اعتبارات در نظر گرفته سال آینده برای نهاد حمایتی همچون کمیته امداد، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) را به مجلس شورای اسلامی کشاند تا از دولت بخواهد توجه ویژه‌ای نسبت به مدد جویان این نهاد داشته باشد به‌گونه‌‌ای که وی گفت: «تورم افسارگسیخته در کشور امسال محاسبات ما را کاملاً بهم زده است به‌طوری که با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۴ و با در نظر گرفتن اوضاع جامعه در چند ماه اخیر، بیش از ۶۰۰ هزار خانواده پشت نوبتی وارد چرخه امداد شده و مشمول دریافت خدمات حمایتی قرار گرفتند و آمار مستمری‌بگیران در آبان ماه به دو میلیون و هفتاد هزار خانواده رسید.»

فتاح همچنین از اقدام مجلس در تصویب مناسب بودجه‌های حمایتی بویژه تبصره ۱۴ و افزایش قابل توجه مستمری مددجویان طی دو سال اخیر تشکر کرد و همکاری دولت در تخصیص بودجه امداد در سال ۹۷ را بسیار خوب دانست اما تنظیم بودجه سال ۹۸ را مطابق با انتظارات آنها ندانست حتی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری، درخواست اصلاح ردیف بودجه کمیته امداد در لایحه پیشنهادی سال ۹۸ را با توجه به نرخ تورم مطرح کرد که خوشبختانه این پیشنهاد با موافقت رئیس جمهوری مواجه شده است. وی معتقد است، با توجه به تورم سال‌جاری و فشار مضاعف بر اقشار مختلف بویژه مددجویان تحت حمایت امداد و همچنین پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، اعتبارات کمیته امداد برای سال آینده باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد و همین میزان افزایش برای مددجویان پیش‌بینی شود. به‌گفته فتاح، بودجه کمیته امداد از دو محل دولتی و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که، بودجه دولتی امسال را صد درصد دریافت کرده‌ایم و ما جزء استثناها در تخصیص بودجه‌های دولتی هستیم که در اولویت قرار می‌گیریم به همین دلیل بودجه کامل تخصیص داده شده است. رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در صحبت‌های دیگری یادآور شد: منبع اصلی اعتبارات ما از تبصره ۱۴ بودجه، ۷ هزار میلیارد تومان بود که امسال نیز تخصیص داده شد که البته عنوان می‌شد شاید موقتی باشد اما خوشبختانه در نامه رئیس‌جمهوری دستور ثبت قطعی هفت هزار میلیارد تومان برای سال ۹۸ نیز صادر شده است که این موضوع اتفاق خوبی بود.

افزایش بودجه سلامت اجتماعی

پهبد پورشبانان، جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشورهم گفت: با اینکه دولت با تنگناهایی مواجه است ولی اعتبارات خوبی برای بودجه سال 98 این سازمان در نظر گرفته است‌. وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های بهزیستی سلامت اجتماعی است، افزود: قانون Law جامع حمایت از معلولان در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید ولی منابع آن در بودجه امسال پیش‌بینی نشد اما دولت در بودجه سال آینده اعتبارات و منابع لازم و خوبی را برای اجرایی کردن آن در نظر گرفته است. یوسف اصلانی، مدیرعامل یکی از مؤسسات مردم نهاد نیز گفت: یکی از اهداف مؤسسات مردم نهاد برداشتن بخشی از بار دولت در خصوص حمایت از افراد نیازمند است.

وی افزود: امروزه مردم حمایت از جامعه آسیب پذیر مثل معلولین و سالمندان را جزو وظایف نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد وبهزیستی می‌دانند چون دولتی شدن کمک‌ها و حمایت‌ها موجب شده تا مشارکت‌های مردم کمتر شود بنابراین باید دولت حمایت‌های ویژه‌ای نسبت به این نهادهای حمایتی داشته باشد. به‌گفته وی، طبیعی است که اگر بودجه این نهادها افزایش یابد ارائه خدمات به جامعه هدف نیز گسترش می‌یابد. وی سرانه نگهداری هر فرد در مراکز نگهداری به‌صورت شبانه روزی را 2 میلیون و برای معلولان 3 میلیون تومان ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: این در حالی است که به ازای هر نفر در ماه 350 هزار تومان در قالب یارانه از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود. پهبد پورشبانان، جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشورهم گفت: با اینکه دولت با تنگناهایی مواجه است ولی اعتبارات خوبی برای بودجه سال 98 این سازمان در نظر گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های بهزیستی سلامت اجتماعی است، افزود: قانون جامع حمایت از معلولان در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید ولی منابع آن در بودجه امسال پیش‌بینی نشد اما دولت در بودجه سال آینده اعتبارات و منابع لازم و خوبی را برای اجرایی کردن آن در نظر گرفته است. پورشبانان یارانه نگهداری از معلولان در مراکز تحت پوشش و در منزل، کمک هزینه دانشجویی، کاهش طلاق و مقابله با اعتیاد را از جمله اولویت‌های سازمان بهزیستی دانست که با اعتبارات در نظر گرفته در بودجه سال 98 محقق می‌شود. وی تعداد مستمری بگیران این سازمان ازابتدای انقلاب تاکنون را 530 هزارنفر اعلام کرد وگفت: این در حالی است که امسال علاوه بر این تعداد، 500هزار نفر نیز وارد چرخه مستمری بگیران شدند که در حال حاضر این تعداد به یک میلیون و 30 هزار نفر رسیده البته از این تعداد 800 هزار نفر معلول هستند که مستمری دریافت می‌کنند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مریم جهان پناه

کدخبر: 444387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟