افزایش 50 درصدی تراز آبی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به خبرنگار ما می‌گوید: «باتوجه به اطلاعات جدید خوشبختانه تراز فعلی دریاچه ارومیه باتوجه به افزایش گشت‌زنی‌ها و رهاسازی آب سدها، طی 5 سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.»

مسعود تجریشی، معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران معتقد است با افزایش گشت‌زنی‌ها، برخورد با متخلفان، جلوگیری از سدسازی‌های رایج، افزایش بارش باران و... روند احیای دریاچه ارومیه سرعت پیدا کرده است و تراز فعلی آب دریاچه طی 5 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی درباره افزایش تراز آب دریاچه ارومیه به خبرنگار ما می‌گوید: «خوشبختانه طی هفته گذشته آب دریاچه ارومیه به بالاترین حد خود در 5 سال گذشته رسیده است. حدود 50 درصد از این افزایش سطح آب دریاچه مربوط به بارش‌های بسیار خوب در ابتدای فصل پاییز امسال است و درصد باقی مانده هم به روان‌آب‌ها و همـــــــــــچنین رهاسازی آب سدها باز می‌گردد.

رهاسازی آب پشت سدها برای افزایش سطح آب دریاچه از اول مهرماه سال‌جاری در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت و یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش سطح آب دریاچه شده به حفاظت از آب‌های منتهی به دریاچه باز می‌گردد.»معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تخلفات موجود در برداشت آب‌های منتهی به دریاچه ادامه داد: «در سال‌های گذشته با اجرایی شدن سدسازی‌ها در استان آذربایجان غربی آب‌رسانی به باغ‌ها افزایش پیدا کرده بود و متأسفانه باید اعلام کنیم که برخی از کشاورزان که در دولت پیشین بدون مطالعات و برنامه‌ریزی فعالیت‌های باغ‌های خود را گسترش داده بودند از دریچه‌های غیرمجاز برای آبیاری باغ‌های خود استفاده می‌کردند که با تلاش همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست در 2 سال گذشته با افزایش گشت‌زنی و سختگیری توانستیم سهم آب دریاچه ارومیه را باز گردانیم و اینکه اکنون ببینیم تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده نتیجه همین سختگیری‌ها بوده است. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مقدار بسیار زیادی از آب منتهی به دریاچه به وسیله کشاورزان و باغداران با استفاده از پمپ‌ها و ایجاد آبراهه‌ها به سمت زمین‌های زراعی‌شان کشیده می‌شد.»

وی در مورد روان‌آب‌های منتهی به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد: «تحقیقات داخلی و خارجی نشان می‌دهد تا 70 درصد وضعیت خشکی دریاچه ارومیه به موضوع برداشت‌های غیرمجاز از آبریزهای منتهی به دریاچه و نگاهداری سیلاب‌های پشت سدها باز می‌گردد. البته با همه این شرایط و افزایش چشمگیر آب، موضوع احیای دریاچه همچنان ادامه دارد تا بتوانیم در ادامه به اندازه 30 سانت افزایش سطح داشته باشیم. ناگفته نماند که همه این موضوعات به کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا و... هم بستگی دارد.»تجریشی با اعلام اینکه سدسازی در استان آذربایجان غربی متوقف شده است، می‌گوید: «پروژه سدسازی که از 20 سال گذشته در ایران رواج پیدا کرده بود خوشبختانه در استان آذربایجان غربی متوقف شده است. توجه داشته باشید که ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر از احداث 3 سدی که مراحل ساخت آن به بیش از 60 درصد رسیده بود، جلوگیری کرده است. باید بگوییم بعد از تحقیقاتی که صورت گرفته وزارت نیرو از ادامه سدسازی منصرف شده است و انگیزه‌ای برای این کار ندارد.

مقدار زیادی از آب دریاچه ارومیه از طریق سیلاب‌های فصلی تأمین می‌شد که سدها از رسیدن آن جلوگیری می‌کردند. با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و تأکیدات رئیس جمهوری بر رسیدگی به مشکلات محیط زیستی امیدواریم در آینده مشکل دریاچه ارومیه تا حدودی برطرف و نگرانی‎های شهروندان را کاهش دهیم.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سیاوش پور علی

کدخبر: 448683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟