مجسمه رستم و رخش نمادی از شاهنامه و گذر از هفت‌خوان است

به گزارش رکنا ، این مجسمه‌ساز در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص ساخت تندیس رستم و رخش در ابتدای مسیر آرامگاه فردوسی اظهار کرد: هر ساله در مشهد برای المان‌های شهری فراخوانی داده می‌شود که امسال یکی از بخش‌های آن مربوط به فردوسی بود، در بخش فردوسی و شاهنامه معمولا اولین چیزی که به ذهن عموم می‌رسد رستم و رخش است.
وی افزود: با توجه به طراحی‌هایی که انجام داده بودم قصد داشتم المانی بسازم که علاوه بر این‌که رستم و رخش را به تصویر می‌کشد بیننده را نیز با جزئیات رستم و رخش که در شاهنامه وجود دارد بیشتر عجین کند و تداعی کننده هفت‌خوان رستم باشد.
این مجسمه‌ساز ادامه داد: اثری که قرار بود ساخته شود جزئیاتی داشت که عملا باید مطالعات وسیعی روی آن به انجام می‌رسید که ما به دلیل ذیق وقت نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم به همین خاطر از اطلاعات وتجربیات اساتید شاهنامه‌پژوه که پیشگام هستند مانند دکتر یاحقی، دکتر راشدمحصل و چند نفر دیگر استفاده کردیم و با آن‌ها همکاری داشتیم تا بتوانیم هر چه بهتر اثر را شبیه به چیزی که در شاهنامه ثبت شده‌ است دربیاوریم. 
اسفندیاری در خصوص انتخاب این طرح خاطرنشان کرد: طرحی که کار شده بود توانست بین 800 طرحی که به دبیرخانه جشنواره خانه بهار رسیده بود مقام بیاورد و برای اجرا انتخاب شود. کارهای ابتدایی این طرح از بهمن آغاز شد و از 15 اسفند کار اجرای آن آغاز و تا 23 اردیبهشت به طول انجامید. دو روز مانده به روز بزرگداشت فردوسی اثر در ورودی مسیر آرامگاه فردوسی نصب شد و در روز بزرگداشت این شاعر بزرگ از آن رونمایی به عمل آمد.
وی در مورد ابعاد و متریال استفاده شده در این سازه مطرح کرد: کار در ابعاد 5.5 متر ساخته شد و بر روی یک پایه 5 متری قرار گرفته و تقریبا دو برابر اندازه واقعی طرح اولیه آن است. در ساخت این اثر از فایبرگلاس به همراه هسته‌های آهنی استفاده شده که در برابر آفتاب، باد و باران مقاوم است.
این مسجمه‌ساز اضافه کرد: این اثر به دلیل این‌که باید نورپردازی خاصی روی آن انجام می‌شد تا بتوانیم بخش‌های مختلف آن را پیش ببریم از کارگاهی با سقف بلند که برای ساخت چنین آثاری ساخته شده است؛ استفاده کردیم. این اثر به صورت دو تکه ساخته شد و روز نصب آن دو تکه روی هم سوار شد.
اسفندیاری در خصوص افرادی که در ساخت این اثر همکاری داشتند، بیان کرد: برای اجرا و ساخت این اثر دو نفر دیگر هم به عنوان دستیار همراه من بودند و در این سه ماه اکثر کارهای اجرای تندیس را با هم انجام دادیم.
وی در مورد روند اجرای این اثر عنوان کرد: در کارهایی به این شکل ابتدا طرح روی کاغذ می‌آید و پس از آن ماکت طرح در اندازه کوچک ساخته می‌شود، سپس تغییراتی که پس از ساخت ماکت لازم است که انجام شود اعمال شده و در نهایت ماکت تبدیل به کار بزرگی می‌شود، که قرار است ساخته شود.
این مسجمه‌ساز یادآور شد: چیزی که در انجام این نوع کار وجود دارد این است که زمانی که ماکت کار در جشنواره به نمایش در می‌آید همه فکر می‌کنند کار اجرای آن آن هم در ابعاد بزرگ با ارتفاع بلند کار راحت و آسانی است اما مراحل ساخت و اجرای چنین کارهایی بسیار طاقت‌فرسا است و عرق‌های زیادی ریخته می‌شود تا کار به مرحله اجرا برسد و از آن رونمایی شود.
اسفندیاری خاطرنشان کرد: زمانی که برای اجرای این کار در اختیار داشتیم زمان بسیار کمی بود و اگر زمان بیشتری داشتیم قطعا نتیجه بیشتر و بهتری می‌توانستیم از آن بگیریم و فشار کاری که رویمان بود کمتر می‌شد و یا به حداقل می‌رسید. از روزی که این ما اجرای این اثر را آغاز کردیم تا زمانی که برای نصب آماده شد استراحت کافی نداشتیم و تا زمان رونمایی به طور کامل مشغول کار بودیم.
وی افزود: قطعا روز رونمایی و استقبال‌هایی که از سمت مردم و مسئولین صورت گرفت خستگی من و اعضای گروه رفع شد ولی در نهایت هر چه کار با آرامش بیشتری انجام می‌شد مطمئنا سازنده آن نیز حس بهتری خواهد داشت.
این مسجمه‌ساز ادامه داد: از این که در این مدت استقبال زیادی از کار صورت گرفت و دوستان هنرمندی را دیدم که از کار خوششان آمده بود بسیار برایم خوشحال کننده است و امیدوارم این اثر کاری دائم و ماندگار باشد و پس از این نیز اتفاقات خوب مشابه در مشهد زیاد رخ دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟