فرش سبز طبیعت گنبد کاووس در انتظار مسافران نوروزی

به گزارش رکنا، بارش نعمت الهی علاوه بر تامین آب اراضی کشاورزی، پرآب کردن رودخانه های منطقه و سرریز شدن سدها، سرسبزی طبیعت این دیار تاریخی بویژه مناطق شمالی و مرزی آن را سبب شده که از چند صد هزار هکتار مرتع، دشت و تپه ماهور تشکیل شده است.

این سرسبزی، زیبایی های طبیعت منطقه را افزونتر از سال های قبل کرده و دل هر بیننده ای را برای ساعاتی استراحت و تفریح و طبیعت گردی جلب می کند.

دیدن مناظر زیبای طبیعی از علفزارهای سبز با گل های رنگارنگ وحشی، مزارع سرسبز گندم، جو و گل های زیبای مزارع کلزا، دیدن رمه هایی از احشام اهلی مانند گله های شتر، اسب، گوسفند و بز و بره های تازه متولد شده و زیبای آنان، بدون تردید لحظاتی خوش برای مسافران و علاقه مندان به طبیعت فراهم می کند.

در کنار طبیعت زیبا و سرسبز مناطق شمالی گنبدکاووس بازدید از دیگر جاذبه های طبیعی و بعضا دست ساز این شهرستان مانند سه تالاب بین المللی، آبندان های خاکی و سدهای پر آب و ایستادن در کنار آنها و بهره مندی از نسیم خنک بهاری آنان و همچنین تماشای باغ های پرشکوفه انواع میوه و عکس یادگاری گرفتن در کنار این مواهب الهی، قطعا خستگی یک سال کار و تلاش را از جسم و جان افراد بیرون می کند.

بهره مندی از طبیعت زیبای بهاری مناطق شمالی شهرستان تاریخی گنبدکاووس و بازدید از چهار نوروزگاه که در آن اقوام مختلف ساکن در این شهرستان با تنوع فرهنگ ها، آداب و رسوم محلی خود را به نمایش می گذارند، جلوه دیگری از زیبایی های گنبدکاووس است.

چهار نوروزگاهی که به گفته 'مریم آق آتابای' رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس در آن، علاوه بر معرفی و نمایش آداب و رسوم نوروزی اقوام ساکن در این شهرستان، پیشینه تاریخی آنان در قالب اجرای برنامه های فرهنگی، طبخ انواع غذاهای سنتی و محلی، پوشاک سنتی و صنایع دستی آنان نیز به نمایش گذاشته می شود.

علاوه بر چهار نوروزگاه گنبدکاووس که قرار است یکی در ورودی این شهر در بوستان الغدیر، دومی در محوطه سالن ورزشی المپیک، سومی در مجموعه سوارکاری و چهارمی در شهر مرزی اینچه برون این شهرستان برپا شود، گروه های مختلف موسیقی اقوام ساکن در گنبدکاووس، گوشه هایی از موسیقی آیینی و سنتی اقوام را به صورت زنده برای حاضرین اجرا می کنند.

آق آتابای می گوید که فعالیت این نوروزگاه ها از 27 اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد و درکنار هر کدام نیز نمایشگاهی از صنایع دستی، سوغات و طبخ انواع غذاهای سنتی و محلی اقوام انجام می شود.

این مقام مسئول به راه اندازی سه واحد بوم گردی روستایی در ایام نوروز 98 نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون یکی از این واحدها در روستای 'ساری بخش' به بهره برداری و دو واحد دیگر در روستاهای 'چای قوشان کوچک' و 'چکر عطا' آماده بهره برداری بوده و تنها در انتظار تایید نهایی اداره اماکن نیروی انتظامی این شهرستان می باشد.

آق آتابای گفت: در صورت تایید نهایی دو واحد بوم گردی اشاره شده، این سه واحدها به همراه یک مجموعه تلفیقی گردشگری و بوم گردی در روستای عوض حاجی این شهرستان در ایام تعطیلات نوروز آماده استقبال و پذیرایی از مسافران خواهند بود.

در کنار جاذبه های طبیعی گنبدکاووس، آثار و ابنیه تاریخی، مذهبی و فرهنگی این دیار کهن که به جرجان زمین مشهور است، می تواند ساعاتی خوش را برای مسافران نوروزی فراهم نماید.

برج قابوس که عنوان بلندترین گنبد آجری جهان را با ارتفاع 75 متری و قدمت یک هزار ساله دارد، بقایای شهر تاریخی جرجان، مقبره امامزاده یحیی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد(ع)، بقعه ملاعلی عطا دانشمند، گمرک و بازارچه مرزی، دریاچه مصنوعی و بزرگترین میدان سوارکاری کشور که روزگاری در منطقه خاورمیانه نیز زبانزد بود، از مهمترین اماکن تاریخی و گردشگری گنبدکاووس است.

بازدید از این اماکن تاریخی و مذهبی و نیز نوروزگاه ها که معمولا در کنار آنها آلاچیق های قوم ترکمن و یا غرفه های روستایی سایر اقوام برپا شده و مسافران را دعوت به خوردن غذاهای سنتی، شنیدن نوای خوش موسیقی سنتی و آیینی و یا عکس گرفتن با لباس محلی می کنند، می تواند ساعاتی مفرح و خوش را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

شهرداری گنبدکاووس نیز یک دستگاه اتوبوس شیک و توریستی خود را در قالب تورگردی روزانه برای بازدید مسافران و گردشگران از جاذبه های گردشگری و تاریخی حوزه شهر و حومه آن به صورت رایگان، تدارک دیده است.

درکنار این اقدام شهرداری، آموزش و پرورش این شهرستان نیز افزون بر یکصد کلاس درس را در تعدادی مدرسه نوساز، به لوازم اولیه زندگی تجهیز و آن را با هزینه بسیار کمتر از مراکز اقامتی، در اختیار مسافرین نوروزی قرار می دهد.

آموزش و پرورش گنبدکاووس مرکز رفاهی فرهنگیان خود را که دهها سوئیت مجهز دارد و دو سالن پذیرایی را با غذاهای سالم و قیمت مناسب، آماده اسکان و پذیرایی از مسافران نوروزی کرده است.

در کنار همه زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری گنبدکاووس، بودن درکنار مردمان خونگرم و مهمان نواز این خطه از دیار اسلامی که به ایرانی کوچک مشهور است، ساعات خوش دیگری را برای مسافران نوروزی به همراه دارد.

مردمانی که از اقوام و فرهنگ های مختلف در عین سادگی و بی آلایشی در کمال صفا و صمیمت در کنار هم زیست می کنند و هر آنچه دارند را در طبق اخلاص به میهمانان نوروزی خود تقدیم می کنند.

و اینک این دیار تاریخی با طبیعت بکر بهاری خود که امسال زیباتر و سرسبزتر از سال های قبل شده و نیز مردمانی خونگرم و مهمان نواز برای ورود مسافران نوروزی و استقبال و پذیرایی از آنان لحظه شماری می کنند.

شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و در ایام تعطیلات نوروز گذشته حدود یک میلیون مسافر از جاذبه های گشردشگری این شهرستان بازدید کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 464595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟