پلیس پاسخگو باشد / چرا گواهینامه ها صادر نمی شوند؟! + عکس

به گزارش رکنا، درحالیکه از عصبانیت صورتش سرخ شده فریاد می‌زند: «شما که خبرنداری، ۴ ماه است که بعد از کلی علافی و کلاس اومدن و آزمون و ... مثلا گواهینامه گرفتم، گواهینامه که نه! تایید قبولی در آزمون گواهینامه گرفتم»؛ می‌توانستم حدس بزنم مشکلش چیست ولی برای مطمئن شدن سوال کردم: «پس الان مشکل چیست؟» خسته از توضیح دادن گفت: «مشکل این است که حکایت ما شده حکایت همان ضرب المثلی که می‌گفت شاه می‌بخشه شاه‌قلی نمی‌بخشه!

در امتحان یا همان آزمون گواهینامه قبول شدم ولی هنوز بعد از گذشت ۴ ماه کارت گواهینامه‌ام را نمی‌دهند، هربار هم یک بهانه‌ای می‌آورند، یک بار می‌گویند تحریم هستیم و نمی‌توانیم آن پوکه‌ها کارتی را وارد کنیم، یک بار می‌گویند در طراحی و برنامه نویسی تراشه‌های کارت‌ها به مشکل برخوردیم، خلاصه هربار یک بهانه می‌آورند، پدرم تازه فوت کرده و باید کمک خرج خانه باشم، دلم خوش بود که می‌توانم روی ماشین بابای خدابیامرزم کار کنم و یک مبلغ بخور و نمیری درآمد داشته باشم که این هم با امروز و فردا کردن برای صادر کردن گواهینامه از دست دادم!»

این‌ها سخنان پسر ۲۰ ساله‌ای است که در یکی از دفاتر پلیس +۱۰ با او هم‌صحبت شدم، قبلا هم شنیده بودم که به تازگی گواهینامه‌ها دیر به دست متقاضیان می‌رسد و بنا بر اعلام تعداد زیادی از افرادی که اخیرا اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند، مدت زمان صدور گواهینامه آنها بر خلاف گفته مسئولان مربوطه که زمان صادر شدن گواهینامه رانندگی را حداکثر یک ماه اعلام کرده‌اند حتی به ۷۰ روز هم رسیده است و هنوز گواهینامه به دستشان نرسیده است!

از یکی از اپراتورهای آن دفتر پلیس ۱۰+ سوال کردم: «این مشکل تنها برای این فرد رخ داده یا افراد مشابه به آن جوان ۲۰ ساله کم نیستند» او هم که انگار این موضوع برایش عادی باشد پاسخ داد: «شما روزی یک ساعت بیا در همین دفتر بشین ببین چند نفر مشابه این پسر را می‌بینی! یکی دیگر کم کاری می‌کند ما باید جوابگو باشیم!».

پرسیدم: «چرا اصلا گواهینامه‌ها را دیر ارسال می‌کنند؟ در گذشته که نهایت ۱۰ یا ۱۵ روز طول می‌کشید تا بعد از امتحان و قبولی گواهینامه‌ات به دستت برسد» با خنده گفت: «اگر جوابی برای این سوال پیدا کردی ممنون میشم ما را هم مطلع کنی تا حداقل پاسخی برای مراجعه کنندگان داشته باشیم، ما از کجا بدانیم؟ ما هم ماموریم و معذور! نمی‌دانم»

دلیل تاخیر در صدور گواهینامه رانندگی چیست؟

حدود ۴۰ روز پیش ‌سرهنگ علی فکری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان دلایل تاخیر در صدور گواهینامه رانندگی را بیان کرد و ‌موضوع کمبود کاغذ در حوزه صدور و چاپ گواهینامه را رد کرد و افزود: «به هیچ عنوان کمبود کاغذ در فرآیند صدور گواهینامه وجود ندارد. علت تاخیر در صدور گواهینامهها گاهی به علت آدرس ناخوانا یا دادن آدرس اشتباه توسط ارباب رجوع بوده که منجر می شود گواهینامه برگشت بخورد. ثبت نام آموزش رانندگی در مراکز مربوطه در بعضی از فصول زیاد می شود چرا که برخی شغل ها فصلی است و افراد در این فصول فرصت حضور برای آموزش رانندگی و دریافت گواهی پیدا می کنند. با این اوصاف و افزایش حجم کار، روند صدور به صورت روزانه و برابر روال قبل و کاملا عادی و بدون هیچ مشکلی انجام می شود و فقط صبوری افراد را می طلبد.»

گواهینامه‌ها صادر نمی‌شوند یا دیر ارسال می‌شوند؟

براساس اعلام‌ برخی منابع آگاه از موضوع علت اصلی تاخیر در صدور کارت‌های گواهینامه‌ هم کمبود کاغذ است و هم مشکل در طراحی آن پردازنده هوشمند روی کارت‌های گواهینامه. این موضوع را با افراد دیگری دربین گذاشتیم، آن مقام انتظامی که تمایل نداشت نامش فاش شود، موضوع کمبود کاغذ را رد کرد و گفت: «بحث کمبود کاغذ نیست، بحث برای هزینه چاپ آن است، به طور مثال هزینه چاپ با فلان کاغذ می‌شود ۱۰ هزارتومان و با فلان کاغذ ۱۵ هزار تومان و مسئولان مربوطه الان به دنبال آن هستند تا کم هزینه ترین چاپ را انتخاب کنند.

با مسئولان راهنمایی و رانندگی تماس گرفتیم و آنها گفتند این موضوع را باید از سوی پلیس نیروی انتظامی پیگیری کنید، خواستیم از طریق نیروی انتظامی این موضوع را پیگیر شویم ولی با گذشت ۴ روز از پیگیری و طرح سوال هنوز هیچ جوابی برای ما ارسال نشده است! ما هم آمادگی داریم تا توضیحات مسئولان این حوزه را در صورت ارائه عینا منعکس کنیم.

مشکل از کمبود کاغذ است یا طراحی پردازنده الکترونیکی یا اصلا بحث بر سر اختلاف هزینه چاپ؟ هرکدام باشد دودش به چشم متقاضی دریافت گواهینامه می‌رود و بر روی رضایت فردی از جامعه هر متقاضی تاثیر مستقیم دارد.

می‌توان تا زمانیکه مشکل حل می‌شود، ترتیبی اتخاذ داد که بعد از قبولی فرد متقاضی در آزمون رانندگی، شماره گواهینامه برای او پیامک شود تا اگر لازم است فرد رانندگی کند یک شناسه داشته باشد و دیگر تاخیر در صدور گواهینامه‌ کلافه‌اش نکند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مهسا شمس

کدخبر: 453942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟