پیشگیری از اعتیاد و ضرورت هوشیاری نهاد خانواده

اعتیاد معلول عوامل متعدد است و چند فاکتور در ابتلای فرد به این بیماری خطرناک بسیار مهم است و باید این علل مطرح شود تا خانواده هابا توجه به این مسائل به تربیت فرزند خود همت گمارند. 
سلیمان پور مقدم افزود:نخستین عامل،خلأ های عاطفی و روانی دردوران نوجوانی است،به گونه ای که فرزند نوجوان از سوی خانواده مورد تحقیر و تنبیه و توهین قرار می گیرد و از سوی خانواده به او ابراز علاقه ومحبتی نمی شود.
فاکتور مهم بعد ی. جو نامطلوب تربیتی در دوران کودکی و نوجوانی است که معمولا در خانواده های نابسا مان وجود دارد.وجود این 2عامل،پدید آ ورنده گزینه بعدی،یعنی احساس حقارت و کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس است.این افراد برای خود هیچ احترام وعزتی قائل نیستندو انواع بزه،جنایت،قتل و...از دل آ ن بیرون می آ ید.
وی در ادامه به الگو گیری فرزندان به خصوص از والدین اشاره کرد وادامه داد:والدین دقت کنند فرزندان شان به ویژه در دوران کودکی ونوجوانی بسیار به رفتار های شان دقت دارند و ناخودآگاه در ذهنشان الگو سازی می کنند،پس باید الگوی صحیحی از خود در ذهن فرزندان شان نها دینه کنند.
سلیمان پور مقدم افزود:فقر فرهنگی و اقتصادی نیز می تواند زمینه ساز باشد. در خانواده ای که فقر فرهنگی وجود دارد رابطه عاطفی درکار نیست و احترامی وجود ندارد.البته گاهی در خانواده ای مرفه وثروتمندبه دلیل اینکه نظارتی بر کارها ی فرزندان خود ندارند معضل خانمانسوز اعتیاد به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه آ سیب مغزی در دوران کودکی و بیماری رفتاری وسواس نیز می تواند فرد را در بزرگسالی به سمت اعتیاد بکشاند افزود:باورها ی غیر منطقی نیز گاهی جوانان را به سمت و سوی بلای اعتیاد هدایت می کندکه مصادیق بارز این عامل عبارتند از :اقدام به مصرف شیشه برای تناسب اندام،کاهش درد یا درمان بیماری،حل مشکلات جنسی،تصور بی ضرر بودن این مواد به صرف این که به چشم دیده اند مثلا پدر بزرگ مصرف کرده و به ظاهر خطری او را تهدید نکرده و... که می توانبا قاطعیت گفت:شایداین باور ها در کوتاه مدت درست باشد اما به طور حتم موقتی است و در درازمدت اثر وارونه دارد. در این مرحله مشکلات خانوادگی و درگیری با اطرافیان هم رخ می دهد و چون این افراد مهارت های زندگی از جمله مهارت تفکر نقاد،حل مسئله،نه گفتن و... را یاد ندارند دوباره با وجود ترک موقت به سمت این مواد کشیده می شوند.
وی به خانواده ها توصیه کرد:بهترین ترک اعتیاد ،ترک علمی یعنی در کلینیک معتبر تحت نظر سازمان بهزیستی و از سوی اکیپ پزشکی و مصرف دارو و شرکت در جلسات انجمن های مربوطه است. 
والدین باید حتما اعتماد به نفس وعزت نفس فرزندتان را تقویت کنید و او را با مهر و محبت حساب شده خود در برابر بلایا ی این چنینی واکسینه کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن آدم خوار نوزادش را با قیچی باغبانی تکه تکه کرد/ نوزادم گوشت بد مزه ای داشت !+عکس

پدر بی رحم در مخالفت با سومین ازدواج دخترش سفارش تیرباران او را به طالبان داد!

تنبیه مرگبار کودک 2 ساله به خاطر خیس کردن جای خوابش +عکس

تجاوز 5 مرد فامیل به زن شوهر دار!

مربی منحرف پسربچه ورزشکار در شیراز کیست؟ + عکس

تازه دامادی اسیر زن مطلقه بود / نوعروس به حجله نرفته طلاق گرفت

دستگیری رئیس شرکت نفت و گاز + عکس

این پزشک منحرف به بیماران مرد هم رحم نمی کرد! + عکس

اتفاق عجیب درباره صیغه‌خانه‌های مشهد + تصویر

مقام دولتی که در پوشش مبدل مردم را کتک می زند! + تصویر

سقوط وحشتناک و مرگ دلخراش مردی در آبشار + تصویر

5 ساعت تجاوز به زن 69 ساله توسط جوان 31 ساله + عکس

شوهرم معشوقه‌اش را به خانه آورد و در برابر چشمانم با او همخوابی کرد+ عکس

 

کدخبر: 399403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟