قارچ ارزان شد/ ایران رتبه ششم قارچ در دنیا را داراست

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از کاهش قیمت قارچ در هفته های اخیر خبر داد و گفت: در هفته های اخیر قیمت قارچ به سبب کاهش تقاضا در ایام نوروز از ۹ هزار و ۵۰۰ به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تقلیل یافته است، دلالان عامل اصلی کاهش مصنوعی قیمت در بازار هستند تا سود هنگفتی را به جیب بزنند.

وی افزود: براساس آخرین بررسی ها قیمت تمام شده هر کیلو قارچ درب مزرعه ۸ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد سود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

افشار از صادرات روزانه ۲۰ تا ۳۰ تن قارچ خبر داد و گفت: در هفته های اخیر صادرات قارچ به عراق بنابه دلایلی متوقف شد که با پیگیری های صورت گرفته، صادرات قارچ مجدد به عراق راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قارچ صادراتی به عراق صادر می شود، بیان کرد: همه ساله با شروع فصل گرما صادرات قارچ به عراق کاهش می یابد که به همین خاطر هرچه سریع تر باید هیئتی به عراق فرستاده شود تا موانع و مشکلات حمل و نقل قارچ مرتفع شود.

وی ادامه داد: صادرات قارچ به عراق باید توسط وسایل نقلیه سردخانه دار ۲ درجه بالای صفر حمل شود چرا که به دلیل عدم حمل و نقل مناسب، کیفیت قارچ از بین می رود.

وی متوسط تولید روزانه قارچ را ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به اُفت قیمت در روزهای اخیر در بازار خبری از مازاد تولید نیست چرا که تمامی قارچ تولیدی جذب بازار شده است، اما مسئله اینجاست که با این بازارسازی تولیدکنندگان دچار زیان می شوند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی تولید قارچ جهان را حدود ۱۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: براساس آمار، ایران با تولید ۱۵۰ هزار تن قارچ رتبه ۶ در دنیا را داراست و این امر بدان معناست که با توجه به مصرف سرانه ۱.۲ کیلو مشکلی در تامین قارچ خوراکی نداریم که مردم بخواهند به سراغ مصرف قارچ وحشی بروند.

وی ادامه داد: رویت قارچ دکمه ای در جنگل و رویشگاه ها به معنای خوراکی بودن نیست و امکان تشخیص سمی و غیر سمی بودن توسط افراد وجود ندارد.

افشار در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش های مناسب مردم به هنگام مراجعه به جنگل ها از مصرف و حتی دست زدن به قارچ های وحشی اجتناب کنند چرا که همانند سال گذشته احتمال فوت و مسمومیت وجود دارد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465916 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟