سامانه سماح آماده ثبت نام از زائران اربعین

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع اربعین 97 از شبکه دو سیما پخش شد.
شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: بعد از اربعین سال ۹۶ بلافاصله برنامه‌های اربعین سال ۹۷ را آغاز کردیم و نقاط ضعف را برطرف کرده و ساختار جدیدی را تعریف کردیم.

سامانه سماح آماده ثبت نام از زائران اربعین/ ۳۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان هزینه صدور ویزا
وی افزود: این کار در قالب دستورالعمل‌های استانی و شهرستانی در قالب ۱۳ کمیته تخصصی انجام شد و بیش از ۱۰۰۰ جلسه تا کنون برگزار شده و نوع برنامه ریزی‌های از ابتدا تا امروز ما را در یک شرایط آماده برای برگزاری مراسم اربعین ۹۷ قرار داده است.
حیدری تصریح کرد: ما در چهاردهم ماه گذشته با حضور وزیر کشور تفاهم‌نامه‌ای را به امضا کردیم که یکی از فصل‌های آن به مبحث چگونگی صدور روادید و هزینه‌های آن اختصاص داشت.
دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: ما برای آنکه هزینه‌های روادید و دیگر هزینه‌ها را به صورت یکسان تنظیم کنیم با بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت هماهنگی به عمل آوردیم تا یک نرخ ارز ثابت اعلام شود.
وی ادامه داد: برای آن که نرخ ارز را برای زائران ثابت نگه داریم هفته پیش توافق کردیم تا هزینه‌ها را از محل بازار Store ثانویه تامین کنیم و قیمت تمام شده برای هر زائر ۳۸۶ هزار تومان در چهار پارامتر روادید بیمه هزینه درمانی و هزینه‌های شرکت‌های خدماتی تمام می‌شود که این هزینه پایین آمدنقیمت دلار حدود ۱۴ هزار تومان کاهش یافته است.
در ادامه مرتضی آقایی مدیر کل عتبات حج و زیارت اظهار کرد: با تمهیدات ستاد اربعین مقدمات کار برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شده و روز چهارم مهرماه سامانه سماح فعال شد و آن دسته از زائران که تمایل دارند اربعین سال جاری را در کربلا سپری کنند می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به ثبت نام و انجام مقدمات دریافت روادید اقدام به عمل آورند.
وی افزود: ۲۵۰۰ شرکت زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت قرار دارند که در این ایام به صورت تمام وقت آماده خدمات به زائران هستند، اما سامانه سماح به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته در خدمت زائران است و مردمی توانند با مراجعه به این سامانه بانک اطلاعات حداقلی ثبت نام خود را انجام دهند.
آقایی تصریح کرد: زائران بعد از ثبت نام می‌توانند از طریق درگاه‌های مشخص شده نسبت به پرداخت هزینه اخذ روادید و پوشش‌های بیمه‌ای و خدمات درمانی اقدام کنند.
وی افزود: مدارک مورد نیاز گذرنامه دارای ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس استو از زائران خواهش می‌کنیم که به محض انجام ثبت نام و پرداخت هزینه، مدارک لازم را تحویل دفتر زیارتی که انتخاب کرده اند، بدهند.
مدیر کل عتبات حج و زیارت گفت: با مساعدت بانک مرکزی و هماهنگی ستاد اربعین موافقت شده تا از محل بازار ثانویه ارز مورد نیاز اخذ روادید تامین شود.
وی ادامه داد: با کاهش قیمت ارز مابه التفاوتی که باید به زائران عودت داده شود از طریق بانک‌های ملی و ملت قابل دریافت خواهد بود.
در ادامه حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: طبیعتاً به هر میزانی که ارز کاهش پیدا کند بانک مرکزی اقدام به کاهش قیمت می‌کند و ما به التفاوت آن به مردم پرداخت خواهد شد بنابراین مانعی برای ثبت نام زائران وجود ندارد.
وی افزود: ما با بانک مرکزی بر سر هزینه‌های روادید توافق کرده ایم و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار بر این است که هزینه‌های حمل و نقل نیز مانند سال گذشته باشد.
وی ادامه داد: تمام مراحل ثبت نام در سامانه تعریف شده و شرکت‌ها نیز مدارک را تحویل می‌گیرند و زائران هزینه را به صورت ریال می‌پردازند و بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت با سفارت عراق تسویه حساب خواهند کرد، زائران از طریق دیگری هم می‌توانند ویزا دریافت کنند، اما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم که تنها از طریق سامانه سماح این کار را انجام دهند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که زائران باید از سامانه سماح استفاده کنند، مقرون به صرفه بودن دریافت روادید است، به این شکل که ثبت نام کنندگان از طریق این سامانه نیازی ندارند تا هزینه‌های خود را به صورت ارز بپردازند.
وی گفت: سامانه سما این اطمینان خاطر را به زائران خواهد داد که ویزای اخذ شده کاملا سلامتاست و شک و تردیدی در آن وجود ندارد و به مردم پیشنهاد می‌کنیم که برای حفظ کرامت خود و پرداخت هزینه‌ای منطقی تنها از طریق سامانه مذکور برای اخذ روادید استفاده کنند.
حیدری بیان کرد: ما در کنار اخذ ویزا، پوشش‌های بیمه‌ای و درمانی را نیز برای زائران در نظر می‌گیریم و حدود ۱۵ هزار تومان به بیمه اختصاص می‌یابد و علی رغم آن که هزینه‌ها و تعهد‌های شرکت‌های بیمه گذار نسبت به سال قبل افزایش یافته موفق شدیم مخارج را نسبت به سال پیش کاهش دهیم.
وی گفت:حدود ۵ هزار تومان مانند سال گذشته به مبحث درمان تخصیص می‌یابد و اگر فردی از طریق سامانه سماح اقدام به اخذ روادید نکند باید هزینه‌هایی به مراتب بیشتر را بپردازد.
حیدری افزود:مجموعه هزینه‌ها ۳۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان است در حالی که اگر هزینه‌های روادید را بدون در نظر گیری مخارج بیمه و درمان با دلار ده هزار تومان در نظر بگیریم ۴۱۰ هزار تومان می‌شود و این در حالی است که حتی نمی‌توان در این شرایط به سلامت ویزا اعتماد کرد.
وی ادامه داد: در ایام اربعین به مدت دو هفته اعزام‌های کاروانی متوقف می‌شود و صرفاً خدمات حول محور تعریف ستاد اربعین خواهد بود.
دبیر ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: زائران حتما به صورت گروهی به کربلا مشرف شوند و از عزیمت انفرادی بپرهیزند چرا که در سنوات گذشته اشخاصی که به صورت فردی به کربلا مشرف شده بودند آسیب‌های زیادی دیدند.
در ادامه حسن پلارک دبیر کمیته اسکان در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: مسئله اسکان و تغذیه زائران همانند سنوات قبل از داخل کشور تامین می‌شود و امسال کالا‌هایی که توسط موکب داران به‌کربلا انتقال پیدا می کند، یارانه‌ای است.
وی افزود: ممنوعیت‌های را برای انتقال کالا از مرز‌های کشور داشتیم، اما با هماهنگی‌های لازم در وزارت صنعت و گمرک مجوز‌های لازم برای رفع نیازمندی‌های خود را اتخاذ کردیم.
شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه قیمت بلیط هوایی رفت و برگشت تهران به بغداد ۲ میلیون و دویست هزار تومان و مشهد به بغداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: به صورت ویژه با وزیر کشور عراق مذاکره خاص داشتیم تا مرز خسروی بازگشایی شود لذا تا هفته آینده دولت عراق تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تلاش برای بازگشایی مرز خسروی به ایام اربعین ختم نمی‌شود، ادامه داد: قیمت بلیط زمینی و ریلی به همان قیمت سال گذشته است، مرز دریایی خرمشهر و بصره فعال است لذا زائران در بحث ریلی می‌توانند از طریق خرمشهر به بصره و در نهایت به عتبات منتقل شوند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فرهنگی کشور تجمیع شده تا مفهوم اربعین به خوبی انتقال پیدا کند، افزود: در سال گذشته ۹۲ کشور در مراسم اربعین حسینی شرکت داشتند، در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده لذا ۱۶ ردیف محوری برای حوزه فرهنگی تعریف شده است که هر یک شامل مثلا کودکان، زنان، افراد پیر و ... می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه از نظرات نخبگان، حوزویان، دانشگاهیان در حوزه فرهنگی استفاده شده است، گفت: ما نظرات آن‌ها را در مدیریت‌ها اعمال می‌کنیم، بعد از برگزاری مراسم اربعین همایش بین المللی اربعین خواهیم داشت، اربعین به موضوعی جهانی تبدیل شده است.
مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اگر مرز خسروی بازگشایی شود ترافیک زیادی را که در مرز مهران شاهد هستیم به نصف کاهش پیدا می‌کند، افزود: نیروی انتظامی با شدت بیشتر نسبت به خروج بدون گذرنامه و روادید زائران اقدام خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه زائران احترام به مقررات کشور میزبان را مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: زائرانی که قصد تشرف به مراسم اربعین را دارند هر چه زودتر و سریع‌تر نسبت به دریافت روادید اقدام کنند.
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه برای استان‌ها مرز خروجی تعیین کرده ایم، گفت: این امر برای رفاه هر چه بیشتر زائران است، ما نمی‌خواهیم در حرکت زائران دخالت کنیم از سوی دیگر زائرین باید از خدمات مرزی بهتری بهره‌مند شوند تا با ترافیک مواجه نشوند بنابراین تقسیمات با توجه به امکانات مرز‌ها انجام شده است، امیدوارم با پیگیری‌های ستاد اربعین مرز خسروی هم به سه مرز دیگر اضافه شود.
پلارک با اشاره به اینکه موکب‌ها از سال گذشته شناسنامه دار شده اند لذا امسال در قالب یک سامانه تعریف شده قرار گرفته اند، گفت: وظیفه موکب‌ها خدمات رسانی در بحث خواب، تغذیه و استراحت زائرین است.
وی با اشاره به اینکه میزبان اصلی عراقی‌ها هستند، افزود: در بحث گم شدگان کمیته فرهنگی ستاد اربعین اپلیکیشنی را طراحی کرده است تا مشکلات این عده برطرف شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این دو مرد امروز بالای سر زن زائو تهرانی رفتند و بچه اش را به دنیا آوردند ! + عکس

گفتگو با شاخ اینستاگرام / این شرور برای اسلامشهری ها رجزخوانی کرده بود !+ فیلم

تجاوز به پسر 12 ساله در توالت مدرسه! + عکس

تجاوز مرد همسایه به دختر 14 ساله در انباری+عکس

دستگیری 4 دندانپزشک ایرانی / پلیس امریکا با شکایت یک زن به هتل رفت + عکس چهره باز

زنده شدن دختر جوان در بیمارستان مسجد سلیمان

رفتار عجیب پلیس عراق با زائران ایرانی + تصویر

بلایی که پزشک قلابی بر سر لب های دختر جوان ترک آورد + تصاویر

مجری اخبار هواشناسی با زنان خیابانی حرکات مستهجنی داشت +عکس

همخوابی زشت زن 51 ساله با پسر 17 ساله شوهرش + عکس

عکس های خاص از شراره رخام در آمریکا

کدخبر: 422155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟