در را روی همه کس باز نمی‌کنند! حتما باید وقت قبلی داشته باشید و حالا که نزدیک به عید است و سرشان شلوغ است، به زحمت جواب‌های نصفه و نیمه به تلفن‌تان می‌دهند. باید از قبل پیغام صوتی گذاشته و نوبت رزرو کرده باشید تا در یک جلسه حضوری درباره لباس لاکچری‌تان صحبت کنند و وقت ملاقات با طراح مخصوص بگیرند. اگر فکر کرده‌اید می‌توانید پارچه محبوب‌تان را زیر بغل بزنید و بخواهید که آن را برایتان بدوزند، سخت در اشتباهید.

آنها پارچه را براساس تشخیص طراح سفارش می‌دهند و البته قیمت‌هایشان عجیب و باورنکردنی است؛ مثلا قیمت یک لباس شب ممکن است تا ١٢٠‌میلیون تومان آب بخورد و معمولا از ١٠ یا ١٥‌میلیون تومان هم کمتر نمی‌شود. مارک لباس‌ها به اسم طراحان است و بعضی لباس‌های از پیش آماده‌شده هم به اسم این‌که فلان بازیگر معروف آن را پوشیده است، قیمت‌های گزافی دارد. این روزها شمال تهران پر شده از مزون‌های لاکچری و گران‌قیمتی که به ادعای خودشان فقط لباس‌های خاص با طراحی‌های منحصربه‌فرد و برای افراد خاص تولید می‌کنند. این مزون‌ها برای برنده شدن در کورس سنگین‌شان به جذب سوپراستارها روی آورده‌اند.

جالب است که بعضی از آنها می‌گویند فقط برای لاکچری‌ها لباس می‌دوزند و این استراتژی برندسازی‌شان است. این مزون‌ها شوهای مخصوص لباس‌شان را در گران‌ترین هتل‌های چند ستاره و مشهور تهران برگزار می‌کنند و البته شما باید با دعوتنامه قبلی وارد شوید.

طراحی لباس براساس شخصیت شما

این‌طور نیست که سرتان را پایین بیندازید و از درِ یک مزون لاکچری شمال تهران وارد شوید و سفارش بدهید. حتما باید وقت قبلی بگیرید و معرف هم داشته باشید. یکی از همین مزون‌ها حدود ٥‌ سال می‌شود در سعادت‌آباد تأسیس شده و در زعفرانیه دو شعبه دارد. شعبه VIP این مزون در زعفرانیه قرار دارد که فقط مخصوص مشتریان خاص و سوپراستارهاست. در این مزون شما پارچه‌ای برای دوخت نمی‌توانید ببرید، چون این مزون فقط از پارچه‌های منحصربه‌فرد خارجی برای دوخت لباس استفاده می‌کند.

همچنین اگر طرح خاصی هم مد نظرتان است، نمی‌توانید روی مزون لاکچری حساب کنید. این مزون و مزون‌های شبیه آن، با طراحانی همکاری می‌کنند که طبق ادعایشان اغلب در دانشگاه‌های خارج کشور تحصیل کرده‌اند و براساس ظاهر و شخصیت شما برایتان لباس طراحی می‌کنند و این را قبول نمی‌کنند که خود شما طرحی برای دوخت لباس‌هایتان ارایه دهید، چون به گفته آنها شما نمی‌دانید که چه طرحی برایتان مناسب است. طراحان مزون‌های لاکچری ادعا می‌کنند لباسی که به‌صورت انحصاری برای هر کسی طراحی می‌کنند براساس ویژگی‌های ظاهری و حتی شخصیتی افراد است؛ به همین دلیل طرح مورد نظر مشتری را قبول نمی‌کنند، چون برایشان مهم است که نامشان پای چه لباسی قرار است زده شود.

البته این مزون‌ها لباس‌های آماده هم دارند که با قیمت‌های گزاف آنها را به فروش می‌رسانند. یکی از طراحان همین مزون‌ها در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «شخصا طراحی هر پارچه و لباسی را قبول نمی‌کنم. مشتریان مخصوص به خودم را دارم و خودم برای آنها پارچه و مدل انتخاب می‌کنم. این‌طور نیست که هر کسی از راه برسد و بخواهد با هر پارچه‌ای لباس برایش بدوزم. سال‌ها در اروپا درس خوانده‌ام و براساس ظاهر و شخصیت افراد برایشان لباس طراحی می‌کنم. در مزون‌های معروف و لاکچری هم پارچه‌های خاص می‌فروشیم و مشتری می‌تواند پارچه مورد نظرش را از مزون تهیه کند تا برایش لباس طراحی کنم.»

طرح زیرِ یک‌میلیون تومان نداریم

«طراحی زیرِ یک‌میلیون تومان انجام نمی‌دهم.» این جمله را یکی از طراحان معروف در مزون‌های شمال تهران می‌گوید. قیمت‌های طراحی‌اش براساس لباس‌هایی که طراحی می‌کند از یک‌میلیون تومان آغاز می‌شود. مشتری‌های خاصی دارد و چند سوپراستار خانم بازیگر هم از مشتریان دایمی او هستند. این طراح معروف درباره کارهایش می‌گوید: «بیشتر مشتریانم از جمع خانم‌های بازیگر هستند که همه آنها طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد می‌خواهند. هرچه لباس یا مانتو طراحی خاص‌تر و اکسسوریای ویژه‌تر داشته باشد بیشتر مورد پسند آنها قرار می‌گیرد، چون برای حضور در مراسم‌هایی مثل فرش قرمز فیلم‌ها یا جشنواره‌ها و جشن‌ها می‌خواهند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و خاص‌تر باشند. سبک کار من به‌گونه‌ای است که طی یک‌سال فقط چند طراحی خاص انجام می‌دهم چون باید برای طراحی‌هایم وقت بگذارم.»

این طراح معروف برای طراحی مانتوها و لباس‌های مخصوص بین ٥ تا ٨‌میلیون تومان دستمزد می‌گیرد که البته هزینه تهیه یک پارچه منحصربه‌فرد و خاص که مانند آن را هیچ کجا پیدا نخواهید کرد، جدا از دستمزد طراحی او است. طبق ادعای این طراح که فقط با ٣ مزون معروف در شمال تهران همکاری می‌کند، جدا است و خود مشتری باید هزینه پارچه و اکسسوری‌های مخصوص را پرداخت کند.

مانتوی ١٤‌میلیون تومانی!

با یکی از همین مزون‌های به‌اصطلاح لاکچری که در خیابان فرشته قرار دارد، تماس می‌گیرم. منشی که پشت خط آمده با اکراه جواب سوال‌هایم را می‌دهد. هرچه بیشتر درباره قیمت‌ها و پارچه‌ها سوال می‌پرسم او کلافه‌تر می‌شود.

بعد از این‌که کلی از معرفم می‌پرسد، تأکید می‌کند که مثل بقیه مزون‌ها هر پارچه‌ای برای طراحی پذیرفته نمی‌شود، چون طراحان مزون فقط روی برخی از پارچه‌ها کار می‌کنند و حاضر نیستند هنر منحصربه‌فردشان را روی هر پارچه‌ای خرج کنند که معلوم نیست چه کیفیتی دارد و کار چطور از آب درمی‌آید.

خانم منشی بعد از کلی اصرار من توضیح می‌دهد که مزون درحال حاضر لباس آماده ندارد و فقط چند نمونه از کارهای اروپایی در مزون برای تماشا گذاشته شده‌اند که با بودجه هر کسی جور در نمی‌آید. از «بازه قیمت‌ها» که می‌پرسم، میخکوب می‌شوم. هزینه‌ای که طراحان این مزون برای طراحی یک مانتوی معمولی می‌گیرند تقریبا دو برابر حقوق یک کارمند است، تازه آن هم بدون قیمت پارچه. او قیمت طراحی یک مانتوی سایز ٣٨ را ٦‌میلیون تومان اعلام می‌کند و معمولا برای دوخت آن پارچه‌های فرانسوی استفاده می‌شود که هر متر آن در بازار بین ١,٥ تا یک‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان است. دستمزد خیاط هم البته بین ٤ تا ٥‌میلیون تومان است و با این حساب اگر برای یک مانتو ٣ متر پارچه مصرف شود حداقل قیمت تمام شده مانتو برایتان ١٤.٥‌میلیون تومان آب می‌خورد.

از منشی می‌پرسم که با این قیمت‌ها چقدر مشتری برای دوخت لباس به این مزون می‌آید که جواب می‌دهد ما مشتریان مخصوص خودمان را داریم و شما هم اگر قصد سفارش ندارید یا معرف ندارید لطفا تلفن را قطع کنید و حضوری هم تشریف نیاورید!

نبرد برای جذب سلبریتی‌ها

یکی از مهمترین کارهایی که به‌تازگی بین مزون‌های معروف تهران مد شده، برگزاری «ایونت» است. اگر تا حالا کلمه ایونت به گوشتان نخورده، بدانید که ایونت مارکتینگ نوعی بازاریابی است با هدف ارایه یا ارتقای محصول یا خدمات یک برند که افراد مختلف برگزار می‌شود و البته کاربرد آن در ایران طی یکی دو‌سال اخیر تغییر کرده است.

یکی از مدهای جدید بین برندهای مختلف یا حتی مزون‌های دوخت لباس، برگزاری ایونت‌های لاکچری است. هرچه شما برای یک ایونت بیشتر هزینه و تبلیغ کنید و از سلبریتی‌ها و افراد مشهور برای حضور در ایونت‌تان دعوت کنید، مراسم شما با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد و معروف‌تر می‌شوید که فلان برند یا فلان مزون از خانم بازیگر دعوت کرده تا در مراسمش حضور داشته باشد. همین موضوع باعث شده مزون‌های لاکچری در شمال تهران برای این‌که شهرت بیشتری به دست بیاورند برای دعوت از سوپراستارها به نبرد با هم می‌پردازند و بهترین و گران‌ترین لباس‌های خود را به آنها هدیه می‌دهند تا تبدیل به مشتری همیشگی‌تان شوند. شاید باورتان نشود اما همین مزون‌ها گاهی از بازیگران سینما به‌عنوان مدل لباس‌هایشان هم استفاده می‌کنند و بعد آن لباس‌ها را به اسم لباسی که فلان خانم بازیگر به تن کرده، با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند. به‌عنوان مثال یکی از این ایونت‌ها با گفتن این‌که مانتوی گیپورش را بازیگری به نام ن.ض به تن کرده است، آن را با قیمت عجیب ٢٥‌میلیون تومان به فروش ‌رساند.

لباس عروس‌های ١٠٠ میلیونی

این روزها آنهایی که توانایی برگزاری مراسم عروسی دارند، یکی از مهمترین آیتم‌های عروسی‌شان، خرید یا اجاره لباس عروسی لاکچری است. مزون‌های لباس عروس در تهران هم تا جایی که می‌توانند به آب و تاب لباس‌های عروس مثلا اروپایی‌شان اضافه می‌کنند و آنها را با قیمت‌های گزاف به مشتریان می‌فروشند. از وقتی پای برندهایی مشهور به مزون‌های ایرانی باز شده و لباس‌هایی از جنس ساتن، ابریشم، تافته و… با قیمت‌های چند ده‌میلیونی می‌فروشند، دیگر کمتر عروسی حاضر به پوشیدن لباس‌های عروس ایرانی و البته معمولی است. در مزون‌های لاکچری شمال شهر، لباس عروس‌های تزیین‌شده با سنگ‌هایی همچون «در کوهی»، «توپاز»، «زمرد»، «یاقوت»، «زبرجد» و حتی «فیروزه» بالای ٥٠‌میلیون تومان و حتی ١٠٠‌میلیون تومان به فروش می‌رسند تا عروس خانم در مهمترین شب زندگی‌اش حسابی احساس لاکچری بودن داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 460812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟