حمله راننده مست به مامور پلیس تهران + جزئیات و فیلم

این چهارمین فیلمی است که در چند ماه اخیر، موضوع تلخ بی‌احترامی و تمرد از قانون و فرمان پلیس را به تصویر می‌کشد. پلیس البته اعلام کرده که بشدت با راننده خاطی برخورد می‌کند. وزیر کشور هم دو روز پیش خطاب به فرمانده ناجا عنوان کرده بود که باید در اسرع وقت موضوع بررسی و پیگیری و فرد متخلف به مراجع قضایی تحویل شود. او اظهار امیدواری کرده بود تا مراجع ذیصلاح قضایی هم برخورد قانونی، سریع، قاطع و علنی را با افرادی که اقتدار و اعتبار پلیس را به‌عنوان نماد امنیت و آرامش به چالش می‌کشند، در دستور کار قرار دهند.

این راننده عصبانی هم‌اکنون در بازداشتگاه به سر می‌برد و قرار است که بزودی مورد محاکمه قرار گرفته و مجازات شود. او که به گفته پلیس حالت عادی نداشته و شرب خمر کرده بود، در جواب مأموری که از او می‌خواهد در قسمت ممنوعه، پارک دوبل نکند، عصبانی شده و شروع به فحاشی و گفتن الفاظ رکیک می‌کند و ظاهراً از این وضعیت خشنود نشده، در ادامه دست به ضرب و شتم مأمور هم می‌زند. حالا یک موضوع نگرانی‌ها را درباره این قضیه بیشتر کرده است؛ «چرا آستانه تحمل رانندگان تا این حد پایین آمده و چرا باید در جواب یک فرمان قانونی، در برابر پلیس مقاومت کنند؟!»

از «دشت ارژن فارس» تا «میدان تجریش تهران» تقریباً هزار کیلومتر است، اما درفاصله تنها 12 روز یک حادثه، هر دو اتفاق را از یک زاویه مشابه به هم گره می‌زند. در یک جا، راننده با پلیس درگیر می‌شود و درجای دیگر پلیس با راننده! هیچ کدامشان هم به نفع دیگری کوتاه نمی‌آید. چند ماه از این دو حادثه نگذشته، یک تصویر جدید دیگراز چالش میان راننده و پلیس، سومین سناریوی هیجانی را این بار در «کرج» رقم می‌زند.

در این فیلم، مردی روی کاپوت جلوی یک خودروی سمند، دراز کشیده و فریاد می‌زند که ظاهراً مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی است! این فیلم هم شبیه فیلم‌های دیگر، از سوی یک خودروی عبوری گرفته شده و صدای سرنشنیان داخل خودرو نشان می‌دهد که راننده ظاهراً از عمد این کار را انجام داده و قصد ندارد توقف کند! همه این اتفاقات البته امسال به‌تصویر کشیده شده و از سال‌های قبل، مستندات واقعی چندانی در دست نیست. پلیس هم اذعان دارد که تمرد و نافرمانی از دستور پلیس، در این حدی که امسال وجود داشته،

در سال‌های گذشته سابقه نداشته است. سؤال بازهم ساده است. چرا؟!

اشد مجازات برای توهین به پلیس

اوایل شهریور ماه امسال بود که یک فیلم، سروصدایش آنقدر بلند شد که درچند ثانیه به کل کشور رسید و یک اتفاق ساده را به یک حاشیه بلند بالا پیوند زد. ماجرا این بود، یک راننده لنگرودی تا جایی که می‌توانست به جان یک مأمور راهنمایی و رانندگی افتاده بود و فحاشی می‌کرد. راننده همان روز دستگیر و بعد از چند ماه برایش 7 سال و نیم زندان و تبیعد به زاهدان بریده شد. راننده خاطی شهرستان بهارستان هم ظاهراً هنوز در بازداشتگاه است و قرار است به گفته پلیس با او شدید‌ترین برخوردها صورت گیرد. سؤال این است اگر کسی عمداً با یک مأمور پلیس درگیر شود، چه مجازاتی در انتظارش خواهد بود؟

سردار سلیمان ملک‌زاده، جانشین معاون حقوقی و امور پارلمانی ناجا با بیان اینکه در سال‌های گذشته هم اصل تمرد و نافرمانی وجود داشته، اما به شکل امسال نبوده است،  می‌گوید: اصل تمرد وجود داشته و به همین علت هم قانونگذار برای آن مجازات تعریف و جرم Crime انگاری کرده است. من فکر می‌کنم که باید توجه مردم را به این نوع مجازات‌ها جلب کنیم. در ماده 607 قانون مجازات اسلامی، تمرد در برابر مأمور دولتی هنگام مأموریت، جرم تلقی شده و فرد خاطی اگر مسلح باشد، 3سال و اگر نباشد، یکسال حبس برایش در نظر گرفته شده است. اگر این تمرد به ضرب و جرح و توهین و فحاشی منجر شود، جرم‌های جداگانه برای آن تعریف شده است. ماده 614 قانون نیز می‌گوید، اگر فردی عمداً ضرب و جرحی به دیگری وارد کند، تا 5 سال حبس در انتظارش خواهد بود که این جدا از حکم دیه و قصاص است. این ماده قانونی البته شامل مأمور پلیس هم می‌شود و اگر عمداً به کسی آسیب برساند، مجازات خواهد شد. ماده 609 قانون هم برای توهین به مأموران دولتی بدون ضرب و جرح، 6 ماه حبس و 74 ضربه شلاق پیش‌بینی کرده است. جالب اینکه برخی فکر می‌کنند اگر درحالت مستی جرمی مرتکب شوند، مسئولیتی در قبال آن ندارند. درحالیکه قانونگذار برای آن، تشدید مجازات در نظرگرفته است.

به‌گفته وی، همه مأموران پلیس در طول سال آموزش‌های استانداردسازی رفتار می‌بینند و کاملاً در نحوه برخورد با مردم توجیه شده‌اند و اگر خطایی مرتکب شوند در قواینن نیروهای مسلح هم برای آنها مجازات تعیین شده است.

سردار ملک‌زاده با بیان اینکه مأموران پلیس، ضابطین قضایی هستند و هیچ کس حق ندارد در برابر اجرای قانون، گردن کشی کند، می‌گوید: تمرد در دو بخش از نظر قانونی دنبال می‌شود، هم مأموری که شاکی است و هم سازمان پلیس که مورد توهین قرار گرفته و اعتبار و حیثیتش مخدوش شده است. بنابراین هر دو شاکی و مدعی پرونده هستند و حتی اگر یک نفر هم گذشت کند، پرونده مختومه اعلام نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: شبکه‌های معاند بشدت به‌دنبال این هستند تا مقاومت و ایستادگی در برابر مأموران پلیس را افزایش بدهند، شاید در این زمینه درحال برنامه‌ریزی باشند، به هرحال امسال این چهارمین موردی است که اطلاع‌رسانی می‌شود.

سرهنگ احمد خسروی، رئیس اطاع‌رسانی ناجا نیز در این زمینه با بیان اینکه امنیت یک فرایند اجتماعی است و همه مردم در حفظ آن باید نقش داشته باشند، به «ایران» می‌گوید:پلیس باید قوی بوده و اقتدار داشته باشد، دراین صورت امنیت مردم بیشتر خواهد بود، چرا که آنها حافظان امنیت مردم هستند. پس اگر به پلیس تعدی یا بی‌احترامی شود، کل امنیت شهر زیر سؤال می‌رود.من معتقدم که ما باید به تقویت نقش و جایگاه پلیس در جامعه تأکید کنیم و اجازه ندهیم که‌ شأن مأموران ما با برخی حرکت‌ها زیر سؤال برود.

برخورد قهری، قبح تخلفات را از بین می‌برد

حسین زینالی، پژوهشگر اجتماعی درباره برخورد رانندگان و ماموران راهنمایی و رانندگی به 3 پارامتر مهم اشاره کرده و به «ایران» این‌طور توضیح می‌دهد: «حس و حالات روحی مردم» ، «ذهنیت تاریخی و سوءگیری نسبت به پلیس» و «ارائه اطلاعات غلط از سوی متخلفان برای تحریک کردن مردم نسبت به نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی»، در نحوه برخورد مردم با پلیس تأثیرگذار است. وی ادامه می‌دهد: درباره پارامتر اول، وقتی فرد در حالت نرمال نیست و در شرایط انگیختگی اجتماعی و اقتصادی قرار دارد، معنای متفاوتی از رفتار پلیس برداشت می‌کند. به عبارتی آستانه تحملش را بسرعت از دست می‌دهد و واکنش سریعی نسبت به فرد مقابل که پلیس است، نشان می‌دهد. شاید این فرد در شرایط عادی که مثلاً نرمال بوده و استرس ندارد یا فکرش مشغول نیست، رفتار آرام‌تر و مؤدبانه تری نشان دهد.

خب پلیس در این شرایط باید بعد «راهنمایی» خود را بر «رانندگی» قوی‌تر کرده و به جای برخورد قهری، برخورد آرام تری نشان دهد. البته این برخورد قهری با مجرمان را رد نمی‌کند، چه آنکه پلیس باید در برابر مجرمان، شدید و محکم باشد. زینالی تأکید می‌کند: گاهی برخورد قهری با همه افراد بویژه افرادی که مرتکب تخلف‌های ساده شده‌اند، موجب می‌شود که همه افراد به خرده مجرم تبدیل شوند و همین امر، قبح تخلفات را از بین می‌برد.

این پژوهشگر اجتماعی، با بیان اینکه همواره یک قضاوت تاریخی درباره دیدگاه مردم نسبت به پلیس وجود داشته که همین امر موجب پرخاش و درگیری می‌شود، می‌گوید: مردم تا پلیس را می‌بینند، ذهنشان سریع به سمت جریمه و حالت تنبیهی می‌رود، درحالی که پلیس در برابر سلامتی مردم مسئول است و این‌طور نیست که فقط بخواهد جریمه کند! وی تصریح می‌کند: در این زمینه نکته مهم این است که شرایط رانندگی همچون مسیر خیابان‌ها، تابلوها و نشانه‌های رانندگی بر خلاف جریمه‌ها، بروز نشده است و مردم در هنگام رانندگی، احساس آرامش و راحتی ندارند، بنابراین پلیس باید با در نظر گرفتن این مسأله، رفتار راهنمایی‌کننده بیشتری داشته باشد، این وضعیت می‌تواند با گفت‌و‌گو و آموزش مأموران پلیس، اصلاح شده و سعی شود تا حالت تنبیهی پلیس، ذهنیت اول مردم را تشکیل ندهد. متأسفانه در پارامتر سوم، باید به یکسری ذهنیت‌های ضد مشروعیت علیه نیروهای نظامی و انتظامی هم اشاره کرد که از سوی گروه‌های قاچاقچی و خلافکار به مردم القا می‌شود. آنها چون با سیستم مشکل دارند، شرایط را به سمت بدبینی سوق می‌دهند.

زینالی با هشدار نسبت به تلفیق این سه عامل با یکدیگر می‌گوید:اگر این 3 عامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند، در حوزه امنیت اجتماعی و کنترل نظم، بحران ایجاد می‌شود. به‌گفته این پژوهشگر اجتماعی، باید 50 درصد برخورد پلیس با مردم به گفت‌و‌گو معطوف شود و نه اینکه مثلاً مخفی شده و بخواهند با غافلگیری، حساسیت مردم را بیشتر کنند. چرا که اغلب مردم ظرفیت لازم برای مواجهه با رفتار عاقلانه را دارند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حمیده امینی فرد

کدخبر: 448147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟