برای آزادی سرباز مرزبانی هیچ امتیازی به طرف مقابل ندادیم/شایعات واگذاری «خزر» صحت ندارد

شهریار حیدری صبح چهارشنبه در نشستی خبری اظهارکرد: سرباز وظیفه سعید براتی که در جریان درگیری ششم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ در منطقه عمومی میرجاوه از سوی اشرار مسلح و گروهک‌های تروریستی ربوده شده بود، صبح امروز پس از انجام اقدامات اطلاعاتی گسترده آزاد و وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد.

وی افزود: در جریان این درگیری ۹ نفر از نیروهای مرزبانی به شهادت رسیدند و دو نفر نیز مجروح شدند و سعید براتی نیز توسط گروهک‌های تروریستی ربوده و به خاک پاکستان منتقل شد.

مدیر کل امور وزارت کشور با تاکید بر این‌که در جریان آزادی Freedom این سرباز ربوده شده، هیچ امتیازی به طرف مقابل داده نشد، خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از وقوع درگیری و ربوده شدن سرباز مرزبانی طی جلساتی وظیفه پیگیری موضوع به وزارت اطلاعات واگذار شد و قرار شد این وزارتخانه با همکاری با دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. در همین راستا نیز یک کار اطلاعاتی بسیار خوب و همکاری با دستگاه‌های مذکور انجام شد.

حیدری درباره ماهیت گروهک تروریستی که براتی را ربوده بود، اظهار کرد: گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح غالبا از سوی برخی کشورهای متخاصم و معاند با جمهوری اسلامی ایران، تامین مالی و امکانات می‌شود و متاسفانه نیز با استفاده از خلاءهای موجود در برخی کشورهای همسایه، به نیابت از کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی اقدام به ورود به مرزها و فعالیت‌های تروریستی می‌کنند. برهمین مبنا سعید براتی نیز از سوی اشرار مسلح خاک پاکستان نگهداری می‌شد.

وی با تاکید بر این‌که همه دشمنان باید بدانند اقتدار و اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاتر از آن است که اینگونه اقدامات بتواند خدشه‌ای به امنیت ملی این کشور وارد کند، خاطر نشان کرد: همه می‌دانند که مرزهای جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده است و ایران بعد از روسیه دومین کشوری است که بیشترین تعداد همسایه را در حوزه‌های دریایی و خاکی دارد. متاسفانه به دلیل شرایط خاصی که در برخی مناطق مرزی از جمله مناطق مرزی جنوب شرق و شمال غرب وجود دارد، تامین امنیت و مدیریت مرزها به صورت یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و کشورهای همسایه در این بخش‌ها امکانات نظامی کمتری دارند و اقدامات کافی در این زمینه را انجام نمی‌دهند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به انجام برخی اقدامات تروریستی در مرزهای شمال غرب و جنوب شرق طی سال‌های گذشته از سوی گروهک‌های تروریستی، افزود: در این شرایط طبیعی است سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران از چنین امکاناتی استفاده می‌کنند. در این راستا همواره از کشورهای همسایه خواسته‌ایم که در تامین امنیت مرزهای خود اهتمام ویژه بورزند و بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی همکاری در این زمینه را با آنها داریم، اما تصمیم‌گیری در این باره به تفکر حاکم و نوع امکانات و تجهیزات کشورهای همسایه در ارتباط با تامین مرزها بستگی دارد.

حیدری تصریح کرد: هرچه دشمنان تلاش کنند و نقاط مرزی را ناامن کنند، قطعا توجه نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این بخش‌ها بیشتر خواهد شد. همواره تهدیداتی از این دست علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مرزها و اقتدار ما وجود داشته و دارد، اما دشمنان باید متوجه باشند که در طول سال‌های گذشته تا به امروز همواره اقتدار و اشراف نظامی و اطلاعاتی ما نسبت به قبل افزایش یافته است.

شایعات درباره واگذاری خزر صحت ندارد

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر واگذاری بخش عمده‌ای از سهم ایران از دریای خزر به کشورهای همسایه در روزهای گذشته، با تاکید بر این‌که شایعات فضای مجازی در این باره واقعیت ندارد، اظهار کرد: در اجلاس کنوانسیون خزر که با حضور روسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر برگزار شد، توفیقات بسیاری عاید کشور شد. بعد از سال‌ها سرنوشت دریاچه خزر مشخص شد و گام نخست برای اقدامات بعدی در این زمینه به خوبی برداشته شد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ادامه داد: باید سرنوشت دریاچه‌ای با این عظمت و حوزه‌های مختلف سرزمینی، بستر، زیربستر و منطقه نظارت تعیین می‌شد و اگر موضوعات مورد توافق در این کنوانسیون امضاء‌ نمی‌شد، قاعدتا مسائل بعدی هیچ‌گاه روشن نمی‌شد. آنچه که واقعیت دارد این است که کشورهای حاشیه خزر به توافق بسیار خوبی دست یافتند و با قاطعیت می‌گویم که امضای این کنوانسیون توفیق بسیار خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به توافقات انجام شده با کشور عراق درباره‌ هزینه‌های سفر زائران مراسم اربعین حسینی به کربلا، اظهارکرد: سال قبل کشور عراق مصوب کرد که برای سفر گردشگران علاوه بر هزینه صدور ویزا، ۱۰ دلار در چارچوب پنجره واحد برای توسعه بخش گردشگری خود دریافت کند. با توجه به این مصوبه دولت عراق، در ستاد مرکزی اربعین در این باره گفت‌وگوهایی مطرح شد و ما توانستیم با طرف عراقی توافق کنیم که این مبلغ برای زائران ایرانی مراسم اربعین حسینی کاهش یابد.

وی با بیان این‌که تصمیم‌گیری در این باره باید از سوی هیات دولت عراق انجام می‌شد، ادامه داد: خوشبختانه دیروز اعلام شد که از این ۱۰ دلار، زائران اربعین حسینی تنها یک دلار پرداخت می‌کنند. بنابراین با احتساب هزینه صدور روادید کشور عراق که ۴۰ دلار است و یک دلار مطرح شده، زائران ایرانی برای سفر به عراق جهت حضور در مراسم اربعین حسینی باید ۴۱ دلار به سفارتخانه یا دفاتر کنسولگری عراق پرداخت کنند.

حیدری همچنین با اشاره به وضعیت مرزهای زمینی جهت تردد زائران مراسم اربعین حسینی در سال ۱۳۹۷، خاطر نشان کرد: در سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهای هوایی و مرز دریایی خرمشهر، چهار مرز زمینی چزابه، شلمچه، مهران و خسروی به عراق معرفی شد که کشور عراق به دلیل برخی مشکلات امنیتی در خاک خود اعلام کرد که امکان تامین امنیت ۱۰۰ درصدی در آن سوی مرزهای خسروی را ندارد، بنابراین در سال گذشته از سایر مرزها استفاده شد.

وی افزود: امسال نیز آمادگی مرزهای زمینی را به کشور عراق اعلام کرده‌ایم اما تاکنون هیچ تصمیمی از سوی کشور عراق در این باره اتخاذ نشده است. همچنین مانند سال قبل دو مرز سومار در کرمانشاه و چیلات در ایلام را به عنوان مرزهای جایگزین برای مواقع ضروری اعلام کرده‌ایم.

بازگشت درصدی از اتباع افغانستانی به کشورشان

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور همچنین در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره خروج اتباع کشور افغانستان از کشور طی روزهای اخیر، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره همسایه بسیار خوب و مطمئنی برای همسایگان به ویژه افغانستان بوده است. در شرایط مختلفی که در سال‌های قبل برای افغانستان ایجاد شد، تعدادی از مردم شریف این کشور به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند و امروز در حال زندگی در کشور ما و بهره‌مندی از امکانات رفاهی ما هستند.

حیدری گفت: انتظار این است که زمانی که در افغانستان حاکمیت مقتدری روی کار است و دولتی واحد مدیریت کشور را برعهده گرفته، بخشی از اتباع افغانستانی به کشور خود بازگردند.

وی خاطر نشان کرد: همواره به مقامات افغانستانی گفته‌ایم که تا جایی که اتباع این کشور در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند برای ما قابل احترام هستند و مختارند هر زمان که خواستند به کشور خود بازگردند و ما نیز از این اقدام استقبال می‌کنیم. امروز نیز طبیعی است هرچه امکانات و امنیت کشور افغانستان بیشتر می‌شود، اتباع بیشتری به کشور خود باز می‌گردند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان این‌که بخشی از اتباع افغانستانی که قانونی وارد کشور شده‌اند شناسنامه اقامت دارند و برخی نیز که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند به صورت موقت در کشور سکونت دارند، افزود: براساس اطلاعاتی که داریم چند درصد از کسانی که به صورت قانونی از افغانستان وارد ایران شده‌اند به کشور خود بازگشته‌اند.

حیدری اظهار کرد: منش و روش ما در مواجهه با کسانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند نیز همواره از گذشته مشخص بود. در وهله اول از این افراد مهمان‌نوازی می‌کنیم و در وهله بعدی آنها را تحویل مقامات کشور افغانستان می‌دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ پذیرش اتباع خارجی چارچوب و قوانین خاصی دارد و کسانی که در چارچوب این قوانین وارد کشور می‌شوند مورد احترام ما هستند و طبیعی است کسانی که در خارج از این چارچوب در ایران حضور یابند به کشور خود عودت داده خواهند شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

یک فاجعه / 35 دختربچه ایرانی در خنداب به حجله رفتند!

این قاتل هنگام اعدام 23 دقیقه طول کشید تا جان دهد + عکس

انتشار اولین فیلم از شکنجه مرگبار کودک بوکانی توسط نامادری اش + فیلم (16+)

انتشار اولین فیلم از دسیسه های شوم 2 زن شیک پوش + جزییات

تجاوز 2 خواهر به پیرمرد همسایه !+عکس

بلای شوم بر سر دختر بدنساز در تهران!

این دکتر منحرف به بیمارانش تجاوز می کرد! + عکس

وحشتناک ترین لحظه برای 2 دختر موسیقیدان در شهرک غرب!+ عکس

علی بی غم را می شناسید؟! / او زندان را دوست دارد؟! + فیلم گفتگو

فوری / سعید براتی، سرباز مرزبانی پس از 15 ماه آزاد شد + تصاویر

حامله شدن از جسد شوهر ! + عکس

وقتی صیغه نامه دوستم با شوهرم را دیدم خشکم زد!

پریا 17 ساله در خانه مجردی آرمان به 8 پسر هدیه داده شد!

 

کدخبر: 407766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟