منازل بر اساس قیمت عرفی خریداری شود تا مالکان هم دچار ضرر و زیان نشوند.

والی نژاد گفت: در نهایت خانه‌ها بصورت تدریجی خریداری شد، اما به این ۳ خانه برخوردیم که مالک در آن ساکن نبود. اما طبق قانون بدلیل ضرورت وفوریت در اجرای طرح و همچنین مقاومت ساکن برای تخریب دادستانی ورود کرد.

وی با رد ادعای خانواده‌های چادرنشین گفت: این خانواده‌ها هیچ قراردادی با صاحب این ملک نداشتند؛ در واقع مالک بعد از حکم دادستانی قرارداد خود را با مستاجر فسخ می‌کند و مستاجر خانه را تخلیه می‌کند. اما در فاصله تخلیه تا تخریب سه خانواده بی سرپناه به مالکین مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند با توجه به نداشتن سر پناه اجازه دهند به طور موقت در این خانه‌ها ساکن شوند و در واقع این افراد به هیچ عنوان مستاجر نبودند و از ابتدا بنا بر سکونت موقت آنان بوده است.

والی نژاد گفت: با توجه به اینکه این سه خانواده به برخی آسیب‌های اجتماعی دچار هستند و سرپناهی ندارند از بهزیستی درخواست ورود به مسئله را کردیم که پیگیری‌های ما تا کنون جواب نداده است.

اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز، ابراز کرد: بهزیستی نمی‌تواند به خانوار‌هایی که تحت پوشش خود نباشد کمک کند. خیرین هم حداکثر توان خود را برای کمک به خانواده‌هایی در قالب طرح همت مجبور به جابه جایی شدند گذاشتند.

با توجه به اینکه سکونت این خانواده‌ها در حاشیه شهر و چادر می‌تواند زمینه ساز معضلات اجتماعی بیشتری باشد جا دارد مسئولان استان البرز در اسرع وقت نسبت به ایجاد سرپناه مناسب برای این سه خانواده اقدام کنند و اگر مشکلی هم از نظر قانونی در تحت پوشش قرار دادن این خانواده‌ها وجود دارد با هماهنگی نهادهایی، چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان‌ها مردم نهاد و با نظارت و هماهنگی معاونت اجتماعی فرمانداری کرج حل شود. فصل سرما در پیش است و اگر این خانواده‌ها در محل مناسبی ساکن نشوند وضعیت بدتر خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟