حمله سوسک و زنبورها به نزدیکی تهران!

به گزارش رکنا ، حامد فرضی اظهار کرد: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا تعداد زیادی پروانه موسوم به «خانم قشنگ» یا « خانم رنگی» در مراتع و مزارع استان مشاهده شود.
وی ادامه داد: این نوع پروانه از شناخته‌شده‌ترین پروانه‌هاست و به دلیل زیبایی اهمیت زیادی برای کلکسیون داران حشرات دارد .
فرضی افزود: این پروانه ‎ ها زندگی‌گروهی و مهاجرتی دارند واز گرده و شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند و به شدت به آفتاب علاقه مند هستند و سریع پرواز می‌کنند.
این مسئول با اشاره به طول عمر این حشرات ابراز کرد: دوره زیست این حشره به طور متوسط کمتر از سه هفته است که بعد از ظهور حشره کامل و تغذیه از شهد گل‌های میزبان، تخم ریزی انجام گرفته و چرخه جدیدی از نسل جدید پروانه شروع می‌شود.
فرضی گفت: جمعیت این گونه پروانه امسال به دلیل افزایش بارندگی و افزایش گیاهان میزبان زیاد شده به طوری که توجه مردم بالاخص کشاورزان را به خود جلب کرده است.
وی اظهار کرد: از آنجایی که لارو این پروانه پلی‌فاژ بوده قادر به تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان است و پوشش خوب مراتع در سال جاری بستر مناسبی برای افزایش جمعیت ناگهانی آن بوده است.
فرضی در مورد نگرانی های مردم گفت: حشرات کامل پروانه‌ها هیچگاه خسارتی ندارند بلکه در بیشتر مواقع حشره نر حتی توانایی تغذیه نداشته و پس از ظهور و جفت گیری از بین می‌رود و تنها لاروهای پروانه‌ها خسارت زا هستند.
وی با اشاره به غذای اصلی خانم قشنگ افزود: کنگر وحشی از اصلی‌ترین و مهمترین میزبان‌های لارو این پروانه است و با توجه به پتانسیل پایین خسارت زایی در این خانواده از پروانه‌ها، این گونه هیچ آسیبی به محصولات کشاورزی و مراتع وارد نمی‌کند و قبل از آغاز کامل کشاورزی به علت تغییر فصل و کاهش شدید منابع غذایی جمعیت آنها کاملاً از عرصه‌های ملی ناپدید می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص گونه‌های دیگر آفات شناسایی شده، افزود: طبق شواهد و گزارش‌های رسیده، جنگل‌های دست‌کاشت گوراب در شهرستان کرج نیز مشکوک به حضور جوندگان به خصوص خرگوش بود اما با توجه به عدم مشاهده کلونی‌های قابل توجه و عدم وجود خسارات ناشی از فعالیت خرگوش، در ادامه با بررسی سرشاخه‌ها و شاخه‌های خشک، دو آفت خطرناک از گروه سرشاخه خوارها شناسایی شد .
وی ابراز کرد: نخستین گونه سوسک سرشاخه‌خوار رزاسه است که به گونه‌های بادام خسارت وارد می‌کند و دومین گونه، زنبورهای ساقه خوار بوده که گونه‌های عرعر و زبان گنجشک را به شدت آلوده کرده است.
این مسئول گفت: این دو آفت در اثر وقوع خشکسالی یا تنش‌های خشکی به سوی جوامع درختی جذب می‌شوند که بهترین راهکار پیشگیری و مقابله با آن تقویت درختان در عرصه و حذف سرشاخه‌های آلوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟